Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest Lexus UX 250h

Nieuwe kleine crossover is eigenzinnige gezinsauto

Begin 2019 verschijnt de Lexus UX op de markt. Een compacte crossover mét hybride aandrijving (dan heet hij UX 250h). Vooral vanwege die aandrijflijn is dit een interessante auto, want bij concurrenten als de Volvo XC40 en Audi Q3 kun je daar nog niet voor terecht.

Type auto en prijs

Je zal deze auto niet gauw verwarren met crossovers van andere merken. Met name de enorme grille is uitgesproken Lexus. Er zitten aan de flanken nogal veel lijnen en de plastic randen rond de wielkuipen zijn wellicht wat veel van het goede. De achterzijde is dan wel weer mooi strak. Maar wat je er ook van vindt, de UX is in elk geval eigenzinnig van vorm.

De auto deelt zijn platform trouwens met de al even eigenzinnige concerngenoot Toyota CH-R. De UX is 4,5 meter lang en 1,8 breed. De auto wordt leverbaar als hybride en heet dan 250h (178 pk). Hij is er ook als tweeliter benzine versie en dan heet ie UX 200 (171 pk). Wat de hybrideversie interessant maakt, is dat concurrenten als Audi en Volvo een dergelijke aandrijflijn nog niet leveren.

Hoe rijdt de Lexus UX?

Onze testauto is de hybride UX 250h. Je zou verwachten dat behalve het platform ook de aandrijflijn wel geleend zou zijn van de Toyota CH-R. Maar dat is dus niet zo. In feite heeft deze UX 250h een compleet nieuwe aandrijflijn, bestaande uit een tweeliter viercilinder benzinemotor (i.p.v. een 1.8) en een sterkere elektromotor, nu goed voor 109 pk. De continu variabele transmissie is wél gebleven.

Tijdens het rijden merk je dat de elektromotor nu een groter aandeel levert aan het totale vermogen van 178 pk. Wanneer je wat meer prestaties vraagt, hoeft de benzinemotor er niet gelijk hard aan te trekken. Dus ben je ook dat 'geloei' van de motor voor een groot deel kwijt, dat het rijden met hybride Toyota's in het verleden sterk typeerde. Dat heb je nu alleen nog als je echt diep het gas intrapt.

Hoe rijdt dat dan, deze UX 250h? De rijeigenschappen zijn prettig. Zoals het een Lexus betaamt is hij mooi comfortbel geveerd en gedempt. Hij is ook opvallend stil. Lexus heeft duidelijk aandacht besteed aan de geluidsisolatie. De besturing is mooi direct. Zijn stuurgedrag lijkt op dat van de CH-R, die verassend dynamisch aanvoelt. Je merkt dat de UX250h een laag zwaartepunt heeft: dat draagt bij aan zijn fijne rijeigenschapen. Verder is de draaicirkel van de UX verrassend klein.

Wat actieve veiligheid betreft, heeft onze testauto een noodstop-assistent en rijstrookassistent. Verder is er adaptieve cruise control, grootlicht-assistent en verkeersbordherkenning op de auto geschroefd. Zoals verwacht, is het zicht rondom beperkt vanwege alle dikke raamstijlen. Voor manoeuvreren is er gelukkig wel een 360 graden camera.

De Lexus UX 250h is uitgerust met Predictive Eco Drive, dat de rijgewoonten van de bestuurder en de wegcondities analyseert en de capaciteit van de batterij hier optimaal op afstemt. Het systeem past de mate van regeneratief remmen aan op het rijgedrag en zorgt dat de batterij daarmee efficiënt opgeladen wordt.

Een andere primeur is Predictive State of Charge (SOC). Als  je de  navigatie gebruikt, weet SOC wanneer het de elektrische rijmodus kan inschakelen om de efficiency te verhogen en de batterij steeds maximaal op te laden. En hij kan op basis van actuele verkeersinformatie alvast de batterij opladen, zodat je in de file volleidig elektrisch kunt rijden.

De Lexus UX van binnen

Voorin zit je prima. Maar op de achterbank valt de ruimte tegen voor een auto in deze klasse. Er is net genoeg hoofd- en beenruimte voor iemand van 1 meter 80. Als je langer bent, kom je al snel klem te zitten. Ook de kofferbak is niet erg ruim; een verschuifbare achterbank had welkom geweest! De UX is echter zo nieuw, dat de optielijst nog bekend moet worden gemaakt. Wellicht staat zo'n verschuifbare achterbank daar wel op!

Zittend achter het stuurwiel valt op dat Lexus een stap heeft gezet waar het gaat om een goede ergonomie. De bedieningen zitten op logischer plekken, de airco bedien je gelukkig gewoon met knoppen - wat veel sneller werkt dan met een menu. En het infotainmentscherm zit hoog op het dashboard. Lexus moet alleen nog afscheid nemen van de muispad waarmee je sommige functies op het scherm bedient. Dat werkt gewoon niet fijn en je moet je ogen van de weg halen om te zien waar je mee bezig bent.

De Lexus UX en het milieu

De Lexus UX is er als benzineversie en als hybride. Van die laatste zijn nog niet alle specificaties bekend. Het fabrieksverbruik is al wel vrijgegeven: Lexus claimt een gemiddelde score van 1 op 23,2 voor de voorwielaandrijver. Kies je voor de vierwielaangedreven versie, dan zou dat 1 op 20,8 moeten zijn.

Conclusie

Dankzij z'n eigenzinnige uiterlijk en hybride aandrijflijn voegt de Lexus UX 250h echt wat toe in het marktsegment van premium crossovers. De UX250h heeft prettige rijeigenschappen. Maar hij heeft ook twee minpunten: de kofferbak is voor een gezinsauto aan de kleine kant, en die mousepad is een onding.

Veel zal straks ook gaan afhangen van de prijzen. Als die concurrerend zijn, bestaat er zeker een markt voor deze auto. Zeker zolang concurrentie uitblijft!

Concurrenten

Volvo XC40

Audi Q3