Dubbeltest Kia Picanto vs. Mitsubishi Space Star

De Kia heeft de grootste kofferbak, maar de Mitsubishi biedt meer rijcomfort

Voorheen golden stadsauto’s als verkooptoppers, maar strenge milieu- en veiligheidsregels maken het segment voor fabrikanten onaantrekkelijk. Kia en Mitsubishi kiezen daarom enkel voor een facelift van hun Picanto en Space Star. Wie let het beste op de kleintjes?

Ruimte

De Space Star gaat in ons land sinds 2013 mee. Dat de kleine Mitsubishi het al zo lang uithoudt, is niet voor niks. Met een lengte van 3.85 meter is de Japanner bijna een schoolliniaal langer dan de Koreaan en hij is bovendien een paar centimeter breder én hoger! Voor minder geld krijg je dus meer auto, met een vijf centimeter grotere wielbasis. Achterpassagiers hebben daardoor extra beenruimte tot hun beschikking. Wanneer je langer bent dan 1.85 meter, houdt de hoofdruimte alleen niet over. Verder heeft de kofferbak een bescheiden afmeting, met minimaal 235 liter inhoud. Daarnaast ontbeert de Space Star een variabele bagagebodem, waardoor je het zonder vlakke laadvloer moet stellen. Bovendien heeft de stadsmini op die manier een flinke tildrempel.

De Picanto is wél leverbaar met een verstelbare laadbodem, alleen is dat handigheidje voorbehouden aan de duurste uitrustingsniveau’s. Onze testauto heeft daardoor geen vlakke laadvloer en evengoed een fikse tildrempel. Daar stelt de Koreaan een grote bagageruimte tegenover: de kofferbak heeft minimaal 255 liter inhoud, wat voor deze klasse aan de maat is. Op de achterbank geldt precies het omgekeerde als bij de Mitsubishi: de hoofdruimte achterin de Kia is dik in orde, maar de beenruimte juist niet.

Rijgedrag

Kia grijpt de introductie van de vernieuwde Picanto aan om voor dat model een nieuwe generatie benzinemotoren te introduceren. De driepitter uit onze testauto is onverminderd 67 pk  en 96 Nm sterk, maar zou door een nieuw injectiesysteem minder moeten verbruiken dan het uitgaande model. Of dat ook zo is, lees je verderop in dit verhaal. Dit is alweer de derde generatie van de Koreaanse stadsmini en veel kritiekpunten die we bij diens introductie op de stadsauto hadden, blijken nog steeds van toepassing. Om te beginnen met de stevige geluidsproductie: de driecilinder klinkt rauw en blijft ook op hogere snelheid goed hoorbaar. Daar komen banden- en windgeruis dan nog eens bij! Het schakelgevoel van de vijfbak is een tikkeltje ‘rubberig’ en de koppeling grijpt hoog aan. Dat is extra vervelend, omdat je in de Kia juist véél moet schakelen. Onder de 3.000 toeren geeft de stadsmini niet thuis. Hoewel de cabine voor lange Europeanen verrassend ruim is, kun je het stuur van de kleine Kia alleen in hoogte verstellen en blijken de stoelen niet op ons postuur bemeten: de zittingen zijn kort, waardoor je weinig steun aan je benen ervaart. Op de achterbank is er ook reden tot klagen: de Picanto is aan de achterzijde onaangenaam stevig gedempt. Ga je te hard over een verkeersdrempel, dan krijg je dat ongetwijfeld van je passagiers te horen.

Tachtig pk klinkt in het geval van de Mitsubishi misschien niet overdadig, maar zijn krachtbron is wel bij de les. Vanaf pak ‘m beet 1.500 toeren is zijn trekkracht al voorhanden en dat maakt dat je de Space Star schakellui kunt rijden. Voor een driecilinder houdt de krachtbron zich aangenaam rustig. Op de snelweg zijn het vooral de banden die je hoort. Verder is de Mitsubishi comfortabel geveerd. Dat betekent wel, dat de koets meer gaat ‘hangen’ in de bochten. Minder enthousiast zijn we ook over de zitpositie: het stuur is alleen in hoogte verstelbaar en wanneer je langer bent dan gemiddeld, zit je tegen de zonneklep aan te kijken. Daarnaast zit er weinig gevoel in de besturing en is de rechtuit stabiliteit van de Space Star ook niet om over naar huis te schrijven. Op rechte stukken moet je geregeld een stuurcorrectie doorvoeren.

