Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Volvo V60 XC versus Subaru Outback

11 december 2020 Stoer dóen of stoer zíjn

Subaru’s staan bekend om hun boxermotoren, terreinvaardigheid en uitgebreide veiligheidssystemen. Daarmee zou de non-conformistische Subaru Outback dus heel goed partij moeten bieden aan de hippe Volvo V60 Cross Country.

Type auto en prijzen

Elke Subaru, dus ook de Outback uit deze test, heeft altijd een boxermotor, veel veiligheidsuitrusting standaard én vierwielaandrijving. Deze Outback staat dan ook nog eens wat hoger op de pootjes waardoor hij ook buiten de gebaande wegen nog aardig uit de voeten kan. Volvo claimt dat diens V60 XC dat ook zou moeten kunnen. Want ook de Zweed heeft standaard vierwielaandrijving en staat hoger op de poten. En ook qua veiligheidsuitrusting staat deze Volvo uiteraard zijn mannetje, want de Zweden en veiligheid zijn zo’n beetje synoniem aan elkaar. Maar als ze zo naast elkaar staan valt één ding wel erg op. De Outback is een échte stoere no-nonsense auto. De Volvo neigt toch meer naar een heer in een maatpak met omgeslagen broekspijpen. De Volvo V60 XC is er vanaf € 55.995. De carrosserie is opgesierd met allerhande kunststof delen. In tegenstelling tot de reguliere V60 bestaat er van de Cross Country maar één versie, namelijk deze B5 All Wheel Drive Cross Country Pro. B5 wil zeggen dat je van doen hebt met een mild hybride aandrijflijn. Wat het de standaarduitrusting aan gaat, heeft de V60 XC onder meer lederen bekleding, navigatie, een elektrische achterklep met voetbediening en een trits rijhulpsystemen. Er staat kortom een serieuze auto voor je neus! De importeur doet er bij deze testauto nog een schepje bovenop door de auto verder aan te kleden. Zo zitten er massagestoelen in, camera’s die rond de auto kijken en een dikke stereo van ruim 2200 euro. En dan hebben we het plotseling over een totaalbedrag van € 74.440!

De Outback draait weliswaar al wat langer mee – de Subaru verscheen in deze vorm alweer in 2015 op de markt – maar ware kwaliteit verloochent zich niet! En zoals de auto hier staat, met alles d’r op en aan, is -ie voordeliger dan de Volvo zonder opties! In 2018 onderging de Outback een facelift. Dat was weinig bijzonders: de stationwagen kreeg een aangepaste grille en een ander infotainmentscherm . Onlangs is een nieuw uitrustingsniveau geïntroduceerd: deze X-Explore uitvoering. Daarmee is de Subaru er voortaan in drie smaken. Prijzen beginnen bij € 50.195en het absolute vlaggenschip staat voor € 54.995 bij je voor de deur. Wat krijg je allemaal voor dat geld, behalve permanente vierwielaandrijving? Een elektrisch bedienbare achterklep, navigatie, een Harman Kardon stereo, verwarmbare stoelen achterin, een hellingshoekdetectoren een rubberen mattenset. Je weet immers maar nooit wanneer je een keer de modder in rijdt.

Ruimte

Met een lengte van 4.81 meter is de Subaru maar drie centimeter langer dan de Volvo, maar op de achterbank ervaar je de auto als veel ruimer. Dat komt door het ontbreken van een panoramadak, waardoor je achterin de Outback meer hoofdruimte hebt. Maar vooral ook door de immense beenruimte: die is van directiewagenniveau! De middentunnel pakt ook bescheiden uit, zodat je met drie volwassenen op de achterbank van de Subaru kunt plaatsnemen. De rugleuning van de achterbank kun je individueel verstellen. De kofferbak is minimaal 559- en maximaal 1.848 liter groot, compleet met een dubbele laadbodem die ze bij Subaru vast in compartimenten voor je hebben opgedeeld. Wat het de kofferbakinhoud aangaat, slaat de V60 een beetje een modderfiguur. Met de achterbank overeind kun je 529 liter aan spullen meenemen. Klap je de rugleuning neer, dan past er 1.441 liter bagage achterin. Dat is 30- tot 400 (!) liter minder dan waar de Subaru raad mee weet! Ook ontbreekt in de Volvo een dubbele laadbodem.

