Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest Skoda Fabia

20 augustus 2021 Vierde modelgeneratie handiger en ruimer, maar zonder elektrische rijondersteuning

ANWB autoredacteur Frank Buma reed aan de Poolse kust met de nieuwe Skoda Fabia. De kleine gezinsauto wist hem te verrassen, al kun je dat op verschillende manieren uitleggen.

Type auto en prijs

De Fabia neemt een prominente plek in binnen het portfolio van Skoda. Het ziet er naar uit dat die rol alleen maar toeneemt, nu de kleine gezinsauto het nieuwe instapmodel van de fabrikant wordt. De stadsmini van Skoda - de Citigo - is namelijk alweer even uit productie en het is maar de vraag of die auto nog een opvolger krijgt. Toen de Volkswagen Group zich eind jaren ‘90 met het automerk uit het voormalige Oostblok begon te bemoeien, wist je wat je kreeg wanneer je een Skoda aanschafte: veel ruimte voor weinig geld. Dat eerste klopt nog steeds, maar heel voordelig zijn de modellen van de fabrikant niet meer. Prijzen beginnen bij € 19.890. In november moet de vijfdeurs Fabia bij ons in de showroom staan; een jaar later volgt de stationwagen. Daarmee neemt Skoda in dit deel van de markt een unieke positie in, want de concurrentie is inmiddels gestopt met het voeren van een dergelijke carrosserievariant. In Nederland is de Combi echter goed voor het merendeel van de verkopen. De reguliere Fabia komt niet in een gespreid bedje terecht, want de concurrentie is moordend. We noemen de Ford Fiesta, Hyundai i20, Kia Rio en Suzuki Swift. Stuk voor stuk kleine gezinsauto’s die ook leverbaar zijn met elektrische rijondersteuning. Een dergelijke mogelijkheid biedt Skoda niet. Bovendien krijg je bij de alternatieven uit Japan en Korea tot wel drie jaar extra fabrieksgarantie, bovenop de vier stuks die de Tsjechen hier aan je verstrekken.

Hoe rijdt de Fabia

Skoda is een volle dochteronderneming van Volkswagen en mag daarom bij het moederbedrijf in de schappen struinen. De vierde generatie van de Fabia staat op hetzelfde platform als de huidige Audi A1, Seat Ibiza en Volkswagen Polo. Onder de kap van onze testauto gaat een 95 pk en 175 Nm sterke, driecilinder benzinemotor mét turbo schuil, die we al van dezelfde zustermodellen kennen. Een prima krachtbron, die voldoende vermogen levert voor alledaags gebruik. Hoewel de Fabia niet uitblinkt qua prestaties, verrast hij als reisauto. Het is aangenaam stil aan boord en de stoelen zitten fantastisch. Ze zijn stevig, maar toch comfortabel: zo houd je het moeiteloos kilometers achtereen uit! Hoewel zes versnellingen bij de meeste autofabrikanten inmiddels gemeengoed zijn, monteert Skoda nog een vijfbak. Een extra verzet is doorgaans goed voor het verbruik en de rust aan boord, maar de Fabia heeft ‘m niet nodig. Stil is de B-segmenter toch al en ingenieuze koelopeningen aan de voorzijde zorgen volgens de fabrikant alsnog voor een bescheiden brandstofconsumptie. Optioneel zijn lichtmetalen velgen verkrijgbaar die even goed moeten bijdragen aan een gunstig verbruik. Het zicht rondom is in de Skoda redelijk, maar over je schouder kamp je met een dode hoek. Een achteruitrijcamera biedt uitkomst, maar daarvoor moet worden bijbetaald. Dat geldt ook voor een groot deel van de aanvullende veiligheidsrusting. Dode hoek bescherming, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control zijn slechts een paar van de mogelijkheden. De hulpsystemen die we al van de Fabia kenden, zijn er op vooruit gegaan. Zo kijkt de dode hoek bescherming meters verder vooruit en detecteert het noodremsysteem nu ook voetgangers en fietsers.

