Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest CUPRA Formentor e-Hybrid vs. Mini Countryman PHEV

30 juli 2021 De CUPRA ambieert een sportieve crossover met een stekker te zijn, de Mini ís het

Sportieve crossovers met een stekker: daarvan zijn er niet veel. CUPRA ziet er desondanks een verdienmodel in, maar de jonge autofabrikant treft de Mini Countryman op zijn pad. Die semi-terreinwagen werd al in 2017 geëlektrificeerd: kan de Formentor hem partij bieden?

Ruimte

Met een lengte van 4.45 meter is de CUPRA 16 centimeter langer dan de Mini, maar de wielbasis is vrijwel gelijk. Toch ervaar je de Formentor als de ruimere van de twee. Dat komt omdat de achterbank lager in de auto staat, waardoor het panoramadak waarmee beide crossovers zijn uitgerust minder hoofdruimte inneemt. Vanwege die diepe zit moet je achterin de CUPRA wel nadrukkelijk aan boord klimmen. Meer dan twee volwassenen kun je op de achterbank niet kwijt. Dat geldt ook voor de Mini: in de Formentor pakt de middentunnel fors uit, bij de Countryman steekt de middenconsole ver het interieur binnen. De Mini beschikt als enige over een verstelbare rugleuning van de achterbank. Zet je die in de achterste stand, dan kunnen ook langere volwassenen achterin plaatsnemen. Je zou het misschien niet zeggen, maar de testkandidaat met de grootste kofferbak is de Countryman: met de achterbank overeind past er minimaal 405 liter aan boord. De Formentor weet raad met 345 liter aan spullen. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan gaat dat in de Mini in drie delen. Er ontstaat dan een oplopende laadvloer met een lelijke kier tussen de achterbank en de laadbodem. Achterin de Formentor raak je niet zo gauw bagage kwijt en de kofferbak herbergt een volwaardig stopcontact. Je zoekt echter vergeefs naar een voorziening om je laadkabels op te bergen; die heeft de Mini weer wél.

Rijgedrag

Dit is alweer de tweede generatie van de Countryman: een semi-terreinwagen die zijn bodemgroep deelt met de BMW X1 en X2. Bij Mini is de crossover sinds 2017 leverbaar met een semi-elektrische aandrijflijn. Mini’s zijn natuurlijk niet alleen populair door hoe ze er uit zien, maar vooral vanwege hun rijgedrag. Ondanks zijn forse postuur stuurt ook deze Countryman als een spreekwoordelijke skelter. De aandrijflijn bestaat uit een elektromotor en een driecilinder op benzine en is afkomstig uit de plug-in hybride BMW 2-Serie Active Tourer. Gecombineerd leveren beide krachtbronnen 220 pk en 385 Nm koppel (INZET). De gasrespons is minstens zo direct als de besturing, wat de auto een onverwacht speels karakter geeft. Sterker nog: met deze plug-in hybride koop je een van de snelste Countrymans op de markt. De groene reus moet alleen de gepeperde John Cooper Works-uitvoering voor zich dulden. CUPRA was tot voor kort een typeaanduiding achterop de meest sportieve Seats. De Spanjaarden staan inmiddels op eigen benen; de Formentor is hun eerste ‘eigen’ model. De techniek is onverminderd afkomstig van de Volkswagen Group. De 245 pk en 400 Nm sterke aandrijflijn bestaat uit een viercilinder benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor. Die krachtbron kennen we onder meer uit de huidige Audi A3 en Volkswagen Golf. Net als de Countryman brengt ook de Formentor dat vermogen op de weg met behulp van een zestraps automaat. Ondanks de speciale ‘CUPRA-knop’ op het stuurwiel en het bijbehorende, kunstmatige motorgeluid gaat het er aan boord van de Spaanse semi-terreinwagen vrij tam aan toe. Op de stevige vering en demping na zouden wij de CUPRA eerder als een reiswagen dan een sportauto omschrijven.

Verbruik

In tegenstelling tot CUPRA verkoopt Mini zijn Countryman nog wel met andere motoren: zo kun je ook voor drie diesels of drie reguliere benzine uitvoeringen terecht. Het batterijpakket van de CUPRA heeft een inhoud van 12,8 kWh, dat van de semi-elektrische Mini is 8,8 kWh groot. Toch is het de Countryman die louter op stroom marginaal verder komt, met een getal van 47 kilometer op de boordcomputer. De Formentor bleef tijdens onze testperiode steken bij 44 stuks. Opladen neemt in beide gevallen meer dan drie uur in beslag. De CUPRA en de Mini maken automatisch de in de batterij aanwezige stroom op, tenzij je opdracht geeft dat niet te doen. Je kunt zelf geen invloed uitoefenen op de mate waarin de twee semi-terreinwagens remenergie terugwinnen, al beschikt de Formentor over een assistentiesysteem dat op basis van camera’s en de navigatiekaart rijtips aan je verstrekt. Feilloos is die techniek niet: het ene moment attendeert de CUPRA je wel op een naderende rotonde, de andere keer niet. Omdat je er op gaat anticiperen, rijdt dat met name in de stad erg onrustig.

