ANWB tipt: vijf hybride occasions met een stekker

Voorheen was er de keuze tussen benzine en diesel, nu zijn daar onder andere elektrische auto's en plug-in hybrides bij gekomen. Die laatste groep combineert een benzine- of dieselmotor met elektrische aandrijving. Zo kun je kortere stukken volledig elektrisch rijden, maar zijn lange ritten door de brandstofmotor eveneens geen probleem. Wie veel stekkert, kan flink besparen op de brandstofkosten.

Veel aanbod aan ex-leaseauto's

Lange tijd is de plug-in hybride populair geweest bij zakelijke rijders, vooral door de lage bijtelling. Nu de leasecontracten na vier tot vijf jaar zijn afgelopen, komen deze auto’s beschikbaar op de tweedehandsmarkt. Door het ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust. Juist voor particulieren kunnen deze stekkerhybrides nu erg interessant zijn door hun lage verbruik.

Hoe zuinig een plug-in hybride in de praktijk is, valt of staat met de manier waarop je hem gebruikt. Wie dagelijks rond de 30 á 40 kilometer enkele reis aflegt van of naar het werk en consequent de auto oplaadt, kan op jaarbasis zomaar tussen de 12.500 en 15.000 elektrische kilometers maken en daarmee flink op brandstofkosten besparen. Nog een voordeel van een plug-in hybride: je kunt ook zonder laadstops lange vakantieritten maken. Als je op jaarbasis beduidend minder kilometers maakt ben je weliswaar minder kwijt aan brandstof en laden, maar is het verstandig om uit te rekenen of je de meerprijs van een plug-in hybride onderaan de streep terugverdient. 

Let goed op hoe de auto geadverteerd wordt, omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, worden ze dikwijls ex-BTW aangeprijsd. In dat geval komt er voor de particuliere koper nog 21 procent bovenop de prijs.

Ford C-Max Plug-in Hybrid

Ford was er vroeg bij en lanceerde al in 2014 de C-Max Plug-in Hybrid. Prijzen voor de 185 pk sterke ruimteauto beginnen bij zo’n elfduizend euro. Destijds was de auto alleen leverbaar als rijk uitgeruste Titanium-uitvoering, dus zaken als lederen bekleding, climate control, navigatie, panoramadak en achteruitrijcamera zijn veelal aanwezig. Grote gezinnen moeten verder kijken, de zevenzits Grand C-Max was jammer genoeg niet leverbaar met deze zuinige aandrijflijn.

Dit vindt de Wegenwacht van de Ford C-Max Plug-in Hybrid:

Structurele problemen zijn bij de Wegenwacht niet bekend met dit type auto, al zijn er een paar kleine puntjes van aandacht. Zo kan het zijn dat de auto niet uit wil schakelen of dat de laadkabel niet los moet. Beide kan de Wegenwacht met een trucje oplossen, al vraagt een haperende laadkabel vaak om reparatie van de stekker. Soms wil de auto ook niet vertrekken omdat hij meent dat de laadkabel nog aangesloten is, terwijl dit niet het geval is. Gelukkig kun je dit gewoon zelf aangeven in het systeem, zodat je alsnog je weg kunt vervolgen.

Bekijk het aanbod van Ford C-Max Plug-in Hybrid occasions

Een Focus C-Max Plug-in uit 2014, met 125.000 km en een aanschafprijs van 13.000 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 639 per maand, of 38,2 cent per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. Wie zijn auto steevast aan de laadpaal oplaadt, kan meer besparen op brandstofkosten.

Opel Ampera / Chevrolet Volt

In het aanbod van plug-in hybrides zijn de Opel Ampera en tweelingbroertje Chevrolet Volt en bijzonder stel. Het zijn namelijk zogenaamde seriële hybrides. Als de accu leeg is dan drijft de verbrandingsmotor niet de wielen aan, maar wekt hij met een generator elektriciteit op om de accu weer bij te laden. Dit is in theorie nog efficiënter, al levert het wel een ietwat afstandelijke rijbeleving op. Wie zuinig rijden echter tot sport verheven heeft, zal met een van deze twee wagens zeer tevreden zijn. 

Dit vindt de Wegenwacht van de Opel Ampera en Chevrolet Volt:

Een Ampera of Volt is een gecompliceerde auto en dat blijkt wel uit het feit dat er diverse elektrische storingen bekend zijn bij de Wegenwacht. Vrijwel allemaal zijn ze ter plekke door de Wegenwacht te verhelpen of tijdelijk te omzeilen. Lees ook de uitgebreide occasiontest inclusief aanvullende opmerkingen van de Wegenwacht.

Bekijk het aanbod van Opel Ampera occasions
Bekijk heet aanbod van Chevrolet Volt occasions

Een Opel Ampera uit 2014, met 125.000 km en een aanschafprijs van 13.500 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 582 per maand, of 34,7 cent per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. Wie zijn auto steevast aan de laadpaal oplaadt, kan meer besparen op brandstofkosten.