De Fabia van binnen

Dat Skoda onbeperkt toegang heeft tot het onderdelenmagazijn van Volkswagen, betekent gelukkig niet dat ze de andere merken binnen het concern klakkeloos kopiëren. De Fabia heeft bijvoorbeeld een heel eigen interieur, dat we dankzij de verschillende bekledingsmaterialen bijna speels zouden willen noemen. Dergelijke frivoliteit is wel voorbehouden aan een duurder uitrustingsniveau, net als het digitale instrumentarium op onze testuitvoering. Wie het geld daar voor over heeft, kan de kleine gezinsauto zelfs personaliseren, zowel van buiten als van binnen. In vergelijking met het voorgaande model is de nieuwe Fabia flink gegroeid. Hij is 11 centimeter langer en 5 centimeter breder geworden, wat resulteert in een zeer volwassen binnenruimte en een joekel van een kofferbak. Met de achterbank overeind kun je al 380 liter aan spullen kwijt: dertig liter meer dan er bijvoorbeeld achterin een Volkswagen Polo past. Klap je de rugleuning neer, dan is er ruimte voor maximaal 1.190 liter bagage. Onze testauto ontbeerde een dubbele laadvloer, maar we zagen daarvoor wel de bevestigingspunten zitten. Vermoedelijk is dat straks een optie, net als een van de andere 43 (!) handigheidjes die Skoda in de Fabia heeft verstopt. Uiteraard zitten daar een ruitenkrabber achter het tankklepje en een paraplu in de deur bij, maar wat dacht je van een passagiersstoel die je plat kunt klappen om lange voorwerpen te vervoeren of de mogelijkheid om vooraan de leeslampjes achterin te doven? Ideaal voor wanneer de kinderen tijdens het lezen zijn ingedommeld. Andere handigheidjes zijn een binnenspiegel met USB-aansluiting, speciale compartimenten om de kofferruimte anders mee in te delen en een mat waarmee je de bumper kunt beschermen tijdens het beladen. Hoewel de Volkswagen Group diens auto’s steeds vaker aflevert zonder noemenswaardige bedieningsknoppen in het interieur, heeft de Fabia nog een ouderwetse draaiknop om de temperatuur mee in te stellen. Om te bepalen of de luchtstroom over je hoofd of naar je voeten gaat, ben je alsnog aangewezen op een aanraakscherm, dat in verschillende diameters verkrijgbaar is. Welk formaat je ook kiest: het scherm is bovenaan de middenconsole bevestigd, waar het dankzij een ingenieus ontwerp lijkt te ‘zweven’. We schreven het al eerder: erg fraai allemaal.

De Fabia en het milieu

Skoda levert de Fabia bij de marktintroductie met twee verschillende benzinemotoren: het handgeschakelde exemplaar waarmee wij hebben gereden en een variant met een zeventraps automaat, goed voor 110 pk. Er bestaan geen plannen om de driecilinders in Nederland ook zonder turbo te gaan leveren, zoals dat elders in Europa wel gebeurd. Ook een versie met elektrische rijondersteuning zit niet in de planning. Wij realiseerden tijdens onze eerste kennismaking een praktijkverbruik van 1 op 14,7, wat niet in de buurt komt van de fabrieksopgave van 1 op 20. Er gelden echter verzachtende omstandigheden, want voor de video waarmee deze geschreven rijtest gepaard gaat, hebben we stevig heen en weer gereden. Eenmaal in Nederland moet het dus zuiniger kunnen.

Conclusie

De nieuwe Skoda Fabia is een frisse verschijning binnen het Volkswagen-concern, waar zijn zustermodellen inmiddels allemaal hun eerste opfrisbeurt hebben ondergaan. De Fabia oogt niet alleen bij de tijd; er zijn ook buiten de Volkswagen Group maar weinig kleine gezinsauto’s die zoveel interieurruimte bieden als deze B-segmenter. Om nog maar te zwijgen over de vele handigheidjes die je op de Skoda kunt bestellen! Daarvoor is echter wel een meerprijs verschuldigd en dan is de Fabia al niet goedkoop. Bij menig alternatief profiteer je daarnaast van extra fabrieksgarantie. Kies je voor private lease - zoals veel van de beoogde klanten zullen doen - dan krijg je daar niet veel van mee. Je zult wel merken dat je bij de concurrentie ook voor hybride varianten terecht kunt. Een dergelijke keuze ontbreekt in het bescheiden motorenaanbod van de Tsjechen. De tijd zal leren of dat een verstandige keuze van Skoda is geweest.