Vijf vragen over Isofix
Zo gebruik je Isofix voor een autostoeltje
Steeds meer autostoeltjes worden uitgerust met Isofix-bevestiging. Een goede ontwikkeling, want hierdoor neemt het risico op onjuiste bevestiging van autostoeltjes af. Maar wat is Isofix precies? En hoe gebruik je het? We leggen het je uit.
1. Wat is Isofix?
1. grijphaken 2. geleidehuls 3. bevestigingsbeugel
Isofix is een internationaal gestandaardiseerd systeem voor de bevestiging van autostoeltjes in auto's. In de auto bevinden zich de Isofix bevestigingsbeugels, die af-fabriek of achteraf gemonteerd zijn. De beugels bevinden zich tussen de rugleuning en het zitvlak van de autobank/stoel en zijn verbonden met de carrosserie van de auto. Het Isofix-zitje zelf is voorzien van grijphaken die eenvoudig vastgeklikt worden in de Isofix bevestigingsbeugels. Op dit moment komt het Isofix systeem in alle gewichtsklassen zitjes voor en wordt het aanbod steeds groter.
2. Gewoon maar een Isofix zitje kopen dus?
Pas wel op, want niet ieder Isofix zitje is vanzelf goed. Er zijn Isofix zitjes die slecht uit onze test komen. Net als bij de ‘normale’ kinderzitjes is het voor ouders dus van groot belang om zich voor de koop goed te informeren.
3. Kunnen Isofix autostoeltjes in alle auto’s met Isofix gebruikt worden?
Nee. Er zijn niet-universele Isofix autostoeltjes en universele Isofix-stoeltjes. Een niet-universeel Isofix-zitje mag alleen gebruikt worden in de daarvoor vrijgegeven auto's. Deze auto's zijn te vinden op een bij het zitje geleverde typelijst.
![]() | ![]() |
Een universeel Isofix autostoeltje heeft - naast de twee Isofixhaken - een derde bevestigingspunt bovenop het stoeltje voor een extra gordel, een zogenaamde ‘Top Tether’ aansluiting. Door middel van de extra bevestigingsgordel wordt de bovenkant van het zitje vastgezet aan de auto. Het bevestigingspunt in de auto kan op verschillende plaatsen zitten. Het autostoeltje kan nu tijdens een frontale botsing niet meer voorover kiepen, wat een grotere belasting op het lichaam voorkomt. Een universeel stoeltje mag alleen gebruikt worden in een auto die voorzien is van Isofix en een Top Tether bevestigingspunt.
Een andere manier om het voorover kiepen tegen te gaan, is een extra steunpoot aan het zitje, die steunt op de bodem van de auto.
Deze autostoeltjes zijn niet geschikt voor elke auto en dus niet universeel. Er zijn bijvoorbeeld auto’s met een bagagecompartiment onder de vloer met een deksel erop. Tijdens een frontale botsing zou de steunpoot het deksel kapot kunnen duwen, waarna het autostoeltje alsnog voorover kiept.
4. Kunnen Isofix zitjes in auto’s zonder Isofix gebruikt worden?
De meeste op de markt verkrijgbare Isofix autostoeltjes hebben naast een voertuigspecifieke goedkeuring ook een universele goedkeuring voor bevestiging met autogordels. Hiermee is het mogelijk het zitje in bijvoorbeeld de tweede auto of de auto van opa en oma met gordels te bevestigen. Hoe dit moet, staat in de bedieningshandleiding van het autostoeltje.
Maar let op: er zijn ook autostoeltjes die alleen met Isofix bevestigd kunnen worden. Dit geldt, met een enkele uitzondering, voor ‘i-Size’ goedgekeurde zitjes. Babystoeltjes die je op een i-Sizebasis klikt, kun je vaak ook zonder basis met de autogordel bevestigen. Daarnaast zijn er ook enkele zitjes met een ECE-R44 goedkeuring die niet met de gordel bevestigd kunnen worden, zoals de Chicco Oasys 1 Isofix en de Römer Trifix.
5. Welke auto heeft Isofix?
De meeste nieuwe auto’s zijn momenteel met het Isofix-systeem uitgerust. Vanaf november 2012 zijn Isofix en Top Tether bevestigingspunt verplicht bij nieuwe automodellen. Vanaf november 2014 moeten alle nieuwe auto’s die verkocht worden met een Isofix en Top Tether bevestigingspunt uitgerust zijn.
De Isofix bevestigingspunten zijn meestal niet op alle zitplaatsen aanwezig. Ze zitten veelal op de buitenste zitplaatsen van de achterbank en in mindere mate op de passagiersstoel voor in de auto. Het is niet altijd goed zichtbaar of een auto Isofix heeft, doordat de bevestigingspunten verstopt kunnen zitten tussen rugleuning en zitting. Tegenwoordig zien we vaak labels op de bekleding die de plek van Isofixpunten markeren. De oudere auto’s met Isofix hebben nog geen Top Tether bevestigingspunt, dit is van de laatste jaren. Soms is het mogelijk Isofix achteraf in te bouwen, raadpleeg hiervoor je dealer.
Deel deze pagina