Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Importauto kopen? Dit geeft je houvast

Hoe haal je een auto uit het buitenland en hoe herken je een importauto?

Tegenwoordig staan er veel importauto’s te koop bij zowel autohandelaren als merkgarages. Deze auto’s zijn meestal ingeruild of (vaak vanuit Duitsland) ingekocht omdat de vraag naar auto’s in Nederland groter is dan het aanbod. Ook sluit het Nederlandse aanbod niet altijd aan bij de wensen van de consument. Maar hoe haal je een auto uit het buitenland en hoe herken je een geïmporteerde auto?


Een auto vinden

De zoektocht begint online. Populaire occasionsites zijn autoscout24.nl en mobile.de. Beperk het zoekgebied; vooral Duitsland is erg groot. Via de goed te specificeren zoekcriteria is het vinden van de gewenste auto vrij eenvoudig. Maar dan stap twee: telefoneren of mailen. En stap drie: kijken en proefrijden. Dat vereist enige talenkennis en organisatietalent.

Praktijkvoorbeeld

In bovenstaande video geven we een praktijkvoorbeeld. Op zoek naar een stoere stationwagen stuitten we onder de rook van het Zweedse Göteborg op een nette Volvo uit 2003 met een ton op de teller. De vraagprijs bedraagt € 6500. Een vergelijkbare uitvoering – dus in dezelfde staat en met een gelijk aantal gereden kilometers – kost in Nederland zomaar 13 mille.

Dat wil niet zeggen dat je het prijsverschil zomaar in je zak kunt steken. In ons geval reisden wij zelf naar Zweden om de auto op te halen. Aan de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof waren we bij elkaar € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij. In totaal kostte de Volvo ons dus € 7700: € 6500 plus € 1200 aan bijkomende kosten. 

Auto importeren niet altijd gemakkelijk 

Het lijkt misschien een fluitje van een cent, het importeren van een auto. Maar dat is zeker niet altijd het geval. De administratieve afhandeling bij de import (of eigenlijk: de export) van een auto is per land nogal verschillend en niet overal even gemakkelijk. Dit artikel helpt je misschien al een aardig eind op weg, maar er zijn vele gespecialiseerde bedrijven die hulp bieden en zelfs de complete afhandeling verzorgen. Wat die service precies omvat, verschilt per aanbieder. Het mooiste is natuurlijk: de auto voor de deur op Nederlands kenteken. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar het kan veel rompslomp schelen. Importeer je bijvoorbeeld een speciale, oude Amerikaanse sportauto uit de Verenigde Staten, dan moet die in een container worden verscheept en in de haven worden ingeklaard et cetera. 

Hierop moet je letten bij importeren van een auto

  • Is de auto die je wilt echt niet te koop in Nederland?
  • Weet je zeker dat je onder de streep voordeliger uit bent?
  • Is de auto in kwestie een stuk goedkoper dan de gangbare (buitenlandse) marktprijs? Misschien heb je een gelukje, maar vrijwel altijd heeft die lage prijs een reden. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
  • Koop bij voorkeur bij een merkdealer.

Nadelen

  • Bij een buitenlandse occasion is de historie niet altijd goed na te trekken (geen NAP). Na een proefrit ter plaatse kan blijken dat de hele reis voor niks was.
  • De specificaties kunnen afwijken van de Nederlandse versies.
  • Afhandeling garantie (vanwege afstand).
  • Hoe krijg je de auto thuis? (Als Nederlands ingezetene mag je niet met een buitenlands kenteken in Nederland rijden, tenzij je een vrijstelling hebt voor BPM en MRB voor kortstondig gebruik. Deze vrijstelling is aan te vragen via de website van de Belastingdienst).

