Top 10: de zuinigste kleine gezinsauto's

Inmiddels zijn ook kleine gezinsauto’s steeds vaker voorzien van hybride-techniek. De volwaardige hybrides zijn het zuinigst, de milde hybrides goedkoper in aanschaf. Maar met welke auto ben je onder aan de streep het goedkoopst uit? Tijd om de zuinigste compacte gezinsauto's door de ANWB Autokostentool te halen.

Vroeger waren auto's als de Ford Fiesta en Volkswagen Polo kleine modellen, met drie deuren en nauwelijks plek op de achterbank. Dat is tegenwoordig wel anders. Ze zijn inmiddels gegroeid tot het formaat van een Escort of Golf van weleer en zijn bijna altijd standaard voorzien van vijf portieren. Daarmee zijn ze ook geschikt als kleine gezinsauto. We zoeken uit welke auto in de praktijk het zuinigst is én welke auto onderaan de streep de laagste maandelijkse kosten heeft.

  Merk & model Verbruik (l/100km en km/liter)
1 Toyota Yaris 1.5 Hybrid 4,6 / 1 op 21,8
2 Renault Clio E-Tech Hybrid 5,2 / 1 op 19,3
3 Honda Jazz Hybrid 5,4 / 1 op 18,6
4 Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid 5,6 / 1 op 18,0
5 Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid 5,9 / 1 op 17,1
6 Kia Rio 1.0 T-GDi MHEV 5,9 / 1 op 17.0
7 Seat Ibiza 1.0 TSI 70 kW 6,0 / 1 op 16,8
8 Hyundai i20 1.0 T-GDi MHEV 6,0 / 1 op 16,7
9 Dacia Sandero 1.0 TCe 6,1 / 1 op 16,5
- Peugeot 208 1.2 PureTech 6,1 / 1 op 16,5

 
Hoe zijn de cijfers tot stand gekomen?

Het redelijkerwijs te verwachten praktijkverbruik is met een formule berekend. Deze formule is door ANWB afgeleid (mede in samenwerking met TNO en Travelcard) na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers, alsmede een groot aantal brandstofverbruiksmetingen van testauto's. Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijke verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde  te verwachten praktijkvebruik.

Op basis van de door ons ontwikkelde formule hebben we bepaald wat de auto's zijn met het, volgens onze formule of inzichten, laagste (te verwachten) praktijkverbruik. Het gaat hier om kleine gezinsauto's uit het zogenaamde B-segment die op dit moment nieuw te koop zijn. 

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Toyota mag zich dé hybride-expert noemen, eind jaren '90 kwamen ze met de Prius en sindsdien hebben ze de hybride-techniek geperfectioneerd. Dat blijkt wel uit de verbruikscijfers van de vierde generatie Yaris, die weer iets zuiniger is dan zijn voorganger én de zuinigste nieuwe auto uit zijn klasse. Daar komt bovenop dat de nieuwe Yaris ook een leuke auto is om te zien en fijner rijdt dan zijn voorganger. Ook in restwaarde top 10's scoort de Yaris traditioneel goed en bovendien staan ze als betrouwbaar te boek. Dat maakt deze compacte Toyota tot een veilige keuze.

Een nieuwe Toyota Yaris 1.5 Hybrid Comfort, met een nieuwprijs van 21.695 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 464 euro per maand of 37,2 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Toyota Yaris Hybrid-occasasions

Renault Clio E-Tech Hybrid

Toyota mag dan al jarenlang bewijzen hoe goed hun hybride-techniek is, Renault pakt het met de Clio E-Tech Hybrid helemaal anders aan. In plaats van een enkele elektromotor gekoppeld aan een traploze versnellingsbak kiest Renault voor twee elektromotoren. Een uit de kluiten gewassen startmotor/dynamo, zoals in een milde hybride, gecombineerd met een grotere elektromotor en een ingenieuze automatische versnellingsbak gebaseerd op F1-techniek. Klinkt mooi, maar in de praktijk moet hij z'n meerdere erkennen in de Yaris. Zowel qua verfijning als qua verbruik. Toch is 5,2 liter op 100 km een heel mooi score, zeker als je bedenkt dat de Clio een stukje krachtiger is dan de Yaris.