Veiligheid

Omdat de Mini alweer uit 2017 stamt, is de aanvullende veiligheidsuitrusting van de CUPRA een stukje moderner. Je mist in de Countryman bijvoorbeeld een uitstapwaarschuwing, die in de Formentor moet voorkomen dat je onbedoeld een fietser van zijn stalen ros wipt wanneer je in een onbewaakt ogenblik het portier open doet. Sowieso zijn de Spanjaarden scheutiger met hulpsystemen, want iedere Formentor beschikt standaard over adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning, een noodremsysteem met voetgangers- en fietsersherkenning, dode hoek bescherming, actieve rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning. Bij Mini staat het merendeel van die hulpsystemen op de optielijst, als ze al leverbaar zijn. Een noodremsysteem en vermoeidheidsherkenning worden op iedere Countryman meegeleverd.

Gebruiksgemak

Bij het Volkswagen-concern zitten traditionele bedieningsknoppen in de ban: het volume van de radio of de temperatuur instellen dient in de CUPRA daarom allemaal via het aanraakscherm bovenop het dashboard te gebeuren. Je kunt drukken of vegen, maar wat niet gaat, is op de tast doen wat je van plan bent. Hoewel het interieur van de Mini nog wemelt van de knoppen, is het ook in de Countryman niet eenvoudig om ongezien een functie in te stellen. Alleen een piepklein icoontje verraadt waar de identieke tuimelschakelaars voor dienen. In de zomer van 2020 onderging het model een opfrisbeurt, te herkennen aan de achterlichten met ‘Engelse vlag’. Ook het interieur werd bijgepunt, bijvoorbeeld door de toevoeging van een digitaal instrumentarium. Dat oogt weliswaar fraai, maar meer dan je snelheid aflezen kun je er niet op. Bovendien moet je er stevig voor bijbetalen. De Formentor beschikt standaard over zo’n futuristische klokkenwinkel, waar je desgewenst ook de kaart van het navigatiesysteem op tevoorschijn kunt toveren.

Prijs

Bij CUPRA beginnen de prijzen bij € 44.990 voor een 204 pk sterke, plug-in hybride Formentor. De voordeligste Mini Countryman met een stekker kost je € 41.640. Daarmee ligt de vanafprijs van de Mini lager dan die van de CUPRA, terwijl je in het geval van de Countryman standaard beschikt over vierwielaandrijving en meer vermogen. Daar staat tegenover dat de Formentor een groter batterijpakket aan boord heeft en dat je bij de Spanjaarden profiteert van extra fabrieksgarantie. Namelijk 4- in plaats van 3 jaar. Bovendien heeft de CUPRA een rijkere standaarduitrusting, met grote lichtmetalen wielen en een digitaal instrumentarium. Zoals wij de testauto’s reden, is de CUPRA alsnog het voordeligst met een prijskaartje van net geen € 51.000. Voor deze Mini moet je een kleine 58 mille meebrengen. Ga je private leasen, houdt dan voor de Formentor rekening met een bedrag van minimaal 589 euro per maand. De Mini is met een startbedrag van € 499 een stuk gunstiger geprijsd.

Winnaar

We kennen allemaal het belang van een goede eerste indruk. Wat dat aangaat, beleeft CUPRA een ongelukkige start. De fabrikant staat nog geen jaar op eigen benen of er volgt al een koerswijziging: eerst waren de Spanjaarden alleen sportief, nu hebben ze plotseling oog voor het milieu. Concreet komt dat er op neer dat er in Nederland geen Formentors worden verkocht zonder een stekker eraan. Daarmee heeft CUPRA zich in een spagaat gemanoeuvreerd. Vanwege de naar het milieu verlegde focus maken ze niet langer de hardcore sportwagens die het onder Seat ooit waren, terwijl de fabrikant dat nog wel uitdraagt. De Mini Countryman is wat de Formentor wíl zijn: een sportieve crossover met een stekker. En behalve zijn levendige rijkarakter krijg je de grootste kofferbak op de koop toe.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten (selecteer in het menu zo nodig de gewenste uitvoering):
CUPRA Formentor 1.4 e-Hybrid VZ Performance
Mini Cooper Countryman SE ALL4

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de CUPRA Formentor en Mini Countryman.