Verbruik

Mitsubishi biedt diens stadsauto aan met twee verschillende benzinemotoren. De eenvoudigste Space Star is 71 pk en 88 Nm sterk; onze testauto levert 80 pk en 106 Nm. De meerprijs bedraagt € 1.500 en dat is heel wat minder dan de Koreanen voor een sterkere Picanto vragen (namelijk 6.300 euro). Wij kwamen voor de testversie uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5.

Ook bij Kia kun je dus voor twee verschillende motoriseringen terecht. Behalve de door ons gereden motorvariant kun je terecht voor een potente turboversie, goed voor 100 pk. Voor onze testauto stellen de Koreanen een gemiddeld verbruikscijfer van 1 op 20,4 in het vooruitzicht. Dat blijkt valse bescheidenheid, want in de praktijk realiseerden wij moeiteloos een score van 1 op 21,7.

Veiligheid

Aan de buitenzijde zie je misschien niet af dat de Koreanen hun stadsmini hebben beetgepakt, maar je kunt het wel aflezen aan de beschikbare veiligheidsuitrusting. Voortaan is de kleine Kia leverbaar met een dode hoek waarschuwing, actieve rijstrookondersteuning en vermoeidheidsherkenning. Die hulpsystemen komen bovenop het noodremsysteem, dat deel uitmaakt van de standaarduitrusting. Het betreft dan overigens wel een uitgeklede variant, want autonoom stoppen voor voetgangers doet de Picanto alleen wanneer je voor een duurdere uitvoering kiest. Hetzelfde geldt voor de extra hulpsystemen: die zijn niet los verkrijgbaar. Het zicht rondom is in de Kia voldoende: alleen over je schouder tref je een dode hoek. Die kun je gelukkig voor een deel ondervangen met de eveneens optionele achteruitrijcamera op onze testauto. 

De veiligheidsuitrusting van de Space Star verraadt dat de stadsauto al wat ouder is. Standaard beschikt de Mitsubishi over een hulpsysteem dat de volle kracht van de remmen benut in een noodsituatie. Da’s wat anders dan een noodremsysteem: daarbij grijpt de auto zelfstandig in. Een dergelijk hulpsysteem is weliswaar leverbaar op de Space Star, maar alleen op het duurste exemplaar. Hetzelfde geldt voor de rijstrookondersteuning, die in het geval van de kleinste Mitsubishi niet actief is: je hoort weliswaar een piep wanneer je onbedoeld van rijbaan wisselt, maar de Space Star behoed je daar niet voor. Ondertussen ben je wel € 21.490 armer! Als doekje voor het bloeden is het zicht rondom redelijk, met dank aan de voor zo'n kleine auto gigantische buitenspiegels.

Gebruiksgemak

Weet je nog dat je vroeger een los navigatiesysteem in de auto had en dat je daarop dan precies kon zien hoe hard je reed? Zo’n navigatiesysteem werkt immers nauwkeuriger dan je snelheidsmeter. Oude tijden herleven in de Space Star, want hoewel de stadsauto een geïntegreerd navigatiesysteem heeft, kun je onderaan de kaart zien hoe hard je wérkelijk rijdt. Het infotainmentsysteem van de Mitsubishi heeft zelfs nog een CD-speler, maar gelukkig ondersteunt de Space Star ook een mobiele dienst als Apple CarPlay. Een aangename verrassing, want heel modern oogt het binnenste van de Mitsubishi niet. Eerder somber, met al die harde, zwarte kunststoffen. De standaarduitrusting is karig: de achterpassagiers moeten het bijvoorbeeld zonder eigen ventilatiemogelijkheden of stroompunten stellen. Maar wat dacht je van een hoedenplank met maar één touwtje, geen bekerhouders in de achterportieren of het ontbreken van een make-upspiegeltje voor de bijrijder? Dat valt voor het instapmodel misschien nog goed te praten, maar wij reden de een-na-duurste Space Star!

