Top 10: de zuinigste kleine gezinsauto's
Inmiddels worden ook kleine gezinsauto’s steeds vaker voorzien van hybride-techniek. De volwaardige hybrides zijn het zuinigst, de milde hybrides (MHEV) worden door de niet-hybrides op de hielen gezeten. Maar met welke kleine gezinsauto auto ben je aan de pomp het goedkoopst uit? En wat zijn dan de maandelijkse kosten om de auto te rijden en te onderhouden? Dat rekenen we voor de top 3 uit met hulp van de ANWB Autokostenberekening.
Vroeger waren auto's als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo kleine modellen, met drie deuren en nauwelijks plek op de achterbank. Dat is tegenwoordig wel anders. Ze zijn inmiddels gegroeid tot het formaat van een Escort of Golf van weleer en zijn bijna altijd standaard voorzien van vijf portieren. Daarmee zijn ze ook geschikt als kleine gezinsauto.
Wij zoeken uit welke auto in de praktijk het zuinigst is én berekenen van de top drie bovendien wat ze maandelijks kosten. Wil je dit van de andere modellen - of van een andere auto - ook doen, dan kan dat heel eenvoudig met de ANWB Autokostenberekening.
Merk & model | Verbruik (l/100km en km/liter) | |
---|---|---|
1 | Mazda 2 1.5 Hybrid 85 kW | 4,6 / 1 op 21,8 |
2 | Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW | 4,6 / 1 op 21,8 |
3 | Renault Clio 1.6 E-Tech Hybrid 105 kW | 5,1 / 1 op 19,6 |
4 | Honda Jazz 1.5 Hybrid 80 kW | 5,4 / 1 op 18,5 |
5 | Suzuki Swift 1.2 MHEV 61 kW | 5,6 / 1 op 17,9 |
6 | Ford Fiesta 1.0 MHEV EcoBoost 92 kW | 5,9 / 1 op 16,9 |
7 | Skoda Fabia 1.0 TSI 70 kW | 5,9 / 1 op 16,9 |
8 | Hyundai i20 1.0 T-GDi MHEV 74 kW | 6,0 / 1 op 16,7 |
9 | Opel Corsa 1.2T 74 kW | 6,0 / 1 op 16,7 |
10 | Peugeot 208 1.2 PureTech 55 kW | 6,1 / 1 op 16,4 |
Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?
Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde te verwachten praktijkvebruik.
Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om kleine gezinsauto's uit het zogenaamde B-segment die op dit moment nieuw te koop zijn.
De afronding kan per model iets verschillen, afhankelijk van uitvoering en uitrusting. Bij gelijk verbruik worden meerdere cijfers achter de komma gebruikt om de rangorde te bepalen.
Mazda 2 1.5 Hybrid 85 kW
De Mazda 2 Hybrid is sinds begin dit jaar te koop en ontbrak daarom bij de vorige opsomming van zuinige gezinswagens in deze klasse. Maar nu hij er is, neemt hij meteen het stokje over van de nummer 2. Een mooie prestatie, zeker omdat het model vrijwel gelijk is aan de Toyota Yaris, maar dan met wat Mazda-kenmerken. De hybrideloze Mazda 2, die uit de eigen Mazda-fabrieke komt, heeft dan ook een ander uiterlijk. Waarmee dat mysterie ook weer is opgelost.
Een nieuwe Mazda 2 1.5 Hybrid 85 kW Agile, met een fiscale nieuwprijs (zonder afleveringskosten) van € 26.050, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 549 per maand of € 0,438 per kilometer.
Bekijk het aanbod Mazda 2 Hybrid-occasions
Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW
Toyota mag zich dé hybride-expert noemen: eind jaren '90 kwamen ze met de Prius en sindsdien hebben ze de hybridetechniek geperfectioneerd. Dat blijkt wel uit de verbruikscijfers van de vierde generatie Yaris, die weer iets zuiniger is dan zijn voorganger. Daar komt bovenop dat de nieuwe Yaris een leuke auto is om te zien en fijner rijdt dan zijn voorganger. Ook in restwaarde top 10's scoort de Yaris traditioneel goed en bovendien staan ze als betrouwbaar te boek. Dat maakt deze compacte Toyota tot een veilige keuze.
Een nieuwe Toyota Yaris 1.5 Hybrid 85 kW Active, met een fiscale nieuwprijs (zonder afleveringskosten) van € 25.927, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 524 per maand of € 0,418 per kilometer.
Bekijk het aanbod Toyota Yaris Hybrid-occasions
Renault Clio 1.6 E-Tech Hybrid 105 kW
Toyota mag dan al jarenlang bewijzen hoe goed hun hybride-techniek is, Renault pakt het met de Clio E-Tech Hybrid helemaal anders aan. In plaats van een enkele elektromotor gekoppeld aan een traploze versnellingsbak kiest Renault voor twee elektromotoren. Een uit de kluiten gewassen startmotor/dynamo, zoals in een milde hybride, gecombineerd met een grotere elektromotor en een ingenieuze automatische versnellingsbak gebaseerd op F1-techniek. Klinkt mooi, maar in de praktijk moet hij z'n meerderen erkennen in de Mazda en Toyota. Zowel qua verfijning als qua verbruik. Toch is 5,1 liter op 100 km een heel mooi score, zeker als je bedenkt dat de Clio een stukje krachtiger is dan de nummers 1 en 2.
Een nieuwe Renault Clio 1.6 E-Tech Hybrid 105 kW Equilibre, met een fiscale nieuwprijs (zonder afleveringskosten) van € 23.954, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar € 570 per maand of € 0,455 per kilometer.
Bekijk het aanbod Renault Clio Hybrid-occasions
Kopen of leasen?
Het privé leasen van een compacte gezinsauto wordt steeds populairder. Niet alleen hoef je niet in één keer het gehele aankoopbedrag te voldoen, ook heb je geen zorgen over extra kosten of hoog uitvallende garagerekeningen.