Dubbeltest DS 4 E-Tense 225 vs. Mercedes A 250 e

Is de DS premium genoeg voor een rechtstreeks vergelijk met de Mercedes?

DS beweert dat het een volwaardig alternatief is voor luxe merken als Audi, BMW en Mercedes: ook wat het hun compacte gezinsauto’s aangaat. Kan de DS 4 de Mercedes A-Klasse inderdaad partij bieden?

Ruimte

Luxe hatchbacks koop je niet omdat ze zo ruim zijn. In het geval van de Mercedes lever je zelfs behoorlijk wat ruimte in: het benodigde batterijpakket gaat schuil onder de bagagebodem, zodat je 60 liter minder spullen mee kunt nemen dan in een uitvoering met een reguliere verbrandingsmotor. De kofferbak is 310 liter groot. De DS 4 weet ondanks het aanwezige batterijpakket raad met 390 liter bagage: ‘slechts’ 40 liter minder dan de standaard uitvoering. In beide hatchbacks kun je de laadkabel niet onder de laadvloer opbergen - daar liggen de accu’s immers al - dus die slingeren door de kofferbak. De DS heeft bovendien een behoorlijke tildrempel.

Ben je niet langer dan 1.85 meter, dan vind je eenvoudig een plekje achterin beide testkandidaten, maar dat wordt anders wanneer je van bovengemiddelde lengte bent. Gelukkig voorziet Mercedes bij de voorstoelen in een uitsparing van de rugleuning, zodat ook lange volwassenen hun knieën kwijt kunnen. Die rugleuning is echter wel bekleed met knalhard kunststof. Maar zolang de man of vrouw achter het stuur niet te hard remt, ben je dan nog altijd beter af dan achterin de DS: daar zijn de been- én hoofdruimte onder de maat.

Rijgedrag

Iedere DS 4 beschikt standaard over Active Scan Suspension. Dat systeem kijkt vooruit en stemt de onderstelafstemming af op het wegdek. De C-segmenter heeft daardoor het weggedrag van een limousine, maar er kleven wel wat haken en ogen aan de gebruikte techniek. Zo werkt het systeem alleen in de ‘Comfort’-rijmodus en zodra de zon is ondergegaan, werkt ook de Active Scan Suspension niet langer. De Mercedes strijkt vierentwintig uur per dag de meeste oneffenheden glad: een gelukkige bijvangst van het feit, dat de Duitsers de wielophanging van de A-Klasse op het extra gewicht van het batterijpakket hebben moeten afstemmen.

Onder de kap liggen een benzine- en elektromotor, samen goed voor 218 pk en een maximum koppel van 450 Nm. Dat is meer koppel dan de eenvoudigste AMG-variant levert! De DS biedt meer paardenkrachten dan de A, maar minder koppel: gecombineerd is de aandrijflijn goed voor 225 pk en 360 Nm. Het trekgewicht bedraagt 1.400 kilogram. De A-Klasse weet raad met een aanhanger tot 1.600 kilogram. Bij het verkeerslicht lukt het niet de DS stil te zetten zonder dat er een schokje door de aandrijflijn gaat. Wanneer de elektromotor het stokje overdraagt aan de viercilinder benzinemotor, gaat dat ongemerkt. De Mercedes blijft weliswaar verschoond van onbalans, maar de benzinemotor die de Duitsers gebruiken, klinkt behoorlijk rauw. En als je gaat straatje keren of inparkeren, kun je dat maar beter met beleid doen: als de A-Klasse niet registreert dat je nadrukkelijk het rempedaal intrapt, weigert de transmissie dienst. In de waan van de dag sta je dan geregeld stil. Midden op straat!