Peugeot 508 Hybrid4

Meestal combineert een plug-in hybride een elektromotor met een benzinemotor, maar Peugeot bedacht dat het ook anders kan. Door diesel met elektriciteit te combineren kun je in de praktijk zomaar 1700 kilometer aan één stuk rijden, zonder te tanken of te laden! Een plug-in hybride met dieselmotor is vooral geschikt voor de echter kilometervreters, omdat je deels elektrisch en deels op het goedkopere diesel kunt rijden. Daar staat echter wel een hogere wegenbelasting tegenover, net zoals bij een conventionele diesel. Deze 200 pk sterke aandrijflijn is ook te vinden in de ruime Peugeot 3008 en de Citroën DS5. 

Dit vindt de Wegenwacht van de Peugeot 508 Hybrid4:

Er is bij de Wegenwacht maar één serieus probleem bekend en dat is de multisnaar. Deze drijft de zware dynamo aan die het accupakket oplaadt en krijgt het daarom zwaar te verduren. Als deze knapt, dan stopt ook de verbrandingsmotor ermee. Speciaal gereedschap is nodig om dit te kunnen repareren en dus kan de Wegenwacht dit probleem niet langs de kant van de weg oplossen. Een zich soms voordoende elektrische storing is daarentegen wel snel en eenvoudig door de Wegenwacht te verhelpen.

Bekijk het aanbod van Peugeot 508 Hybrid4 occasions

Een Peugeot 508 Hybrid4 uit 2014, met 125.000 km en een aanschafprijs van 14.000 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 778 per maand, of 46,6 cent per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. Wie zijn auto steevast aan de laadpaal oplaadt, kan meer besparen op brandstofkosten. Het voordeel van een dieselhybride betaalt zich pas uit bij een hoog aantal kilometers per jaar.

Mercedes-Benz C350e 

Voor minder dan 20.000 euro een ster op de motorkap, maar liefst 279 pk én behoorlijk wat luxe? Het kan met de Mercedes-Benz C350e. Deze plug-in hybride wist bij zijn introductie in 2015 heel wat zakelijke rijders te verleiden met zijn comfortabele weggedrag, fraaie uiterlijk en krachtige en soepele aandrijflijn. Vijf jaar later is het nog steeds een van de fijnst rijdende plug-in hybrides en oogt de Mercedes-Benz nog even elegant en bijtijds als in 2015. Het merendeel van de kopers koos destijds voor een stationwagen, slechts een kwart van het aanbod bestaat uit sedans.

Dit vindt de Wegenwacht van de Mercedes-Benz C350e:

Waar de meeste andere auto's vooral te maken hebben met storingen van elektronische aard, doen de meeste problemen zich bij de Mercedes-Benz voor met de luchtvering. De compressor van dit systeem weigert soms dienst. Hoewel het door de Wegenwacht vaak tijdelijk op te lossen is, kan reparatie door de dealer of garage vaak niet uitblijven. Vocht in de laadingang kan er voor zorgen dat de auto denkt dat de laadkabel nog is aangesloten, terwijl dat niet meer het geval is.

Bekijk het aanbod van Mercedes-Benz C350e occasions

Een Mercedes-Benz C350e uit 2015, met 125.000 km en een aanschafprijs van 21.000 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 719 per maand, of 43,2 cent per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. Wie zijn auto steevast aan de laadpaal oplaadt, kan meer besparen op brandstofkosten.

Volvo V60 Twin Engine ANWB

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid

Net als Peugeot koos ook Volvo aanvankelijk voor een plug-in hybride met dieselmotor. Een heuse vijfcilinder zelfs, die combinatie met de elektromotor goed is voor een riante 280 pk. Precies één pk meer dus dan bovenstaande Mercedes-Benz. Ook de Volvo is een comfortabele kilometervreter, al haalt hij het qua verfijning net niet bij de C350e. Daar staat tegenover dat ze tweedehands iets voordeliger zijn dan de Mercedes-Benz en je bij veel lange ritten goedkoper uit bent door de keuze voor diesel. Prijzen beginnen bij zo'n 12.000 euro.

Dit vindt de Wegenwacht van de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid:

Net als bij de Peugeot is ook bij de Volvo een multisnaar een bekende oorzaak van problemen. Ook deze kan helaas niet ter plekke door een Wegenwacht worden vervangen. Een ander aandachtspunt is de elektrische aircopomp. Wanneer deze defect raakt, ziet de auto dit als een storing in het hoog voltage elektrische systeem en zal de auto niet starten.

Bekijk het aanbod van Volvo V60 D6 Plug-In Hybrid occasions

Een Volvo V60 D6 Plug-in uit 2015, met 125.000 km en een aanschafprijs van 20.500 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 953 per maand, of 57,2 cent per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. Wie zijn auto steevast aan de laadpaal oplaadt, kan meer besparen op brandstofkosten. Het voordeel van een dieselhybride betaalt zich pas uit bij een hoog aantal kilometers per jaar.

Opzoek naar meer plug-in hybrides?

Onlangs maakten we een lijstje met voormalige leaseauto's die voor de occasionkoper interessant kunnen zijn. Daar komen onder andere de plug-in Volkswagen Golf GTE, Audi A3 e-tron en Mitsubishi Outlander PHEV aan bod. Je kunt natuurlijk ook zelf door het enorme aanbod aan gebruikte auto's struinen op ANWB.nl.

Bereken de autokosten van je huidige of toekomstige auto