Auto importeren

Hoe haal je een auto uit het buitenland?

Een auto importeren kan aantrekkelijk zijn. Bijvoorbeeld als de auto van je keuze niet te vinden is in ons land. Of als een auto importeren een stuk goedkoper is dan hetzelfde exemplaar in Nederland aanschaffen. Maar hoe gaat dit importeren van een auto nu precies in z'n werk?

Een auto vinden

De zoektocht begint achter de pc of laptop. Populaire occasionsites zijn autoscout24.nl en mobile.de. Beperk het zoekgebied; vooral Duitsland is erg groot. Via de goed te specificeren zoekcriteria, is het vinden van de gewenste auto vrij eenvoudig. Maar dan stap twee: telefoneren. En stap drie: kijken en proefrijden. Dat vereist enige talenkennis en organisatietalent.

Auto importeren: gespecialiseerde bedrijven

De administratieve afhandeling bij de import (of eigenlijk: de export) van een auto is per land nogal verschillend en niet overal even gemakkelijk. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die je hierbij kunnen helpen en de complete afhandeling verzorgen. Wat die service precies omvat, verschilt per aanbieder. Het mooiste is natuurlijk: de auto voor de deur op Nederlands kenteken. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan.

Hier moet je op letten bij importeren van een auto

  • Is de auto die je wilt echt niet te koop in Nederland?
  • Weet je zeker dat je onder de streep voordeliger uit bent?
  • Is de auto in kwestie een stuk goedkoper dan de gangbare (buitenlandse) marktprijs: misschien heb je een gelukje, maar vrijwel altijd heeft die lage prijs een reden. Te mooi om waar te zijn is doorgaans ook te mooi om waar te zijn.
  • Koop bij voorkeur bij een merkdealer.

 

Nadelen

 

  • Bij een buitenlandse occasion is de historie niet altijd goed na te trekken (geen NAP).
  • Afhandeling garantie (vanwege afstand).
  • Hoe krijg je de auto thuis? (Als Nederlands ingezetene mag je niet met een buitenlands kenteken in Nederland rijden, tenzij je een vrijstelling hebt voor bpm en mrb voor kortstondig gebruik. Deze vrijstelling is aan te vragen via de website van de Belastingdienst.

Valkuilen:

  • Zwitserland is geen lid van de EU en bij import ben je daarom invoerrechten verschuldigd.
  • De auto komt niet overeen met wat er in de advertentie werd aangeboden, dus je loopt het risico voor niets te rijden. Zoek ook een paar concurrenten in de buurt.
  • Als je geïmporteerde auto na verloop van tijd weer verkoopt of inruilt, kan de restwaarde lager zijn dan die van een ‘origineel Nederlands’ exemplaar.

Zelf een auto importeren in 4 stappen

Is de auto eenmaal op Nederlandse bodem, dan zijn er nog een paar stappen nodig om een kenteken te krijgen.

  1. Keuring*/kentekenonderzoek bij de RDW
  2. Afgifte belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM
  3. Na ontvangst belastingaanslag deze direct betalen
  4. Na ontvangst kenteken (ca een week na betalen BPM) kentekenplaten laten maken.
  5. Aanslag motorrijtuigenbelasting komt automatisch, verzekering dien je zelf te regelen.

 * Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig.