Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Eerste rijtest Hyundai Kona electric

Zet je krabbel maar onder dat leasecontract!

Wie een nieuwe leaseauto mag uitkiezen, heeft de Hyundai Kona electric ongetwijfeld op zijn lijstje staan. Wij reden de semi-terreinwagen in Oslo.

Een betaalbare semi-terreinwagen op elektriciteit, die nog voor het begin van 2019 op kenteken kan worden gezet met een gunstige bijtelling die geldt over het gehele aankoopbedrag. Zo’n auto wil iedere fabrikant wel, maar Hyundai heeft ‘m. Onder grote publieke belangstelling introduceren de Koreanen de elektrische variant van hun Kona. Een EV die niet alleen interessant is vanwege zijn prijs (vanaf € 39.195), maar vooral om diens actieradius. Die is volgens het automerk namelijk tot wel 550 kilometer groot.

Eerdere slimmigheden

Dit is niet de eerste elektrische auto van Hyundai en dat werkt in het voordeel van de Kona. De SUV profiteert van slimmigheidjes als een verwarming die zich desgewenst volledig op de bestuurder richt (zodat de rest van het inzittendengedeelte niet hoeft te worden verwarmd) en flippers achter het stuur, waarmee je zelf bepaalt hoeveel remenergie er wordt teruggewonnen. Wie goed vooruitkijkt, hoeft op die manier nauwelijks nog te remmen. De aandrijflijn van deze Kona is 204 pk en 395 Nm koppel sterk. Dat wil wel bij het verkeerslicht! Wie zich met zulke specificaties al een caravan ziet aankoppelen, moeten we echter teleurstellen: net als veel andere elektrische auto’s mag ook de Hyundai geen aanhanger trekken.

Een elektromotor maakt geen geluid, dus gaan je onderweg andere geluiden opvallen. Achter het stuur kun je goed de afrolgeluiden van de banden horen. Positief zijn de hoge zit, de fijne stoelen en de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Standaard beschikt de Hyundai over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, adaptieve cruise control en vermoeidheidsherkenning. Een achteruitrijcamera zit eveneens bij de vanafprijs inbegrepen en dat is fijn, want het zicht over je rechterschouder houdt niet over.

Onderscheidend uiterlijk

Om de luchtweerstand te verminderen, hebben de Koreanen de elektrische Kona van een gesloten grille en dichte wielen voorzien. Het helpt bovendien om de EV van zijn brandstofbroers te onderscheiden, zoals ook het interieur er anders uitziet. Dat is namelijk uitgevoerd met een ‘zwevende’ middenconsole, dat het binnenste van de Hyundai een luxe uitstraling geeft. Zolang je er alleen naar kijkt althans, want de gebruikte kunststoffen zijn knalhard en de bedieningsknoppen voelen goedkoop aan. Niet zo verwonderlijk, want ze zijn linea recta overgenomen uit de reguliere Kona en die is maar liefst 17 mille voordeliger.

Vanwege de locatie van het batterijpakket doe je op het gebied van binnenruimte in ieder geval geen concessies: de been- en hoofdruimte is toereikend en vanwege de bescheiden middentunnel kun je achterin zelfs met drie volwassenen naast elkaar zitten. Ook de kofferbak is met een inhoud van 371 liter marktconform. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer en kun je tot 1.113 liter aan spullen meenemen.

Kleinere batterij, goedkoper prijskaartje

Goed nieuws voor wie 39 mille toch iets te begrotelijk vindt: er zit ook een elektrische Kona met een kleinere batterij in de pijplijn. Die uitvoering biedt niet alleen prijsvoordeel, maar maakt ook dat je sneller jouw reis kunt vervolgen. De laadtijden van de Hyundai die als eerste op de Nederlandse markt verschijnt, zijn namelijk niet mals: vanwege de omvang van het accupakket (64 kWh) ben je alleen bij een snellaadstation al 54 minuten kwijt om de semi-terreinwagen van helemaal leeg naar 80 procent vol te krijgen. Op krachten komen bij een openbare laadpaal vergt bijna 10 uur.

Na een volle nacht aan de lading gaf de boordcomputer voor onze testauto een rijbereik op van 451 kilometer, maar die score werd in grote mate bepaald door de berijder voor ons. Het is slechts een van de factoren die in de praktijk van invloed kunnen zijn op de actieradius.

 

Lees verder!

Rijtest Hyundai Kona electric
ANWB Private Lease-aanbod Hyundai
Dossier elektrisch rijden