Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Semi-automaat auto: wat is het en hoe werkt het?

Als je op zoek bent naar een nieuwe auto, kom je naast handgeschakeld en volautomaat ook de term semi-automaat auto tegen. Maar wat is dat precies? In dit artikel leggen we je alles uit over de semi-automatische versnellingsbak: hoe het werkt, wat de voordelen en nadelen zijn, en wanneer dit type auto bij je past.

Wat is een semi-automaat auto?

Een semi-automaat auto is een voertuig met een automatisch schakelsysteem, zonder het traditionele koppelingspedaal van handgeschakelde auto's. Je hoeft dus niet meer zelf te (ont)koppelen, zoals bij een handgeschakelde auto. Toch behoud je vaak nog de mogelijkheid om zelf te schakelen, bijvoorbeeld met een pook of flippers achter het stuur, maar dat laatste is bij een volautomaat ook vaak het geval.

Technisch gezien zit een semi-automaat tussen een handgeschakelde en volautomatische auto in. In plaats van een volledig automatische versnellingsbak heeft een semi-automaat meestal een robotgestuurde handbak. Hierbij regelt een computer het schakelen en koppelen voor je.

Welk rijbewijs heb je nodig voor een semi-automaat

Het woord semi-automaat zegt het al. Het is geen volledige automaat. Je mag een dergelijke auto echter WEL rijden met code 78 (in de volksmond bekend als het 'automaatrijbewijs'). Dit rijbewijs wordt steeds populairder. Dat is niet gek want elektrische auto's maar ook veel hybride auto's zijn niet eens meer leverbaar met een handgeschakelde versnellingsbak.

Hoe werkt een semi-automatische versnellingsbak?

Bij een semi-automaat neemt de auto het koppelen en schakelen deels of volledig van je over. Er zijn verschillende soorten systemen, die net iets anders werken. 

Gerobotiseerde handbak

Eigenlijk is dit niets anders dan een gewone versnellingsbak waar een computer en hydraulica de bediening van de koppeling en de versnellingen op zich nemen. Omdat de computer zijn schakelmoment slim kan kiezen en misschien veel vroeger opschakelt dan wanneer je dat zelf zou doen, zorgt een gerobotiseerde handbak voor een lager verbruik.

Let op: tijdens het schakelen wordt de aandrijving even onderbroken, terwijl de bestuurder op dat moment wel gewoon gas geeft. Dit wordt ervaren als ‘inhouden’. Dit soort automaten schakelt daardoor wel vrij langzaam.

Automaat met dubbele koppeling (DSG, EDC, DCT)

Dit is een variant op de gerobotiseerde handbak, maar dan ontworpen om het schakelen soepeler en sneller te laten verlopen. Het systeem bestaat feitelijk uit twee versnellingsbakken: één voor de even en één voor de oneven versnellingen, beide met hun eigen koppeling. Wanneer je bijvoorbeeld in de vierde versnelling rijdt, kan de auto in de andere versnellingsbak alvast de derde of vijfde versnelling inschakelen, afhankelijk of je aan het versnellen of juist afremmen bent. Zo kan er razendsnel worden op- of teruggeschakeld. Vaak in enkele tienden of zelfs honderden van een seconde, veel sneller dan je zelf ooit met een handgeschakelde versnellingsbak kunt schakelen. Een bekend voorbeeld is de DSG automaat van de VAG groep. 

Voordelen van een semi-automaat auto

Een semi-automaat is vooral de simpele versie van een volautomaat, dit betekent dat het een compromis is met vooral voordelen ten opzichte van een handgeschakelde auto:

  • Geen koppelingspedaal: dit maakt het rijden comfortabeler, vooral in stadsverkeer.
  • Laag brandstofverbruik: doordat de semi-automaat meestal zuiniger schakelt dan mensenhanden, kan het brandstofverbruik lager zijn dan bij een volautomaat.

Nadelen van een semi-automaat auto

Natuurlijk zijn er ook nadelen die je in overweging moet nemen:

  • Schakelmomenten zijn soms minder soepel: vooral bij oudere of goedkopere systemen voel je vaak een korte pauze tijdens het schakelen. Dit kan wat schokkerig aanvoelen.
  • Onderhoudskosten kunnen oplopen: een semi-automaat is gevoelig voor slijtage en storingen, zeker bij intensief gebruik.

Hoe herken je een semi-automaat auto?

Ga je online op zoek naar een semi-automaat, dan loop je er waarschijnlijk tegenaan dat je op veel sites alleen kan filteren op 'automaat'. Hoe kun je een semi-automaat auto dan toch herkennen? Een paar tips:

Lees de specificaties zorgvuldig

Fabrikanten gebruiken vaak hun eigen merknamen voor semi-automaten. Als je deze termen ziet in de advertentie, is het vaak een semi-automaat auto:

  • Easytronic (Opel)
  • Dualogic (Fiat)
  • MMT / MultiMode Transmission (Toyota)
  • ETG / Efficient Tronic Gearbox (Citroën en Peugeot)
  • Quickshift (Renault)
  • Durashift, Powershift (Ford)

Ook zie je in de specificaties vaak termen als half-automatische transmissie, automaat met mogelijkheid tot handmatig schakelen, automatisch schakelend zonder koppelingspedaal en soms wordt er genoemd dat er flippers aan het stuur zitten. 

Starters met een bescheiden budget met een automaatrijbewijs (Code 78) komen als goedkoopste optie vaak deze semi-automaten tegen op de occasionpagina's. Maar zoals we al schreven, deze automaten zijn onderhoudsgevoelig en reparaties kunnen kostbaar zijn. Wij raden ze dan ook niet aan.

Bekijk het interieur

Veel semi-automaten hebben een pook die lijkt op een handbak, maar geen koppelingspedaal. Verder zie je naast de versnellingspook vaak de standen A/M/N/R staan.

Wil je een semi-automaat auto kopen?

Op het occasionplatform van ANWB vind je tienduizenden tweedehands auto's met een automaat, waaronder ook semi-automaat auto's. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.

Bekijk alle occasions met automaat 

Speciaal voor jou geselecteerd

Vanaf274,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Huur je auto bij de ANWB 

Huur een auto bij de ANWB in binnen- en buitenland. Tegen aantrekkelijke all-in tarieven. Goed verzekerd en zonder eigen risico!

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.