Hoe rijden de Volvo en de Subaru?

De Volvo heeft een mild hybride aandrijflijn. Oftewel, hij heeft een kleine elektrische hulpmotor. Bij de Subaru zoek je daar vergeefs naar. Toch vreemd, aangezien een dergelijke krachtbron wel leverbaar is voor de Subaru’s XV en Forester! Dat heeft vermoedelijk met de levenscyclus van de Outback te maken; de stationwagen gaat al een aardig poosje mee. Dergelijke techniek in een bestaand model inbouwen is nog een hele toer. De Volvo kan op dit testonderdeel dus wat punten inlopen. Een mild hybride auto heeft geen oplaadkabel, maar wint remenergie terug en slaat die op als elektriciteit. De 48V-accu en de geïntegreerde startgenerator van de V60 ondersteunen zo de 2.0-liter viercilinder benzinemotor  en verminderen dus het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen. Sowieso is de aandrijflijn van de Volvo een weldaad. Wat wil je ook anders met 250 pk en 350 Nm koppel! Dat vermogen wordt op de weg gebracht met behulp van een achttraps automaat, die schokloos functioneert. Wat wel vervelend is, is dat je e bak altijd eerst in ‘Neutraal’ moet zetten voordat je hem van Drive nar Achteruit schakelt (of vice versa). Bij stilstand is de vierwielaandrijving altijd ingeschakeld om bij het optrekken maximale tractie mogelijk te maken. En dat merk je, de auto heeft gewoon echt veel grip. In combinatie met die 250 pk heb je daarmee een auto in handen waarmee je uiterst vlot en in groot comfort kunt rijden. Keerzij van de medaille is wel dat het verbruik niet echt geweldig is. We kwamen tot 1 op 13,5. Voor een optimale wegligging worden de aandrijfkrachten automatisch verdeeld over de wielen met de beste grip. Handig… en veilig! Verder is de V60 XC keurig stil, ook op de snelweg, en hij is lekker ‘comfie’ geveerd en gedempt. De stoelen zitten ook geweldig. Je zou verwachten dat de enorme 19 inch wielen onder onze testauto wat dat betreft roet in het eten gooien, maar dat is niet zo. Verder heeft de Volvo een keuzeknop waarmee je uit diverse rijstanden kunt kiezen. Vooral de standjes ‘off road’ en ‘hill descent’ zijn handig als je het asfalt verlaat. Dat werkt prima. Hij mag trouwens 1.800 kilogram aan de trekhaak hebben.

De Subaru doet daar nog een schepje bovenop. De Outback heeft namelijk een trekgewicht van 2.000 kilogram! Hij weegt bovendien 200 kilo minder. Daarom heeft hij voldoende aan een 175 pk en 235 Nm sterke boxermotor. Typisch Subaru, zo’n boxermotor: daarbij staan de cilinders niet rechtop, maar liggen ze plat. De Japanners kiezen doorgaans voor dit type krachtbron vanwege het lage zwaartepunt, maar met zijn extra bodemspeling profiteert de Outback daar niet van mee. De koets van de stationwagen is dan ook knap bewegelijk. Bovendien zijn boxermotoren niet bepaald zuinig. Na dik vierenhalfhonderd kilometer had hij een verbruik gehaald van 1 op 13,1. Iets beter dan dat van de Volvo, maar in zijn algemeenheid niet zuinig. De Outback is uitgerust met een CVT. Die doet zijn werk prima maar komt niet zo verfijnd over als de bak van de Volvo. Het is sowieso een rumoeriger auto dan de Volvo: banden- en windgeruis dringen eenvoudig het interieur binnen. Storend is dat overigens niet. Wat wel irriteert is de lendensteun van de bestuurdersstoel: die kan niet helemaal ‘in’, waardoor je continu met een bult in je onderrug zit. Zonde, want de Outback zit verder juist zo fijn! Hij is 10 centimeter hoger dan de V60, dus achter het stuur heb je echt een beetje dat ‘king of the road’-gevoel. Voor Subaru-rijders houdt de weg niet op wanneer het asfalt dat doet: met behulp van het X-Mode systeem beschik je over extra grip in sneeuw of modder!