Valkuilen:

  • Groot-Brittannië en Zwitserland zijn geen lid van de EU. Bij import uit die landen ben je daarom invoerrechten verschuldigd.
  • De auto komt niet overeen met wat er in de advertentie wordt aangeboden, dus je loopt het risico voor niets af te reizen. Zoek vooraf al een paar mogelijke alternatieven in de buurt.
  • Als je jouw geïmporteerde auto na verloop van tijd weer verkoopt of inruilt, kan de restwaarde lager zijn dan die van een origineel Nederlands exemplaar.
  • De auto blijkt bij thuiskomst niet door de RDW-keuring te komen. Dat betekent extra kosten.
  • Bij importauto’s is soms geen kogeldruk of aanhangermassa geregistreerd. Vaak is het dan niet mogelijk om legaal iets te trekken of om een drager te monteren. Als dit voor jou belangrijk is, kijk dan of dit vermeld wordt op het kentekenbewijs.

Zelf een auto importeren in 5 stappen

Is de auto eenmaal op Nederlandse bodem, dan zijn er nog een paar stappen nodig om een kenteken te krijgen.

  1. Keuring*/kentekenonderzoek bij de RDW
  2. Belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM
  3. Na ontvangst belastingaanslag deze direct betalen
  4. Na ontvangst kenteken (ca een week na betalen BPM) kentekenplaten laten maken
  5. Aanslag motorrijtuigenbelasting komt automatisch, verzekering dien je zelf te regelen

* Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig.

Een importauto bij de handelaar of garage kopen?

Je kunt bij een garage of bij een autohandelaar prima een importauto kopen, maar je kunt niet altijd het complete verleden van een importauto controleren. Heb je een importauto op het oog? Dan is het dus extra belangrijk om kritisch te zijn tijdens de proefrit. Houd daarbij rekening met deze aandachtspunten.

Hoe herken ik een importauto?

Bij een importauto let je in eerste instantie op de DET (datum eerste toelating op de weg) en de eerste datum afgifte van het Nederlandse kenteken. Deze informatie vind je op het kentekenbewijs of op de RDW-website. Als de eerste afgifte van een Nederlands kenteken later heeft plaatsgevonden dat de DET, is het waarschijnlijk een importauto. Ook als de kentekenplaat afgedekt is of ontbreekt in de advertentie, dan kun je er bijna van uitgaan dat de aangeboden auto een importauto is. Je kunt ook via de ANWB Koerslijst checken of een auto wel of geen importauto is.

Eerste eigenaar, klopt dat?

In een advertentie staat vaak dat de auto van de eerste eigenaar is, maar dit is nauwelijks te checken. Er zijn sites, bijvoorbeeld de RDW, die na het invoeren van het kentekennummer de Nederlandse historie laat zien. De buitenlandse historie is meestal onbekend. De ANWB krijgt echter vaak vragen of er websites bestaan waar je de internationale historie van een auto aan de hand van VIN-nummer kunt achterhalen. Helaas zijn er bij de ANWB geen sites bekend die een complete historie (onderhoud en schade worden vrijwel nergens geregistreerd) kunnen achterhalen. Zie bijvoorbeeld het antwoord van een van de ANWB-experts op een vraag hierover.

Lage tellerstand op importauto, wat betekent dat?

Is de tellerstand onwaarschijnlijk laag? Of de kilometerstand is teruggedraaid, is alleen te checken als de importauto uit België komt. Voor overige landen is dit nauwelijks te controleren. Controleer dan de tellerstand aan de hand van extra documenten, zoals het onderhoudsboekje en de keuringsformulieren. De risico’s van een teruggedraaide tellerstand is dat je te veel voor de auto betaalt. Ook kan het onderhoud te laat worden uitgevoerd, denk aan een distributieriem die na 100.000 kilometer vervangen moet worden.

Heeft de importauto een schadeverleden

Wil je weten of de importauto een grote schade heeft gehad? Controleer dan de BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen via de RDW. Na het invoeren van je kenteken kun je onder het tabje ‘fiscaal’ de BPM checken. Koop je een importauto met een catalogusprijs van enkele tienduizenden euro’s en betreft de BPM-waarde slechts enkele honderden euro’s? Dan weet je bijna zeker dat de auto met grote schade is ingevoerd.

Kan ik een aankoopkeuring laten doen op een importauto?

