Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Ford Mustang Mach-E vs. Volkswagen ID.4

24 september 2021 Hebben elektrische auto’s baat bij een sportieve uitvoering?

Ford en Volkswagen brengen ieder een sportieve elektrische gezinsauto op de markt in de vorm van de Mustang Mach-E en ID.4 GTX. Maar hebben we daar eigenlijk wel behoefte aan..?

Ruimte

De letters ‘GTX’ moeten straks op meer sportieve elektrische Volkswagen komen te staan. Het typeplaatje is voorbehouden aan varianten met twee motoren, maar de extra krachtbron gaat in het geval van de ID.4 niet ten kosten van de geboden interieurruimte. De kofferbak is ook bij deze uitvoering minimaal 543- en maximaal 1.575 liter groot. De opbergruimte van de Ford is een stuk bescheidener van aard: met de achterbank overeind kun je 402 liter bagage meenemen, leg je de rugleuning plat dan past er 1.420 liter aan boord. Hoewel de Mustang Mach-E over een vlakke laadvloer beschikt, sluit de neergeklapte achterbank niet aan op de bagagebodem. Je hebt van doen met een forse kier, waar gemakkelijk kleine spullen in zoek raken.

In de Volkswagen is dat niet het geval. Bovendien biedt de variabele bagagevloer van de ID.4 meer ruimte voor je laadkabels: in de Ford moet het kleinood de beschikbare ruimte delen met het reservewiel. De Mach-E heeft weliswaar een tweede kofferbak voorin – de Volkswagen moet het zonder stellen – maar die is alvast in compartimenten opgedeeld, zodat de laadkabel er nét niet lekker in past. Wanneer het aankomt op de resterende binnenruimte, zijn de rollen omgedraaid. De wielbasis van de Ford is maar liefst 21 centimeter groter dan die van de ID.4, al maakt de Mustang vooral indruk met de beschikbare hoofdruimte. Ondanks het optionele glazen dak op onze testauto kunnen lange volwassenen probleemloos rechtop zitten: iets wat achterin de Volkswagen niet lukt. 

Rijgedrag

Elektrische auto’s hebben een gunstig zwaartepunt, omdat de benodigde batterijen doorgaans een plekje krijgen onder de inzittenden. En omdat EV’s hun vermogen zonder vertraging op de weg brengen, zijn ze van zichzelf al snel. Wat dat betreft, voelt een sportieve variant overbodig. Onlogisch zelfs, want vanwege de aanwezigheid van al die accu’s wegen elektrische auto’s nu eenmaal veel. De Mustang Mach-E en ID.4 GTX tikken allebei de 2.200 kilogram aan. Op een verlaagd onderstel en instelbare dempers na, doen de Duitsers niets om dat gewicht te verbloemen. De Volkswagen helt in de bocht onverminderd over, maar in een rechte lijn is de crossover bijzonder vlot. Met een elektromotor op de vooras en eentje tussen de achterwielen is de GTX goed voor 299 pk en 460 Nm koppel. Alle vier de wielen worden aangedreven, wat niet alleen helpt om die bulk vermogen fatsoenlijk op de weg te krijgen, maar ook bijdraagt aan de verkeersveiligheid onder slechte weersomstandigheden. Onze testuitvoering was verder voorzien van een stel puike, maar optionele sportstoelen met verlengbare zitting.

Ook de gereden Ford betrof een volgehangen exemplaar: een zogenaamde First Edition, eveneens voorzien van vierwielaandrijving. Hoewel de typenaam omstreden is – puristen vinden het heiligschennis dat de Amerikanen hun elektrische gezinsauto naar de gelijknamige iconische brandstofauto hebben vernoemd – creëert de fabrikant op deze manier wel een eigen plekje binnen dit steeds drukkere deel van de markt. Het lijkt te werken, want met de Mustang hadden we aanmerkelijk meer aanspraak dan in de Volkswagen. De prestaties spreken ook extra tot de verbeelding, met 337 pk en 565 Nm koppel. De Mach-E betrekt je meer bij het rijden dan de ID.4 dat doet, al heeft dat zijn voor- en nadelen. De besturing is weliswaar communicatiever, maar de onderstelafstemming dusdanig stug, dat je onderweg geregeld door elkaar wordt geschud. Bovendien kun je de banden, maar ook de aandrijflijn nadrukkelijk horen. En voor een model met sportieve aspiraties toren je in de Ford wel erg hoog boven het dashboard uit.

Verbruik

Beide EV’s beschikken over een speciale spaarstand en je kunt zelf invloed uitoefenen op de manier waarop de modellen remenergie terugwinnen. De Ford biedt de mogelijkheid om de Mach-E alleen met het stroompedaal te rijden, de Volkswagen heeft een speciale ‘Brake’-stand op de automaat. Om volledig tot stilstand te komen, zul je in de ID.4 echter altijd de mechanische rem moeten gebruiken. Onze ‘First Edition’-Mustang heeft het grootst mogelijke batterijpakket, met een omvang van bijna 100 kWh. Standaard heeft de Ford 75,7 kWh aan accucellen aan boord. 

