Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dit zijn de 7 minst populaire occasions

Auto's die je aan de straatstenen niet kwijt raakt

Ze hebben heus allemaal hun kwaliteiten, maar toch wil niemand ze meer hebben. We blazen het stof van de zeven minst populaire occasions van Nederland en vragen ons af: zijn ze misschien tóch nog de moeite waard?

1. Peugeot 607

Ooit was hij het luxe, elegante vlaggenschip van het Franse Peugeot, maar inmiddels is de 607 afgegleden naar de uitverkoopbak van het occasionaanbod. Er staan nog enkele tientallen exemplaren te koop in Nederland, maar van de prijzen lopen de rillingen over je rug. De goedkoopste exemplaren gaan weg voor zo’n 300 euro. Redelijk nette versies met de o-zo-fijne 3.0 V6-motor tik je op de kop voor een paar duizend euro. Houd rekening met een hoog brandstofverbruik en mogelijk flinke garagerekeningen en het soevereine zweven kan beginnen!

Bekijk het actuele aanbod Peugeot 607-occasions

2. Chrysler (Grand) Voyager

Vaak geldt: hoe groter en onzuiniger het model, hoe minder gewild hij is als gebruikte auto. De ooit zo populaire Voyager is daar, net als de technische identieke Dodge (Grand) Caravan, een perfect voorbeeld van. De enorm ruime gezinsauto met plek voor zeven inzittenden is onzuinig, duur in gebruik en niet heel betrouwbaar. Hij houdt zijn waarde bovendien slecht vast. Het beste advies is: kopen voor een prikkie en helemaal oprijden. De laatste jaren werd deze auto in Europa overigens als Lancia Voyager verkocht, maar afgezien van de naam is er helemaal niets Italiaans aan deze Amerikaan.

Bekijk het actuele aanbod Chrysler Voyager-occasions

3. Fisker Karma

Het leek in 2012 zo’n briljant plan van Henrik Fisker: een brandstofmotor én een elektromotor in een sexy sedanjasje. Het succes van de technisch zeer ingewikkelde Karma bleef uit en inmiddels is z’n technologie ingehaald: er zijn nu veel slimmere en ruimere stekkerhybrides te koop. Bovendien heb je voor deze prijs (zo’n 45.000 euro) keuze uit volledig elektrische auto’s. Hoe exotisch en elegant ook, de Karma is inmiddels even spraakmakend als overbodig.

4. Hummer H3

Ooit vormde hij met een prijs van minimaal 58.000 euro de voordeligste manier om Hummer te kunnen rijden. Anno 2020 vragen autoverkopers nog maar een schamele 11.000 euro voor een gebruikte H3. Het merk voorzag deze volslagen idiote auto van een matige, extreem dorstige dieselmotor en belabberde rijeigenschappen. Vooruit, je rijdt weliswaar iets anders dan de rest van Nederland, maar je raakt je baby-Hummer waarschijnlijk nooit meer kwijt voor een acceptabel bedrag.

5. Renault Twizy

Renault toonde lef met de Twizy: een half open elektrisch tweezittertje als alternatief voor ‘normale’ auto’s. Ze waren onhandig in gebruik, duur in aanschaf en te oncomfortabel voor het Nederlandse klimaat. Het gevolg? Een gebruikt exemplaar vind je nu al voor ongeveer 5.000 euro. Het is wel een klassieker in de dop!

Bekijk het actuele aanbod Renault Twizy-occasions

6. Ssangyong Rodius

Of het nu over de ruime Rodius, de ruige Rexton of de karaktervolle Korando gaat: een SsangYong houdt zijn waarde niet goed vast. De moderne modellen steken ronduit goed in elkaar en passen een stuk beter bij de Europese smaak, maar het oudere spul is vrijwel zonder uitzondering het doorlopen waard. Wel veel ruimte én behoorlijke betrouwbaarheid voor weinig geld, dus wellicht een perfecte vakantie-auto?

7. Smart City Coupé

Hij is nog altijd hartstikke leuk en anders, maar inmiddels valt de eerste generatie van de tweezits Smart (vanaf 1998) in de categorie ‘Met Een Grote Boog Omheen Lopen’. Er staan verrassend veel exemplaren met hoge kilometerstanden te koop, maar motorisch is de eerste City Coupé (die later ForTwo ging heten) een ramp. Voor intensief gebruikte exemplaren vang je niet meer dan 300 euro, een jonger exemplaar levert met moeite een paar duizend euro op.

Bekijk het actuele aanbod Smart City Coupe-occasions

Dit zijn de 7 populairste occasions