Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB tipt: vijf hybride occasions met een stekker

Een plug-inhybrideauto combineert brandstofmotor met elektrische aandrijving. Dit zorgt voor lagere verbruikscijfers. Erg prettig in deze dure brandstoftijden. Om te besparen op de tankkosten moet je elke rit zorgen voor een opgeladen batterij: alleen dan leg je een deel van je route volledig elektrisch af. Deze techniek maakt een auto wel duurder. Gelukkig zijn er ondertussen al veel aangenaam geprijsde occasions te koop. Wij belichten er vijf.

Veel aanbod aan ex-leaseauto's

Lange tijd is de plug-inhybride populair geweest bij zakelijke rijders, vooral door de toen geldende lage bijtelling. Die vlieger gaat echter al een paar jaar niet meer op. Toch blijven de plug-inhybrideauto's gewild vanwege hun zuinige inslag. En omdat de eerste golf zakelijk gereden PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) ondertussen vanuit de lease op de occasionmarkt is gekomen, is er nu een flink aanbod aan gebruikte plug-ins te koop. Bijkomend voordeel: omdat ze veelal zakelijk zijn gebruikt, zijn de meeste occasions vrij luxe uitgerust. De combinatie met het lage verbruik maakt de plug-inhybride occasion erg interessant voor particulieren.

Hoe zuinig een plug-inhybride in de praktijk is, valt of staat met de manier waarop je hem gebruikt. Optimaal gebruik begint met consequent opladen. Wanneer je de auto voor elke rit helemaal oplaadt, rij je de eerste kilometers volledig elektrisch. Dus zonder brandstofverbruik. Afhankelijk van de gekozen auto ligt de elektrische actieradius ergens tussen de 30 en 80 kilometer. Bijkomend voordeel van een plug-in hybride: omdat de brandstofmotor het automatisch overneemt wanneer de stroom op is, kun je zonder laadstops lange (vakantie)ritten maken. Helaas kunnen de meeste PHEV-occasions niet snelladen. Modernere varianten hebben die mogelijkheid soms wel.

Als je op jaarbasis beduidend minder kilometers maakt, ben je weliswaar minder kwijt aan brandstof en laden maar is het verstandig om uit te rekenen of je de meerprijs van een plug-in hybride occasion onderaan de streep terugverdient. Let ook op de motorrijtuigenbelasting: een PHEV is door het accupakket en de standaard aanwezige automaat zwaarder dan een vergelijkbare handgeschakelde benzinevariant. 

Let bovendien goed op hoe de auto geadverteerd wordt. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het voorkomen dat  de vraagprijs ex-BTW is. In dat geval komt er voor de particuliere koper nog 21 procent bovenop de prijs.

Audi A3 Sportback 1.4 e-Tron

De Audi A3 Sportback plug-inhybride kwam rond 2015 op de markt en deed dat heel on-Audi's met een van de scherpste prijzen in PHEV-land. En dat bovendien nog eens met een voor het merk rijker dan gemiddelde basisuitrusting. Wat de sportief ogende auto extra interessant maakt als occasion: ook in een tweede leven is het prijskaartje meer dan aangenaam. Een minpuntje is wel dat - volgens de ANWB testredactie - de binnenruimte ietwat tegenvalt. Check bij een proefrit daarom extra goed of de ruimte aan boord voor jou passend is. Ook achterin en in de kofferbak.

Bekijk het aanbod van hybride Audi A3 Sportback occasions

Een Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-Tron uit 2016, met 150.000 km en een aanschafprijs van € 20.500, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 708 per maand of € 0,43 per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 35 procent elektrische kilometers. 