Bij Volkswagen is dat zo’n beetje het maximum dat je kunt krijgen: de ID.4 GTX heeft een batterijpakket met een omvang van 77 kWh. Het instapmodel zit op 52 stuks. Bij beide testkandidaten is de grootte van het accupakket van invloed op de laadsnelheid: de duurdere versies laden het snelst. In het geval van de Volkswagen hebben we het dan over 125 kW, de Ford kan met 150 kW laden. Aan een reguliere laadpaal zijn de rollen omgedraaid: in dat geval is de Volkswagen het snelst, met een laadduur van 7,5 uur. De Ford doet er 9,5 uur over voor je weer met een volle batterij kunt vertrekken. Bij de Amerikanen is een drie fase laadmogelijkheid standaard; in het geval van de ID.4 moet daarvoor worden bijbetaald. Zoals te doen gebruikelijk, hebben we beide EV’s volgeladen en zijn vervolgens van Den Haag naar de luchthaven van Lelystad gereden (heen over de snelweg en terug binnendoor). Na afloop van die 230 kilometer hadden we volgens de boordcomputer nog 222 kilometer stroom over in het geval van de Mach-E en 214 kilometer bij de ID.4. De Ford bleek de onzuinigste van de twee, met een praktijkverbruik van 18 kWh per 100 kilometer. De Volkswagen liet een gemiddeld stroomverbruik van 16,8 kWh per 100 kilometer noteren.

Veiligheid

Adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, actieve rijstrookassistentie: de meeste moderne rijhulpsystemen zijn op beide testkandidaten wel leverbaar, zij het in sommige gevallen in een optiepakket.

Zo rekent Ford een meerprijs voor een fileassistent en verkeersbordherkenning en moet je bij Volkswagen bijbetalen voor dode hoek bescherming en een 360 graden camera. De Amerikanen bieden als enige de mogelijkheid om de reservesleutel te programmeren voor uitleen. Geef je de Mustang aan je kinderen mee, dan kunnen ze bijvoorbeeld niet harder dan een vooraf ingestelde snelheid. Hetzelfde geldt trouwens voor het volume van de radio (!).

Gebruiksgemak

Verspreid door deze vergelijkende test kwam je al wat aandachtspunten tegen die we ook onder bij het onderdeel ‘Gebruiksgemak’ hadden kunnen opvoeren. Zoals het feit dat de ID.4 standaard niet met drie fasen laadt, of dat de ‘frunk’ van de Ford zo onhandig is ingedeeld, dat je er in de praktijk maar weinig aan hebt. Criticasters mogen er graag op wijzen dat je met een elektrische auto geen aanhanger kunt trekken, maar dat gaat voor deze EV’s niet op. Nou ja, misschien een beetje voor de Mach-E, die met een trekgewicht van 750 kilogram eerder raad weet met een fietsendrager.

Maar aan de trekhaak van de ID.4 GTX kun je wel degelijk een caravan koppelen: de Volkswagen kan overweg met maximaal 1.200 kilogram. De twee EV’s hebben ieder een aanraakscherm als belangrijkste instrumentarium. De Mustang beschikt nog over een traditionele draaiknop voor het volume van de radio; in de ID.4 ben je daarvoor aangewezen op een tiptoets. Het komt de veiligheid niet ten goede dat je onderweg een functie moet gaan selecteren uit een van de vele menu’s die het infotainment herbergt. Weliswaar kun je proberen met een spraakcommando jouw wil aan de auto op te leggen, maar de manier waarop je iets vraagt, luistert nogal nauw. In de praktijk geven wij dus nog altijd de voorkeur aan ouderwetse knoppen voor de belangrijkste functionaliteiten. De achterpassagiers profiteren in beide EV’s van eigen ventilatieroosters en stroompunten. In het geval van de Volkswagen zijn dat moderne USB-C aansluitingen. De Mustang heeft behalve zo’n USB-C stroompunt ook een traditionele USB-A variant in de aanbieding.

Prijs

De ID.4 is het voordeligst in aanschaf. Prijzen beginnen bij € 39.190 voor een achterwielaangedreven exemplaar met de kleinste batterij. Je beschikt dan weliswaar over navigatie, klimaatcontrole en sfeerverlichting, maar een laadkabel voor een huis-, tuin- en keukenstopcontact zit niet bij de vanafprijs inbegrepen. Voor de door ons gereden, vierwielaangedreven GTX - compleet met een zwart dak, blauwe binnenbekleding en een ander front - verlangt de dealer minimaal € 52.990.

De Mustang Mach-E kost minstens € 50.425. Het gaat dan eveneens om het achterwielaangedreven ‘instappertje’, dat desondanks al beschikt over een achteruitrijcamera en twee verschillende oplaadkabels. De ‘First Edition’ uit dit vergelijk is voorlopig de duurste uitvoering die je van het model kunt kopen, met een prijskaartje van € 71.440. Ga je liever voor private lease, houdt bij Ford dan rekening met een starttarief van 684 euro in de maand. Het maandbedrag voor een ID.4 ligt met € 589 een stuk lager.

Winnaar

Hebben sportieve elektrische gezinsauto’s eigenlijk wel bestaansrecht, vroegen wij ons aan het begin van deze vergelijking af. In het geval van de Ford en de Volkswagen luidt het antwoord ‘Nee’. De Ford is te stug voor alledaags gebruik en de ID.4 maakt zijn strijdlustige uiterlijk niet waar. Dat laat onverlet, dat het wel de fijnste uitvoering is die je van de Duitse crossover kunt kopen. De Mustang Mach-E is weliswaar een imposante auto om te zien en een vermakelijke wagen om mee te rijden, maar hij maakt wel erg veel lawaai onderweg (en niet in positieve zin!). Bovendien biedt Volkswagen tegen een scherpere prijs een grotere kofferbak, een gunstiger verbruik, een hoger trekgewicht én de garantie dat je na een nacht slapen weer met een volle batterij op pad kunt. Dat is waar je behoefte aan hebt wanneer je een elektrische gezinsauto uitkiest. Tot er een model voorbij komt dat het tegendeel bewijst, zit sportiviteit in dit marktsegment eigenlijk alleen maar in de weg.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:
Ford Mustang Mach-E AWD First Edition
Volkswagen ID.4 GTX

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Ford Mustang Mach-E en Volkswagen ID.4.