Deze invloed heeft het weer op de actieradius

Vooral kou blijkt een behoorlijk effect op het bereik van een elektrische auto te hebben

Aangezien de meeste elektrische auto's op dit moment nog minder ver komen op een volle accu dan brandstofauto's op een volle tank, valt het des te meer op wanneer je bereik door weersomstandigheden afneemt. We leggen uit waarom kou en hitte zorgen voor een kleinere actieradius.

Kou

Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Daarboven, maar vooral daaronder functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer.

Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s voorzien van een geconditioneerd accupakket: de accu kan gekoeld of verwarmd worden. Dit kost weliswaar wat energie, maar door het beter presterende accupakket is er onder aan de streep sprake van een positief effect op de actieradius.

Verwarming

Dat je in de winter minder ver komt op een enkele lading komt niet alleen door de accu, maar zeker ook door de verwarming van de auto. Een verbrandingsmotor zet maar een deel van de energie in benzine of diesel om in beweging. Een groot deel van de energie gaat verloren als warmte. Die warmte kan in de winter ook gebruikt worden om het interieur op een aangename temperatuur te brengen.

Een elektromotor produceert nauwelijks warmte. Uit natuurkundig oogpunt is dat heel efficiënt, maar het betekent wel dat je in de winter niet de motorwarmte kunt gebruiken om het interieur op te warmen. Sommige elektrische auto’s gebruiken een elektrische kachel om het interieur op te warmen, maar dit zijn notoire elektriciteitsverbruikers. Veel elektrische auto’s zijn daarom tegenwoordig voorzien van een zuinigere warmtepomp om het interieur te verwarmen. Onder aan de streep verbruiken die natuurlijk nog steeds energie en dat gaat ten koste van je actieradius in de winter.

Tip: de meeste elektrische auto’s hebben de optie om alleen de hoek waar de bestuurder zit te verwarmen, lekker efficiënt wanneer je alleen in de auto zit! Denk daarnaast ook aan stoelverwarming, eveneens een zuinige manier om er toch warmpjes bij te zitten.

Kun je met een elektrische auto naar de sneeuw?

Hitte

Niet alleen kou heeft een invloed op de actieradius, ook hitte kan de actieradius van je elektrische auto verkleinen. De impact is wel kleiner, een zomerse 30 graden zit veel dichter bij de optimale temperatuur van accu’s dan vrieskou. In de praktijk zal een hete zomerse dag maar een paar procent minder actieradius opleveren, tenminste: als je de airconditioning niet gebruikt.

Airconditioning

De airconditioning verbruikt namelijk behoorlijk wat energie en kan wél een substantiële invloed hebben op de actieradius. Dat geldt overigens onverminderd voor een brandstofauto, ook deze zal zo’n vijf tot 15 procent meer verbruiken bij gebruik van de airco, al merk je die impact doorgaans vooral in de portemonnee en wat minder aan de afstand die je op een volle tank kunt rijden.

Tip: sommige elektrische auto's bieden de mogelijkheid om via je telefoon de airconditioning of verwarming alvast aan te zetten, terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Dubbel handig: niet alleen stap je in een auto met een aangename interieurtemperatuur, ook doet de airco of de verwarming het zwaarste werk terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Dat gaat dus niet ten koste van je actieradius!

Lees meer over actieradius en verbruik

Andere leden bekeken ook