Volkwagen Golf 1.4 TSI GTE

Een auto die eigenlijk helemaal geen introductie meer hoeft. De Volkswagen Golf speelt altijd mee, dus ook in het plug-inhybridespel. Daarvoor zoek je naar de GTE of, sinds 2020, de eHybrid. Zoals al gezegd is met name de zakelijke markt ooit groot fan geweest van PHEV's en dan pakt Volkswagen altijd een grote hap uit de ruif. Vandaar dat het aanbod aan plug-in Golfjes groot is, met occasionprijzen tussen € 15.000 (voor een versie uit 2014) en de € 40.000 voor een hele recente versie. Welke het ook wordt, let op de bagageruimte. Die is wat kleiner vanwege het accupakket dat onder de bagagebodem ligt. Maar het rijplezier is onverminderd hoog en comfortabel, zoals je mag verwachten van deze icoon.
Bekijk het aanbod van hybride Volkswagen Golf occasions

Een Volkswagen Golf 1.4 GTE uit 2015, met 140.000 km en een aanschafprijs van € 18.000, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 674 per maan, of € 0,40 per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 35 procent elektrische kilometers.

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford heeft de Kuga pas sinds een jaar of twee ook in een benzine met stekkervariant. Toch is het model al in ruime mate voorhanden op de occasionmarkt. Of dat te maken heeft met de constatering van onze testredactie dat de aandrijflijn wat gehorig is en dde hulpsystemen soms tegenwerken, is niet duidelijk. Maar wat diezelfde redactie ook constateerde: de test-Kuga had een aantrekkelijke prijs en een 'belachelijk laag verbruikscijfer'. En heeft beide nog steeds als occasion. En is daarmee een interessante optie voor zoekende PHEV-rijders. Een proefrit maakt vanzelf wel duidelijk of de minpuntjes ook voor de eigenaar-in-spé minpuntjes zijn. Zuinigheid is tenslotte ook een groot goed.

Bekijk het aanbod van hybride Ford Kuga occasions

Een Ford Kuga 2.5 PHEV uit 2020, met 23.000 km en een aanschafprijs van 37.800 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 860 per maand, of € 0,52 per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. 

Mercedes-Benz C350e 

Voor minder dan 20.000 euro een ster op de motorkap, maar liefst 279 pk én behoorlijk wat luxe? Het kan met de Mercedes-Benz C350e. Deze plug-in hybride wist bij zijn introductie in 2015 heel wat zakelijke rijders te verleiden met zijn comfortabele weggedrag, fraaie uiterlijk en krachtige en soepele aandrijflijn. Vijf jaar later is het nog steeds een van de fijnst rijdende plug-in hybrides en oogt de Mercedes-Benz nog even elegant en bijtijds als in 2015. Het merendeel van de kopers koos destijds voor een stationwagen, slechts een kwart van het aanbod bestaat uit sedans.

 

Bekijk het aanbod van Mercedes-Benz C350e occasions

Een Mercedes-Benz C350e uit 2015, met 125.000 km en een aanschafprijs van 21.000 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 870 per maand, of € 0,52 per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. 

Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid

Net zoals Peugeot met de 508 Hybrid4 koos ook Volvo aanvankelijk voor de niet vaak voorkomende combineatie van plug-inhybride met dieselmotor. Dit maakt de Volvo een comfortabele kilometervreter. Niet alleen ben je bij de keuze voor een diesel goedkoper uit als je veel kilometers maakt, maar daar komt bij dat de tweedehandsprijzen zeer aangenaam zijn nu diesel minder gewild is. En je kunt er een forse caravan mee trekken, iets waar de meeste PHEV's uit de beginjaren niet thuis geven. 

Bekijk het aanbod van hybride Volvo V60 occasions

Een Volvo V60 D5 Plug-in uit 2016, met 150.000 km en een aanschafprijs van 21.750 euro, kost je bij een gebruiksduur van 4 jaar en 20.000 kilometer circa € 930 per maand, of € 0,56 per kilometer. Daarbij is uitgegaan van 30 procent elektrische kilometers. Het voordeel van een dieselhybride betaalt zich pas uit bij een hoog aantal kilometers per jaar.

Opzoek naar meer plug-in hybrides?

Kijk dan vooral in het enorme aanbod aan gebruikte hybride auto's op ANWB.nl. Let dan wel goed op: er staan ook hybrides zonder stekker bij. Let vooral op de vermelding PHEV of Plug-in of kijk bij de gegevens van de gekozen auto of bij uitrusting 'oplaadmogelijkheid' staat vermeld.

Bereken de autokosten van je huidige of toekomstige auto