Top 10: tweedehands kleine zuinige auto's
Ben je op zoek naar een tweedehands kleine zuinige auto? Kijk dan vooral eens naar onderstaande opsomming. Dit zijn de zuinigste benzineauto's (A- en B-segment) die tussen 2015 en 2020 nieuw zijn geleverd.
Merk & model |
Verbruik* | |
---|---|---|
1 | Toyota Yaris 1.5 VVT-i hybrid 74 kW (2015-2018) | 4,6 / 1 op 21,7 |
2 | Suzuki Celerio 1.0 50 kW (2015-2017) | 4,8 / 1 op 20,8 |
3 | Citroen C1 1.0 VTi 51 kW (2015-2020) | 4,9 / 1 op 20,4 |
4 | Peugeot 108 1.0 eVTi 53 kW (2018-2020) | 5,0 / 1 op 20,0 |
5 | Toyota Aygo 1.0 VVT-i 51 kW (2018-2020) | 5,1 / 1 op 19,6 |
6 | Fiat 500 0.9 59 kW (2015-2019) | 5,1 / 1 op 19,6 |
7 | Fiat Panda 0.9T 59 kW (2016-2019) | 5,1 / 1 op 19,6 |
8 | Fiat Punto 0.9T 74 kW (2015-2018) | 5,2 / 1 op 19,2 |
9 | Mitsubishi Space Star 1.0 52 kW (2015-2018) | 5,3 / 1 op 18,9 |
10 | Lancia Ypsilon 0.9 8V 59 kW (2015) | 5,3 / 1 op 18,9 |
* Het verbruik is een vanafverbruik. Binnen de genoemde jaren zijn immers vaak verschillende uitvoeringen geleverd. Deze kunnen onderling in verbruik afwijken door meer accessoires, mogelijk andere banden en een tussentijdse facelift (zonder de motor te vervangen, die blijft wel hetzelfde in onderstaande vermelding). Let hier dus op als je verschillende occasions gaat vergelijken.
Het genoemde verbruik is een redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik en wijkt dus af van de fabrieksopgave. Ons getoonde verbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik.
Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om kleine benzineauto's uit het zogenaamd A- en B-segment die nieuw leverbaar waren in de periode 2015-2020.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid
Waar veel fabrikanten een kleine benzinemotor met turbo gebruiken om het verbruik te drukken, zet Toyota al ruim twintig jaar in op hybridetechniek. Een kleine elektromotor kan de auto tot lage snelheden volledig elektrisch laten rijden, maar ook de benzinemotor ondersteunen. De Yaris van Toyota is zo'n hybride tweedehands auto.
De accu in de Yaris hoef je niet aan de laadpaal op te laden, hij haalt zijn stroom onder andere uit het terugwinnen van remenergie. Dat deze techniek zijn vruchten afwerpt, blijkt wel uit het lage verbruik. Dit is nog lager dan dat van auto's die nog een maatje kleiner zijn, waaronder Toyota's eigen Aygo.
Suzuki Celerio 1.0
Er zijn weinig merken met zoveel ervaring met kleine auto's als Suzuki. Van 2015 tot en met 2019 was de Suzuki Celerio een van de kleinste en goedkoopste auto's die je in Nederland nieuw kon kopen. Onder de motorkap van de Suzuki zit geen bijzondere techniek, maar een eenvoudige éénliter driecilinder. Het vermogen van 68 pk is weinig indrukwekkend, maar zijn lage verbruik des te meer. De Celerio komt net geen eenentwintig kilometer op een enkele liter benzine, goed voor een tweede plek in de top 10.
Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo
De plekken drie, vier en vijf zijn voor de Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo. Geen wonder dat ze vrijwel dezelfde verbruikscijfers scoren, want de auto's zijn technisch volledig identiek en gezamenlijk ontwikkeld door de drie merken. De onderlinge verschillen zijn onder andere het verschil in uitrusting (en dus gewicht) en mogelijk een afwijkende bandenkeuze.
Net als de Suzuki Celerio heeft ook deze Frans-Japanse drieling een éénliter driecilinder zonder turbo. Wel komen ze op een liter benzine net iets minder ver dan de Suzuki, maar maar op gebied van zuinigheid presteren ook deze drie heel erg netjes.
Fiat's 500, Panda en Punto en Lancia Ypsilon
Dat er maar liefst drie Fiat's in deze top 10 staan, inclusief een model van zustermerk Lancia (op plek 10), komt omdat ze allemaal zijn voorzien van Fiat's Twinair-motor, een kleine tweecilindermotor. Afhankelijk van het model zijn er Twinair's met en zonder turbo, maar voor het verbruik lijkt dit nauwelijks uit te maken. Ook scoren de krachtigere en grotere Fiat Punto en Lancia Ypsilon bijna net zo goed als de kleinere Fiat Panda en Fiat 500. Al met al een prima prestatie van Fiat.
Mitsubishi Spacestar 1.0 52 kW
De Mitsubishi Space Star verdient als occasion meer waardering dan de auto nu krijgt. Al was het maar omdat hij erg zuinig is en de Wegenwacht hem zeer betrouwbaar vindt. Oké, het is misschien om te zien niet meteen de leukste auto in de compacte klasse, maar het is wel een kwalitatief erg goede occasion. Degelijke no-nonsense, eigenlijk toch typisch Nederlands!
Jouw zuinige occasion nog niet gevonden?
Bekijk dan het totale occasionaanbod op ANWB.nl. We hebben het aanbod voor je aangevuld met de informatie die van de ANWB kent, zoals de richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, inzicht in de maandelijkse autokosten (incl. afschrijving), de bevindingen uit de ANWB Autotest en die van de Wegenwacht.
Overigens hoeft de meest zuinige auto onder aan de streep niet altijd de meest goedkope te zijn. Zaken zoals bijvoorbeeld afschrijving en onderhoud spelen ook mee. Check je keuze daarom met onze autokostencalculator. Dan weet je precies wat je keuze je per maand kost.
Deel deze pagina