Slimme Volvo XC40 legt SUV-lat hoger

Autotest Volvo XC40 T5 AWD Geartronic

Eerder dit jaar kwam Volvo al met de fraaie XC60. En nu komt het meteen ook maar met de kleinere XC40. Het zal niemand verbazen dat hij aardig wat familietrekjes heeft van de XC60. Maar hij biedt ook nieuwe slimmigheden en digitale diensten.

Type auto en prijs

De XC40 lijkt in aardig wat opzichten op de XC60. Maar die staat op een ingekort platform van de grote V90 en deze XC40 staat op een veel kleiner en geheel nieuw CMA-platform dat is ontwikkeld in samenwerking met het Chinese bedrijf Geely. De Volvo XC40 staat vanaf april 2018 in de Nederlandse Volvo showroom. Hij is er vanaf € 39.975. Voor dat geld krijg je een 1,5 liter driecilinder goed voor 150 pk. Ook krijg je een prachtig interieur en heeft de XC40 altijd standaard City Safety aan boord. Dat is een soort co-piloot die andere voertuigen, fietsers, voetgangers en dieren herkent. Rem jij niet voor ze, dan grijpt de auto zelf in. En dan heeft hij ook nog Oncoming Lane Mitigation.

Raak je onbedoeld van de weg dan zal de XC40 zichzelf automatisch terug de weg opsturen. Heel knap, en dat zit dus op elke XC40. En op de optielijst staan dan nog veel meer veiligheidssystemen. Eén ervan is Rear Collision Warning. Rij je achteruit een parkeervak uit dan kijkt een camera met je mee of er verkeer aankomt. En nu we het toch over veiligheid hebben: tijdens een onafhankelijke test uitgevoerd door de juryleden van Auto van het Jaar verkiezing – waar de ANWB zitting in heeft – is de automatische noodreminstallatie getest en die maakte indruk. Tot 73 km/h greep de auto in en daarmee scoorde hij samen met de XC60 het beste van alle dertig geteste auto’s. Verder viel op hoe goed de gordelspanners hun werk doen.  

Er zijn drie benzinemotoren leverbaar, een T3, een T4 en een krachtige T5. Die T4 en T5 zijn viercilinders met respectievelijk 190 en 247 pk. De goedkoopste vierwielaangedreven versie is de T4 AWD Geartronic. Die kost € 48.475. Dan zijn er ook nog twee diesels, een D3 en een D4. En verder zouden er op termijn nog een stekkerhybride en een volledig elektrische versie moeten komen. De hier gesteste auto is een XC40 T5 AWD Geartronic. Dus met vierwielaandrijving en met een automatische versnellingsbak.

Hoe rijdt de Volvo XC40 T5 AWD Geartronic

De XC40 rijdt heerlijk comfortabel. De vering en demping zijn typisch Volvo. Het voelt allemaal erg comfortabel en tegelijkertijd worden bewegingen van de koets goed onder controle gehouden - helemaal als je een R-Design koopt die een sportonderstel heeft. Je hebt eerder het gevoel in een hatchback te zitten dan in een SUV. De besturing is keurig precies en direct. De T5-motor van de testauto wekt 247 pk op en is dus erg krachtig. Je moet hem echter flink op toeren houden om al die kracht aan te spreken en dan klinkt hij minder verfijnd. Het is prettiger om de trekkracht te gebruiken die onderin zit. Dat voelt erg comfortabel en past beter bij het karakter van de auto.

De automaat doet zijn werk prima al voel je hem bij terugschakelen soms een duwtje in de rug geven. Een schoonheidsfoutje dat vooral opvalt omdat de rest van de aandrijflijn zo mooi soepel en gladjes zijn werk doet.

De Volvo XC40 T5 AWD Geartronic van binnen

Van binnen heeft de XC40 dezelfde architectuur als de grotere XC60 en XC90. Dus met dat grote zogeheten Sensus-scherm centraal in het dashboard. Dat infotainmentscherm is lekker groot en laat zich heel eenvoudig bedienen doordat je kunt swipen: één stap naar rechts en één stap naar links. Daaronder vind je alle functies. Dus je hoeft nooit door menu’s te scrollen terwijl je rijdt. Das wel zo veilig. Het instrumentarium is altijd een digitale projectie. Analoge meters tref je in een XC40 niet aan.