Veiligheid

Volvo en veiligheid: het is bijna een begrip. Ook deze V60 grossiert in standaard veiligheidsvoorzieningen. De auto heeft zo’n beetje alles standaard aan boord wat er in deze klasse aan systemen beschikbaar is. Van een noodremsysteem dat ook reageert op fietsers, voetgangers en dieren en ook in het donker,  tot adaptieve cruise control, dode hoekbewaking en ga zo maar door. We noemen hier nog het head up display en het systeem dat de auto automtaisch de weg opstuurt als je onbedoeld in de berm raakt. Er is eigenlijk maar één minpunt: het zicht rondom is met die kleine raampjes bedroevend. Bij Subaru is dat laatste een stuk beter geregeld. Misschien dat de Outback daardoor minder flitsend oogt, maar achter het stuur heb je wel uitstekend in de gaten wat er om je heen gebeurt. En mocht je tóch even niet op zitten te letten, dan doet de Subaru dat voor je: er zitten twee stereocamera’s achter de voorruit die driedimensionale kleurenbeelden kunnen vastleggen. De beeldherkenning is buitengewoon, bijna zo goed als het menselijk oog. Vandaar dat de Japanners het hulpsysteem ook ‘Eye Sight’ hebben gedoopt! De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Outback kan ten alle tijden op die bijzondere camera’s terugvallen: systemen als adaptieve cruise control en actieve rijstrookondersteuning bijvoorbeeld. Ook bij dit testonderdeel speelt de bijzondere krachtbron van de stationwagen trouwens een rol: een boxermoter is zo plat van constructie, dat hijbij een frontale aanrijding ónder de inzittenden schieten!

Gebruiksgemak

Zowel de Volvo als de Subaru hebben camera’s waarmee je rond de auto kunt kijken. Die van de Outback zijn wel heel bijzonder, want met de exemplaren onder de zijspiegels kun je zien hoe dicht je met jouw velgen in de buurt van de stoeprand komt. Wat wel raar is, is dat de Subaru je weliswaar waarschuwt voor kruisend verkeer achter de auto, maar muisstil blijft wanneer je achteruit aan het parkeren bent. Kun je ondanks die camera’s toch nog tegen een paaltje aan rijden! Als je het portier van de Outback opent, stap je een totaal andere wereld binnen dan bij de Volvo. Zeg maar analoog en robuust – misschien zelfs een tikje achterhaald? – tegenover weelderig en modern. De Volvo heeft een fijn groot infotainment systeem dat zich eenvoudig laat bedienen door te swipen en te drukken. Verder kan je draadloos jouw smartphone opladen, heb je Apple Carpla en diverse USB-aansluitingen. De smetteloze afwerking is tenslotte van alle tijden: wat is die Volvo mooi van binnen. In de Subaru hebben de achterpassagiers hun eigen stroompunten, ventilatieroosters en zelfs stoelverwarming. Voorin beschik je over Apple CarPlay (INZET). En als je de rugleuning van de achterbank wilt neerklappen, kan dat gewoon vanuit de kofferbak. Dat moet je dan wel weer een hendel doen; de Volvo heeft daar een veel handiger drukknop voor. Bovendien weerkaatst in de V60 de zon niet op dat fraaie infotainmentscherm, zoals we bij de Outback een paar keer hinderlijk ondervonden.

Conclusie

De Subaru Outback en Volvo V60 XC zijn op flink wat punten bijzonder aan elkaar gewaagd. Maar de Subaru biedt dezelfde veiligheidsuitrusting en gebruiksmogelijkheden voor minder geld. Bovendien heb je in de Outback meer binnenruimte én de stationwagen heeft een hoger trekgewicht. Maar de Volvo is wel zijn meerdere als het gaat om algehele afwerking. De V60 is bovendien stiller. En hij geeft je het gevoel dat je iets moois en exclusiefs hebt gekocht. Oók als je zijn dure opties wegdenkt. Het komt er op neer dat de Subaru heel stoer is en de Volvo heel stoer wil zijn. De Subaru is kortom de beste koop maar dat de Volvo het beter doet op de oprit.

Bekijk ook onze afzonderlijke rijtesten van deze testkandidaten:

Subaru Outback

Volvo V60 Cross Country