Wat doet het weer met de actieradius van een elektrische auto?
Verwarming en airco drukken het rijbereik EV
Omdat de meeste elektrische auto's op dit moment nog minder ver komen op een volle accu dan brandstofauto's op een volle tank, valt het des te meer op wanneer je rijbereik door weersomstandigheden afneemt. We leggen uit waarom kou in de winter en extreme hitte in de zomer zorgen voor een kleinere actieradius.
Kou - Actieradius EV in de winter
Accu’s hebben een ideale bedrijfstemperatuur waarop ze het efficiëntst werken. Deze ligt op zo’n 21 graden. Vooral onder die ideale temperatuur functioneert een accupakket minder optimaal. Hoe kouder het is, des te minder energie het accupakket kan leveren. Kan een bepaalde elektrische auto bijvoorbeeld 350 kilometer ver komen op een volle accu, dan kan dat bij vrieskou zomaar dalen naar 250 kilometer. Deze afname kan sterk verschillen per merk en model. Houd hier dus rekening mee bij de aanschaf.
Tegenwoordig zijn veel elektrische auto’s echter voorzien van een geconditioneerd accupakket: de accu kan gekoeld of verwarmd worden. Dit kost weliswaar wat energie, maar door het beter presterende accupakket is er onderaan de streep sprake van een positief effect op de actieradius. De meeste nieuwe elektrische auto's kunnen bovendien vaak vooraf worden verwarmd via een app of door een tijd in te stellen. Doe dit vooral wanneer de auto aan de laadpaal hangt, dan gaat het niet ten koste van de actieradius
Verwarming
Dat je in de winter minder ver komt op een enkele lading komt niet alleen door de accu, maar zeker ook door de verwarming van de auto. Die werkt anders dan bij een auto met verbrandingsmotor. Zo'n traditioneel motorblok zet namelijk maar een deel van de brandstofenergie om in beweging. Een groot deel van de energie gaat helaas verloren als warmte. Deze warmte kan in de winter echter prima worden gebruikt om het interieur op een aangename temperatuur te brengen.
Een elektromotor produceert daarentegen nauwelijks warmte. Uit natuurkundig oogpunt is dat heel efficiënt, maar het betekent wel dat je de motorwarmte in de winter niet kunt gebruiken om het interieur op te warmen. Sommige elektrische auto’s gebruiken een elektrische kachel om het interieur op te warmen, maar dit zijn notoire elektriciteitsverbruikers. Veel elektrische auto’s zijn daarom tegenwoordig voorzien van een zuinigere warmtepomp. Onderaan de streep verbruiken die natuurlijk nog steeds energie en dat gaat ten koste van je actieradius in de winter.
Tip: de meeste elektrische auto’s hebben de optie om alleen de hoek waar de bestuurder zit te verwarmen, lekker efficiënt wanneer je alleen in de auto zit! Denk daarnaast ook aan stoelverwarming, eveneens een zuinige manier om er toch warmpjes bij te zitten.
Hitte - Actieradius EV in de zomer
Niet alleen kou heeft een invloed op de actieradius, ook hitte kan de actieradius van je elektrische auto verkleinen. De impact is wel kleiner: een zomerse 30 graden zit veel dichter bij de optimale temperatuur van accu’s dan vrieskou. In de praktijk zal een hete zomerse dag maar een paar procent minder actieradius opleveren, tenminste: als je de airconditioning niet gebruikt.
Airconditioning
De airconditioning verbruikt namelijk behoorlijk wat energie en kan wél een substantiële invloed hebben op de actieradius. Dat geldt overigens onverminderd voor een brandstofauto: ook hier levert de airco een vijf tot vijftien procent hoger verbruik op. Al merk je dat vooral aan de tank in en de portemonnee en wat minder aan de afstand die je op een volle tank kunt rijden.
Tip: sommige elektrische auto's bieden de mogelijkheid om via je telefoon de airconditioning of verwarming alvast aan te zetten terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Dubbel handig: niet alleen stap je dan in een auto met een aangename interieurtemperatuur, ook doet de airco of de verwarming het zwaarste werk terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. Dat gaat dus niet ten koste van je actieradius!
Deel deze pagina