Verder heeft Volvo allerlei slimmigheidjes in het interieur gemaakt waarbij het goed geluisterd heeft naar de wensen van de klanten. Zo past in de grote bak tussen de stoelen een tissuedoos en zit er tevens een prullenbakje in. Er zijn sleuven voor creditcards, een slim haakje om tassen aan het dashboardkastje op te hangen, de deurbakken zijn groot genoeg voor een laptop en onder de stoelen is ruimte voor een tablet.

Voor de achterbak geldt hetzelfde. De hoedenplank past in zijn geheel onder de vloer. Die vloer is vervolgens half op te klappen zodat je boodschappen klem kunt zetten. En ook hier vinden we weer haken om tassen op te hangen zodat ze niet gaan schuiven als je een bocht omgaat. Die achterbak meet trouwens 460 liter met de achterbank op zijn plaats en 1336 liter met de bank plat. De laadvloer is mooi vlak en een tildrempel is er niet.

Van een heel ander kaliber, maar minstens zo handig is Volvo Care. Dat bestaat uit twee dingen. Ten eerste een private lease constructie. En ten tweede een aantal digitale (conciërge)diensten die werkt met behulp van je mobiele telefoon en een app. Je kunt op deze manier je auto uitlenen aan een bekende, zonder dat je hem de sleutel geeft. Je kunt tevens bepalen welke uren of dagen hij de auto gebruikt. Maar je kunt ook bijvoorbeeld DHL of Bol.com een pakketje laten afleveren in de achterbak van de XC40 terwijl deze geparkeerd staat en je zelf ergens anders bent. De chauffeur ontvangt van de XC40-eigenaar een code waarmee hij eenmalig één minuut de achterklep kan openen en sluiten. Voor de rest zal de auto niet functioneren. Volvo heeft diensten zoals deze nog in ontwikkeling maar zegt dat het binnen zo’n anderhalf jaar actief zal zijn in een aantal landen. Het is niet bekend wanneer dit in Nederland zal starten.

Zowel voor als achterin zit je in de XC40 prima. Hij is vooral achterin ruimer dan je zou denken, als je de buitenmaten in acht neemt. Dat komt omdat de wielbasis – de afstand tussen de voor- en achteras – 2 meter 70 is. En dat is flink. De wielen staan helemaal op de hoeken van de auto. Er is veel beenruimte. Hoofdruimte is voor mensen tot 1 meter 85 dik in orde, daarboven zit je – zeker als je een versie  met schuifdak neemt – met je kruin tegen het plafond. Verder kun je de XC40 in hoge mate naar je persoonlijke smaak aankleden. Bijvoorbeeld met een dak in een afwijkende kleur en gewaagde kleurtjes in het interieur.

De Volvo XC40 T5 AWD Geartronic en het milieu

De motoren van de XC40 zijn keurig schoon maar niet meer dan dat. De motoren voldoen aan de Euro6d TEMP norm. Het brandstofverbruik van de driecilinder T3 bedraagt volgens de fabriek 6,6 liter per 100 km oftwel 1 op 15,1 luiden. De hier geteste T5 AWD verbruikt volgens Volvo 7,3 liter per 100 km (1 op 13,7).

Conclusie

De XC40 is een prachtige compacte SUV die het moet opnemen tegen auto's als de Audi Q3 en BMW X1. Zijn sterke punten zijn de standaard aanwezige actieve veiligheidssystemen en de hoge mate waarin je deze auto naar eigen inzicht kunt samenstellen. Verder is hij voorbereid op conciërge-diensten waarbij de auto van afstand is te bedienen. Het instapmodel heeft een driecilinder motor en een mooie prijs van net geen veertig mille, maar het is realistischer uit te gaan van een versie met wat meer uitrusting en een viercilinder (lees: meer pk's). Dat past allemaal veel beter bij het karakter en de beleving van deze auto. En dan ben je - net als bij de concurrentie – rond vijftig mille kwijt.