Verbruik

DS maakt deel uit van het grote Stellantis-concern. De aandrijflijn van de plug-in hybride DS 4 kennen we dan ook al uit menig andere auto: de Peugeots 308 en 508 bijvoorbeeld, maar ook de Citroën C5 Aircross en de nieuwe Opel Astra. Het batterijpakket is 12,2 kWh groot, goed voor een theoretisch rijbereik van 55 kilometer. De Mercedes heeft 15,6 kWh aan accucellen onder de laadbodem liggen. Daarmee zou je volgens de folder 74 kilometer louter op stroom moeten kunnen afleggen. Beide hatchbacks bieden een aantal hulpmiddelen om optimaal gebruik te maken van de aanwezige elektriciteit. Een speciale spaarmodus bijvoorbeeld, of een ‘brake’-stand op de automaat, waardoor je meer remenergie terug kunt laten vloeien naar de batterij.

In het geval van de Mercedes denkt het navigatiesysteem ook met je mee. Wanneer je een bestemming hebt ingevoerd, bepaalt de A-Klasse op basis van de route of hij de auto uit laat rollen of extra remenergie terugwint. Zowel voor de DS als de Mercedes geldt, dat je de C-segmenters stroom kunt laten bewaren voor later. De A-Klasse is in de praktijk goed voor een verbruik van 1 op 22,9. Dan zou je verwachten dat de DS daar achter blijft: die heeft immers een kleinere batterij. Maar niets is minder waar, want met een praktijkscore van 1 op 25,1 is de DS 4 een flink stuk zuiniger!

Veiligheid

We lieten eerder al vallen dat DS tot het Stellantis-concern behoort. Onderhuids deelt de hatchback dan ook de nodige onderdelen met de nieuwe Peugeot 308 en Opel Astra, waaronder de aanvullende veiligheidsuitrusting. Op zich is er weinig mis met de rijhulpsystemen die de Fransen op de DS 4 aanbieden. Behalve dan dat je standaard slechts de uitgeklede versies tot je beschikking hebt - de systemen kunnen meer, maar daarvoor moet je bijbetalen - plus het feit dat het nodeloos ingewikkeld is om zo’n reddende engel het zwijgen op te leggen. Neem de rijstrookassistentie: dat hulpsysteem treedt hinderlijk op de voorgrond, maar om het uit te schakelen, volstaat het niet om het schuifje naar rechts te zetten. Nee, je moet die keuze ook nog eens bevestigen. En al die tijd let je dan niet op de weg! De Mercedes gaat op dit testonderdeel ook niet vrijuit. De A-Klasse is een van de weinige modellen van ‘Das Haus’ die je nog met een remingreep in het gareel probeert te krijgen, mocht je onverhoopt van rijstrook wisselen.

Het middel is in dat geval erger dan de kwaal: je schrikt daar zo ontzettend van, dat er op zo’n moment juist ongelukken kunnen gebeuren. Tot overmaat van ramp is het een van de weinige hulpsystemen die standaard op de A-Klasse worden geleverd: voor zaken als adaptieve cruise control, een waarschuwing voor kruisend verkeer of een file-assistent moet worden bijbetaald. Gelukkig zit een achteruitrijcamera wél bij de prijs inbegrepen: het zicht naar buiten is matig, vanwege de dikke raamstijlen en het bescheiden glasoppervlak. Bestuurders van een bovengemiddelde lengte kunnen achter het stuur van de Mercedes überhaupt weinig zien. De stoelen staan zo hoog in de auto, dat je zelfs met de zitting in de laagste stand tegen de zonneklep aan zit te kijken.

Gebruiksgemak

De meeste plug-in hybrides laden langzaam. Zo ook de A-Klasse: je bent zomaar een paar uur zoet voor de batterijen weer vol zitten. Behálve wanneer je voor een dikke 600 euro extra kiest voor een 24 kW laadmogelijkheid: in dat geval kun je langs de snelweg zelfs bij een snellaadpaal op krachten komen. Ideaal voor wanneer je veel onderweg bent! Bij DS bieden ze ook een snellere laadmogelijkheid aan; een verdubbeling zelfs. Alleen gaat het dan om een snelheid die geen 3,7- maar 7,4 kW bedraagt: ben je alsnog twee uur zoet aan de laadpaal… De A-Klasse was een van de eerste Mercedessen met een kamerbreed digitaal instrumentarium. Dat blijft een blikvanger en je vindt eigenlijk best snel je weg aan boord.