Een nieuwe Renault Clio E-Tech Hybrid Business Zen, met een nieuwprijs van 22.390 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 533 euro per maand of 42,9 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Renault Clio Hybrid-occasions

Honda Jazz Hybrid

De derde en laatste volledig hybride auto in dit zogenaamde B-segment is de Honda Jazz. In tegenstelling tot Renault hebben de ingenieurs van Honda wél goed naar Toyota gekeken. De techniek van de Jazz lijkt dan ook sterk op die van de Yaris. Opvallen doet de Jazz met zijn uiterlijk, het is meer een kleine ruimteauto dan een normale hatchback, de zit en instap zijn dan ook net wat hoger dan bij de andere auto's in dit rijtje. In aanschaf is de Honda wat duurder dan de Toyota en de Renault en dat merk je in de maandelijkse autokosten.

Een nieuwe Honda Jazz Hybrid Comfort, met een nieuwprijs van 25.620 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 563 euro per maand of 44,9 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Honda Jazz Hybrid-occasions

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid

Laat je niet misleiden door de naam, de Suzuki Swift is géén volwaardige hybride, maar een zogenaamde milde hybride. Dat is eenvoudigere techniek, die minder effectief is dan een volwaardige hybride aandrijflijn zoals die van de auto's uit de top 3. Daarentegen is die milde hybride-techniek wel veel goedkoper te produceren, waardoor de Suzuki Swift aanzienlijk goedkoper in aanschaf is. En zo heel veel onzuiniger is de Swift nu ook weer niet, zeker niet ten opzichte van de Renault en de Honda. De lagere afschrijving compenseert de hogere brandstofkosten ruimschoots en onderaan de streep is de Suzuki maandelijks flink goedkoper. Zo gek is die naam 'Smart Hybrid' dus niet...

Een nieuwe Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid, met een nieuwprijs van 17.750 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 436 euro per maand of 34,8 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Suzuki Swift Smart Hybrid-occasions

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid

Ford tapt uit hetzelfde vaatje als de Swift en voorziet de Fiesta van mild hybrid-techniek. Dat de Fiesta flink duurder is dan diezelfde Swift komt vooral omdat de Fiesta pas vanaf een hoger uitrustingsniveau als milde hybride verkrijgbaar is. Daarnaast is de Ford Fiesta niet alleen luxer, maar ook een stuk krachtiger: 125 versus 83 pk. Met 1 op 17,1 nauwelijks dorstiger dan de Suzuki, maar daarvoor moet je wel over de nodige zelfbeheersing beschikken. Hoewel de boordcomputer je al bij lage toerentallen vraagt op te schakelen voor een optimaal verbruik, komen de gretige driecilindermotor en het fijne onderstel beter tot hun recht bij een wat sportievere rijstijl.

Een nieuwe Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium, met een nieuwprijs van 22.290 euro, kost bij een bezitsduur van 4 jaar en 15.000 per jaar 534 euro per maand of 42,7 cent per kilometer.

Bekijk het aanbod Ford Fiesta Hybrid-occasions

Kopen of leasen?

Het privé leasen van een compacte gezinsauto wordt steeds populairder. Niet alleen hoef je niet in één keer het gehele aankoopbedrag te voldoen, in veel gevallen is het onder aan de streep ook nog eens een stuk goedkoper. Neem bovenstaande Ford Fiesta. Die kost bij koop (4 jaar bezitsduur en 15.000 km/jaar) circa 534 euro per maand, waarvan 134 euro aan brandstofkosten. Exact diezelfde auto kost bij 4 jaar en 15.000 kilometer op het moment van schrijven 349 euro bij ANWB Private lease. Met 134 euro brandstofkosten kom je daarmee uit op 483 euro per maand, een besparing van 51 euro per maand op je autokosten.

Bekijk het aanbod van ANWB Private Lease