Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dit zijn de 10 zuinigste nieuwe middenklassers

De beste (hybride) auto's op het gebied van brandstofgebruik

Nieuwe middenklasse auto's worden steeds vaker van een hybrideaandrijving voorzien, al dan niet met een stekker. Deze systemen drukken in meer of mindere mate het brandstofverbuik, onder andere door de verbrandingsmotor elektrisch te ondersteunen op piekmomenten. Een andere mogelijkheid om auto's zuiniger te maken, is het met turbo versterken van motoren met een kleine inhoud. Onderstaande lijst maakt echter duidelijk dat vooral de hybrides het goed doen voor milieu en portemonnee.

Voor de top 10 hebben we gekeken naar middenklasse personenauto's (het zogenaamde C-segment) die op dit moment nieuw te koop zijn. In deze vergelijking zijn alleen auto's meegenomen met een benzinemotor, maar zonder stekker. In de lijst vind je dus geen plug-inhybrideauto's. Voor het verbruik van zo'n plug-inhybride is de frequentie waarmee de auto wordt opgeladen namelijk erg belangrijk en dat maakt een eerlijk vergelijk onmogelijk.

In de top 10 slechts één auto die het zonder hybride ondersteuning doet, de Skoda op plek 6. Opvallend is dat de zogenaamde 'mild hybrids' oprukken in de lijst. Deze hebben slechts minimale elektrische ondersteuning, maar wel voldoende om in de top 10 te verschijnen.   

*Het te verwachten praktijkverbruik (zie onder), gebaseerd op cijfers per september 2023. 

Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik. Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om middenklassers op benzine die op dit moment nieuw leverbaar zijn. Sommige modellen hebben een cijfer achter de komma een gelijkwaardig verbruik. De rangschikking wordt dan bepaald door de overige cijfers achter de komma. Het gaat dan dus om minimale verschillen.

Voor de twee hieronder uitgelichte modellen hebben we met de ANWB Autokosten Tool een indicatieve berekening gemaakt van de kosten per maand en per kilometer. Hierbij zijn we in alle gevallen uitgegaan van de voordeligste en/of zuinigste uitvoering met de betreffende motorisering. Overigens rekent de autokostentool met de zogenaamde 'fiscale waarde', dit is de nieuwprijs zonder afleveringskosten. 

Toyota Corolla

Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25. Geen slecht resultaat voor een van de pioniers in hybride rijden. De Prius is op het moment waarop we deze top 10 actualiseren (september 2023) alleen leverbaar als plug-inhybride, dus met stekker en daarom niet van toepassing in deze lijst (zie boven). Vandaar dat hij zijn plekje moet afstaan aan zijn teamgenoot, de Corolla. Deze heeft sinds kort een krachtigere motor, die bovendien ook nog eens zuiniger is. Er is overigens nog een goedkopere versie van de Corolla dan de uitvoering op nummer 1 van deze top 10, maar die drinkt dan weer net 0,1 liter benzine meer per 100 km. 

Een Toyota Corolla 1.8 Hybrid 103 kW Active (nieuwprijs € 35.822) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 635 per maand, ofwel € 0,508 per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod hybride Toyota Corolla-occasions

Suzuki Swace

De innige samenwerking tussen Suzuki en Toyota is onder andere zichtbaar bij deze Suzuki Swace. Wie goed kijkt, ziet onmiddelijk de overeenkomsten tussen de Swace en de Toyota Corolla Touring Sports. Ook onder de motorkap is niet gesleuteld. Dat wil zeggen: de Swace heeft de dezelfde motor als zijn Toyota-neefje, te vinden op nummer 1 van deze top 10. 

Een Suzuki Swace 1.8 Hybrid 103 kW Select (nieuwprijs € 34.920 euro) kost, bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 km/jaar, circa € 686 per maand, ofwel € 0,549 per kilometer.

Bekijk het actuele aanbod Suzuki Swace-occasions

Jouw zuinige auto nog niet gevonden?

Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die je van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.

Speciaal voor jou geselecteerd

Vanaf359,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand. Nu als aanbieding de Nissan Juke.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico! Nu tijdelijk € 20,- korting als je een auto huurt in Nederland.

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.