Spontaan eeuwfeest Citroën

Eigenzinnige autofabrikant tovert Parijse winkelstraat om in openluchtmuseum

In 2019 bestaat Citroën 100 jaar. Dat wordt op verschillende momenten gevierd, maar de verrassingstentoonstelling die het merk afgelopen weekend organiseerde, geldt als hoogtepunt. De ANWB was er bij.

Chaos langs de Seine. Een nachtzwarte Citroën CX GTI staat met zijn neus tegen het verkeer op een druk kruispunt in het vijftiende arrondissement. Er wordt niet eens nadrukkelijk geclaxonneerd, maar de bestuurder staat overduidelijk in de weg. Door te steken, maakt de eigenaar van de youngtimer de situatie alleen maar erger. Uiteindelijk neemt hij het zebrapad naar zijn plaats van bestemming.

Een eeuw geschiedenis stop je niet weg in één weekend. Vandaar dat Citroën verspreid over 2019 meerdere malen stilstaat bij hun jubileum. De ANWB is aanwezig bij een wel heel speciaal feestje: een spontane tentoonstelling, midden in een drukke winkelstraat in Parijs.

Veertig klassiekers, veertien rallyauto’s, vier studiemodellen, vijf hedendaagse exemplaren en drie Citroëns die volgens de fabrikant haast nooit ergens te bewonderen vallen, vormen samen een openluchtmuseum dat zijn weerga niet kent. Maar zie die auto’s eerst maar eens bij elkaar te krijgen! De organisatie verloopt dan ook op zijn Frans, niet in de laatste plaats vanwege de bovengenoemde ontmoetingsplek aan de oevers van de Seine.

Bijzonder bedankje

De Citroëns komen van privé-eigenaren of het merk zelf. Tegenwoordig is de Rue Linois een moderne winkelstraat, maar 100 jaar geleden stichtte André Citroën in deze buurt zijn eerste autofabriek. Op het hoogtepunt werkte daar 30.000 man. Hoewel de productiefaciliteit in de jaren ‘70 werd opgedoekt, is de fabrikant zijn geschiedenis niet vergeten. Bij wijze van bedankje organiseert de autobouwer juist hier diens verrassingsfeest.

Citroën levert diens eigen auto’s af in de catacomben van een winkelcentrum. Zo glanzend als dat pand er van buiten uitziet, zo naargeestig is het laad- en losgebied. De enkele voorbijganger die hier passeert, kijkt verbaasd naar de automobiele schatten die worden uitgeladen. De meesten worden naar buiten geduwd, maar een enkeling wordt gestart. Het rauwe motorgeluid van een SM rallywagen vult de gehele ruimte.

Moderne geschiedenis

Wanneer de volgende dag aanbreekt, staan al die auto’s langs de straat geparkeerd. De Rue Linois is niet voor verkeer afgesloten, wat het zicht op de bijzondere modellen bemoeilijkt. Bovendien heeft Citroën er voor gekozen de wagens per decennium te groeperen. Of je direct in de gaten hebt dat hier iets bijzonders aan de hand is, hangt af van welke kant je de straat binnen komt. De moderne geschiedenis oogt lang niet zo opvallend als een Traction Avant of Mehari, om maar een paar iconen uit Citroëns rijke verleden te noemen.

Vandaag de dag werkt Citroën opnieuw aan een gamma van onderscheidende personenwagens. Denk maar een de eerste C4 Cactus, met van die grote kussens op de deuren. Of de huidige C5 Aircross, die veert als een vliegend tapijt. Daarmee kunnen de Fransen zomaar weer honderd jaar vooruit!