Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest Opel Rocks-e

27 mei 2022 Stadsauto onder de 10 mille… maar verwacht geen kleine Corsa!

In navolging van Renault komt ook Opel nu met een brommobiel. Dat zorgt binnen dit deel van de markt voor een aardverschuiving, maar schiet je er als consument ook iets mee op?

Wanneer je jouw woon/werk-verkeer dagelijks op een scooter aflegt, wel. De Opel Rocks-e is net als de Renault Twizy een overdekte tweezitter. In tegenstelling tot de Twizy zit je in de Rocks-e niet achter-, maar naast elkaar, met verrassend veel binnenruimte en een aansluiting voor je mobiele telefoon, zodat je eenvoudig naar een afspraak buiten de deur kunt navigeren. Maar verwacht geen kleine Opel Corsa!

Milieuzones geen probleem

Zelf spreken de Duitsers bij de Rocks-e van een ‘micro-car’, maar met een topsnelheid van 45 kilometer per uur is de inzetbaarheid van het wagentje beperkt. Je kunt er weliswaar niet overal mee komen, maar dankzij de 12 pk sterke elektromotor vormen milieuzones geen probleem. Je mag er al vanaf je zestiende mee rijden (mits je beschikt over een brommerrijbewijs!) en met een theoretische actieradius van 75 kilometer zal je ook niet snel zonder stroom komen te zitten.

Wij reden de Rocks-e in Berlijn, waar we in de praktijk 65 kilometer ver kwamen op een volle batterij. Die heeft een omvang van 5,5 kWh. Opladen doe je aan een regulier stopcontact of een openbare laadpaal, wanneer je tenminste een adapter mee bestelt. Je trekt het laadsnoer aan de passagierszijde uit de carrosserie tevoorschijn zoals je dat bij een stofzuiger zou doen. Helaas rolt de kabel zich na gebruik niet op.

Laden met spelregels

Opladen kost in de regel vier uur en is aan strenge regels gebonden. Zo wil de Opel alleen laden wanneer het laadsnoer volledig is uitgerold en de Rocks-e – strak! – op de handrem staat. De standaarduitrusting omvat LED-verlichting, tweekleurige lak en een panoramadak. Kies je voor een van de twee duurdere uitrustingsniveau’s, dan kun je jouw mobiele telefoon aan de Opel koppelen en ziet de brommobiel er van buiten net wat blitser uit. Je blijft dan nog altijd onder de 10 mille. Maar welke variant je ook kiest: de deuren moeten altijd met de sleutel worden opengemaakt en de richtingaanwijzer gaat niet terug naar de beginstand.

De Nederlandse importeur verlangt minimaal € 8.499 voor de Rocks-e, of € 189 per maand wanneer je kiest voor private lease. Opel adverteert weliswaar met een maandbedrag van 89 euro, maar dat geldt alleen wanneer je een aanbetaling doet van een paar duizend euro. Toch is zijn prijs het belangrijkste aankoopargument voor de Rocks-e: een reguliere brommobiel kost zomaar de helft meer en beschikt dan niet altijd over een elektromotor. In de brommobielwereld zien ze de komst van Stellantis – ook Citroën en Fiat komen met een variant op deze Opel – dan ook met angst en beven tegemoet.

Klapraampje open

Om de kosten laag te houden, is de Rocks-e grotendeels symmetrisch van opzet. De voor- en achterkant zijn gelijk en het portier dat links zit, wordt ook rechts gemonteerd. De deuren scharnieren alleen anders. Voor wat verkoeling kun je een klapraamje open zetten: de ventilatie is enkel bedoeld om in de winter de voorruit te ontwasemen. Het interieur is – inclusief de stoelen – opgetrokken uit knalhard kunststof.

‘Wat wil je ook voor die prijs?’, denk je nu wellicht. Maar wanneer je langere stukken met het Opeltje rijdt, breekt het gebrek aan comfort je lelijk op. Te meer, daar de demping grotendeels achterwege is gelaten – je stuitert letterlijk over oneffenheden heen – en er nauwelijks geluidsisolatie is toegepast. En om nou 8,5 mille – of 189 euro per maand - uit te geven voor louter korte stukjes?

Vooral voor mensen zonder rijbewijs

De Rocks-e is een guitig ding om te zien, er passen moeiteloos twee volwassenen in – ook wanneer ze langer zijn dan gemiddeld – en je moet in stedelijk gebied je best doen om de van huis meegebrachte stroom op te maken. Voor een brommobiel is de Opel ook nog eens bijzonder scherp geprijsd. Wie geen autorijbewijs heeft of wil, doet er dan ook een goede koop aan. Maar overweeg je een Rocks-e als tweede auto in het gezin, bekijk dan eerst of jouw dagelijkse route naar de supermarkt ook geschikt is voor brommobielen. En maak een proefrit!

Lees meer over elektrisch rijden