75 jaar Wegenwacht: de politie-Porsche
13 april 2021 Iconische auto’s uit het Wegenwacht-verleden
Naar aanleiding van het 75-jarig bestaan van de Wegenwacht belichten we in onze videoserie 'Sterren onder het doek' iconische auto's. Riemen vast, want deze aflevering draait om de politie-Porsche!
In de periode na de Tweede Wereldoorlog waren privé-auto’s nog een zeldzaamheid. Maar eind jaren ‘50 kunnen steeds meer gezinnen zich een personenwagen permitteren. Nu moeten ze er alleen nog mee leren omgaan… Om de snelwegen veiliger te maken, wordt in 1961 een speciale politie-eenheid opgericht die met Porsches surveilleert. Op die manier zijn ze kilometers sneller dan het overige verkeer en kunnen vroegtijdig verkeersovertredingen constateren. De 911 deed uiteindelijk tot aan 1996 dienst bij de Algemene Verkeersdienst; de latere Rijkspolitie.
De Porsche-dienders moesten in principe altijd open rijden. Dat was goed voor de zichtbaarheid en bovendien konden ze op die manier gaan staan, om vanuit de sportwagen verkeersinstructies te geven. Een van de taken van de KLPD was het waarschuwen voor filevorming. Daarvoor reed de bemanning van de politie-Porsche stevig achteruit op de vluchtstrook. Pas vanaf twee graden onder nul óf bij langdurig stilstaan in de regen mocht het targadakje d’r op. Werd je door zo'n politie-Porsche aan de kant gezet, dan mocht je in zekere zin nog van geluk spreken: het idee is oorspronkelijk afkomstig uit Duitsland en daar hadden ze behalve een zwaailicht ook een mitrailleur op de auto staan!
Niet voor iedereen
Zoals niet iedereen een Porsche kan betalen, mocht ook niet elke agent in zo'n blitse 911 de weg op. Daarvoor waren er sowieso te weinig exemplaren van de sportwagen beschikbaar. Om achter het stuur plaats te nemen, moest je een strenge selectieprocedure ondergaan, compleet met rijtest. En om te zorgen dat je onderweg niet té enthousiast raakte, had het de voorkeur dat een Porsche-rijder minimaal 25 jaar oud was, getrouwd en ouder van minstens één kind.
Een dienst in een politie-Porsche duurde 2 dagen; tussentijds sliepen de agenten in een hotel. Het moet een geweldige tijd zijn geweest. Midden jaren ’90 werd de eenheid opgedoekt, onder meer vanwege de hoge onderhoudskosten. Van de meer dan 500 exemplaren die dienst hebben gedaan bij de KLPD zijn er nu nog maar een handvol politie-Porsches over. De auto's boezemen onverminderd ontzag in. Een 250 pk sterke, luchtgekoelde zescilinder in combinatie met oranje-blauwe strepen? Dan ben je werkelijk de baas van de snelweg!
Kijk aflevering 1 terug, die in het teken staat van de Wegenwacht Renault 4
Kijk aflevering 2 terug, die in het teken staat van het A-Team busje
Kom meer te weten over het 75 jarig bestaan van de Wegenwacht