Het interieur van de Kia is een stuk leuker om te zien, al is het binnenste van de Picanto evengoed uit harde kunststoffen opgetrokken. Ook in de Kia kun je bovenaan het infotainmentscherm zien hoe hard je werkelijk rijdt, de Picanto ondersteunt Apple CarPlay en klap je de rugleuning neer, dan kun je net als in de Mitsubishi je veiligheidsgordels aan de zijkant vastzetten, zodat ze niet onder de achterbank terecht komen. Wat de Kia op de Mitsubishi voor heeft, zijn haakjes voor je boodschappentassen. Toch een gemiste kans… voor een boodschappenauto!

Prijs

Aan de vernieuwde Kia Picanto kun je niet zo eenvoudig zien dat je met de bijgepunte versie van doen hebt. Althans; niet aan de voordeligste varianten. De duurdere uitvoeringen hebben een aangepaste grille, met een boel chroom daar omheen. De instapmodellen zijn minder uitbundig om te zien, maar profiteren even goed van een nieuwe generatie benzinemotoren. De eenvoudigste Picanto zit daarnaast verrassend ruim in z’n spullen: een digitale radio, cruise control en airconditioning zijn bijvoorbeeld bij de vanafprijs van € 14.695 inbegrepen. Opvallend genoeg geldt dat niet voor een derde veiligheidsgordel op de achterbank. Dat is bij Kia een optie, met een meerprijs van maar liefst € 700! Als doekje voor het bloeden zijn er die beroemde 7 jaar fabrieksgarantie, die uiteraard ook voor de Picanto gelden. Onze Dynamic Plus Line testuitvoering kost minimaal € 16.995. Voor die meerprijs krijg je dan wel parkeersensoren en een achteruitrijcamera aan boord. Twee facelifts verder is de Mitsubishi Space Star een van de goedkoopste nieuwe auto’s op de Nederlandse markt, geholpen door de aangescherpte uitstootregels. Vroeger hadden we de NEDC, nu hebben we de meer realistische WLTP testcyclus. En in het geval van de Space Star scheelt dat zomaar duizend euro op de aanschafprijs! Instappen kan vanaf € 11.990, maar stel je dan niet teveel voor van de standaarduitrusting. Airconditioning, centrale portiervergrendeling en zelfs een hoedenplank zijn voorbehouden aan een uitrustingsniveautje hoger. De kleine Mitsubishi heeft voortaan niet alleen een andere neus en een gewijzigde achterzijde, maar ook een nieuw uitrustingsniveau én een frisse buitenkleur. Onze ‘gouden koets’ combineert al die zaken en kost dan € 17.080. Voor dat geld beschik je dan meteen over een geïntegreerd navigatiesysteem met Apple CarPlay, stoelverwarming, ’keyless entry’ én een sterkere benzinemotor.

Winnaar

‘Welke fabrikant let het beste op de kleintjes’, vroegen we ons bovenaan dit artikel af. Het antwoord op die vraag is nog niet eenvoudig! De Mitsubishi is het voordeligst, maar de Kia biedt een rijkere uitrusting. De Space Star heeft een aangenaam veercomfort, maar de Picanto een grotere kofferbak. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Onder de streep kun je de Mitsubishi aanrekenen dat de veiligheidsuitrusting beperkt is en dat de stadsauto op een aantal vlakken goedkoop aanvoelt. De Kia is duurder dan de Space Star, maar als het op zijn rijeigenschappen aankomt, weet de Koreaan die meerprijs niet te verdedigen. De Picanto is lawaaiig en stoterig; wij geloven daarom dat je van deze twee testkandidaten het beste af bent met de Mitsubishi.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
Kia Picanto 1.0 DPI DynamicPlusLine
Mitsubishi Space Star 1.2 Nova