Alleen die virtuele assistent wil maar niet wennen: de auto bemoeit zich op de meest ongelegen momenten tegen je aan. Gelukkig kan het systeem ook uit. DS gaat er prat op dat alles er bij hen net even anders uitziet. Dat geldt voor de buitenzijde, maar zeker ook wat betreft het interieur. Zo zijn de ventilatieroosters kunstig weggewerkt achter het dashboard en zijn de stoelen van onze testauto bekleed met een fraai horlogeband-motief. Minder enthousiast zijn we over de ergonomie van het infotainment. Je ‘swipete’ je een ongeluk en sommige functies zitten weggewerkt op een onlogische plek. Neem de eerder aangehaalde rijhulpsystemen: daarvoor moet je het app-menu hebben, terwijl ‘Auto’ of ‘Veiligheid’ een veel logischer locatie zou zijn. Dat DS een tweede, kleiner aanraakscherm in de auto heeft gemonteerd, maakt de zaken er niet beter op. Je kunt hier je bestemming op uitschrijven of het als een soort muis gebruiken voor het hoofdscherm. Tamelijk overbodig, als je het ons vraagt.

Prijs

De voordeligste A-Klasse heeft een reguliere viercilinder benzinemotor en kost € 39.463. Voor de eenvoudigste stekkerhybride vraagt Mercedes 45.530 euro. Kies je liever voor private lease, dan moet je voor deze aandrijflijn rekening houden met een maandbedrag van 649 euro. De combinatie van een benzine- en een elektromotor kun je overigens niet alleen voor de door ons gereden hatchback bestellen, maar ook op de vierdeurs A-Klasse. De DS 4 wordt maar in één carrosserievariant aangeboden: de opgeruigde Cross rekenen we niet mee, omdat die uitvoering uitsluitend optisch van de reguliere DS 4 verschilt. Prijzen beginnen bij € 36.750 voor een benzineversie. De voordeligste plug-in hybride kost je € 42.150 of € 605 per maand. Het prijskaartje is dus al behoorlijk premium: de DS is weliswaar goedkoper dan de Mercedes, maar niet veel.

De Duitsers bieden bovendien een rijkere standaarduitrusting, met navigatie, een in drie delen neerklapbare achterbank en een achteruitrijcamera. Mercedes blijft echter Mercedes: voor een stroompunt in de kofferbak of de ondersteuning van Apple CarPlay ben je aangewezen op de optielijst. Daar doen ze bij DS dan niet moeilijk over. De fabrieksgarantie is een ander verhaal: je mag bij de Fransen slechts 2 jaar aankloppen met eventuele gebreken. Behalve wanneer die met de batterijen te maken hebben: op het accupakket van de stekkerhybride verstrekt DS 8 jaar of 160.000 kilometer gemoedsrust. De Duitsers verstrekken ook maar 2 jaar fabrieksgarantie. En wat nog erger is: voor een plug-in hybride als deze A-Klasse kom je maar 6 jaar of 100.000 kilometer in aanmerking voor hulp!

Winnaar

De DS 4 is een heerlijk comfortabele auto met een eigenzinnig ontwerp, waarvoor we gedurende de testperiode de nodige opgestoken duimpjes kregen. De aandrijflijn is misschien niet zo geraffineerd en de prijs is stevig, maar dat geldt voor de Mercedes even goed. De A-Klasse draagt verder geen argumenten aan om toch voor de Duitse stekkerhybride te kiezen. De DS 4 is juist stiller én zuiniger dan de A-Klasse! De Fransman kan zich dus daadwerkelijk met de Mercedes meten. Sterker nog: de DS schrijft dit vergelijk op diens typenaam!

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst, een autokostenberekening inclusief afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de DS 4 en Mercedes A-Klasse.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Mercedes A 250e Business Solution AMG Limited