Ja, dat kan. Via de Dekra of Mijnautocoach kun je een keuring laten uitvoeren. Zo loop je minder risico’s op een miskoop.

Het interieur en exterieur zeggen veel over de staat van de auto

Hoe ziet het interieur eruit, zitten er vlekken op, plooien in de bekleding, slijtplekken op het dashboard, is het rubber op de pedalen versleten? Staan er weinig kilometers op de teller, dan is het verstandig je af te vragen of het interieur met de kilometerstand overeenkomt. Heb je goed onder de motorkap gekeken en de auto op de brug gehad? Zijn er delen overgespoten van de auto? Let op de kleine dingen. Hiermee kun je al veel over de auto te weten komen.

Kan ik van de koop af?

De door jouw gekochte auto blijkt een importauto te zijn. Als je dat had geweten, dan had je de auto niet gekocht. Dat kan betekenen dat er sprake is van dwaling. In dat geval kan de koper de koopovereenkomst vernietigen. Je moet dan wel kunnen bewijzen dat je de koop niet had gesloten als je de juiste informatie had gehad. Ook moet de dwaling verwijtbaar zijn aan de verkoper. Of moet je kunnen aantonen dat jullie beiden van verkeerde informatie uitgingen, maar dat je uitgebreid eigen onderzoek hebt gedaan. Kom je er met de verkoper niet uit, dan kan het geschil alleen aan de Geschillencommissie Voertuigen worden voorgelegd als de verkoper daarbij is aangesloten. Anders moet je naar de rechter. Ook voor dekking van rechtsbijstandverzekeringen geldt vaak de eis dat het geschil aan de Geschillencommissie moet kunnen worden voorgelegd. Lees dit na in de polisvoorwaarden. 

Wat kan ik laten opnemen in het aankoopcontract van een importauto?

Heb je een importauto bij een dealer gezien, heb je alles gecontroleerd en wil je ’m kopen? Zorg dan dat er een deugdelijk, officieel koopcontract wordt opgemaakt door de verkoper. Hierin moet ook de garantie worden opgenomen, het schadeverleden en of het een ex-lease of -huurauto betreft. Nog meer zaken die het door beide partijen getekende contract sowieso moeten bevatten zijn:

  • Volledige NAW-gegevens van zowel verkoper als koper
  • Merk, model, uitvoering / type
  • Chassisnummer
  • Officiële kilometerstand
  • De datum van eerste toelating (Erstzulassung)
  • Betreft het een schadeauto of geen schadeauto (Unfallfrei)
  • De gebreken aan de importauto
  • Vervaldatum HU/AU (de Duitse APK)
  • De overeengekomen en gespecificeerde garantie

Wat je niet wilt zien in het aankoopcontract van de importauto:  

  • Dat de auto via een particulier wordt verkocht (hierdoor vervalt de garantie)
  • ‘De auto heeft voor zover bekend geen (zichtbare) beschadigingen’
  • Afgelezen (dus niet de werkelijke) kilometerstand

Garantie bij zelf een auto importeren

Zelf een auto importeren of laten importeren door bedrijven kan nadelige gevolgen hebben voor je rechtspositie. Als consument ben je ten aanzien van een consumentenkoop in Nederland doorgaans beter af dan in een andere EU-lidstaat. Op grond van EU-wetgeving heb je, als je een nieuwe auto van een handelaar koopt, in ieder geval recht op twee jaar wettelijke garantie. Bij een tweedehands auto kan de garantietermijn worden verlaagd tot één jaar. In Nederland gelden deze termijnen niet.

Ik wil mijn importauto verkopen of inruilen

Wil je jouw importauto weer verkopen, houd dan rekening met het feit dat een auto zonder Nationale Autopas check (NAP check) lastiger te verkopen is. Ook zijn importauto’s – vanwege het ontbreken van de historie, de onduidelijkheid over juiste kilometrage et cetera – minder geliefd bij het inruilen.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.

Occasion kopen? 

Actueel occasionaanbod van door ANWB geselecteerde autobedrijven, inclusief informatie van ANWB Experts.