Turkse douane geeft medicijnen niet vrij

Contactorganisatie van de ANWB lost het op

De dochter van een verzekerde belde ons wanhopig op. Wat bleek: haar moeder, die tijdelijk in Turkije verbleef, had medicijnen nodig die haar dochter met een koerier had toegestuurd. De douane in Turkije wilde deze medicijnen echter niet vrijgeven. Met hulp van een lokale contactorganisatie kreeg de ANWB het voor elkaar om de medicijnen op tijd bij de verzekerde te krijgen.

De hulpverleners van de ANWB Alarmcentrale werken samen met een wereldwijd netwerk van contact organisaties.

Bastiaan Kwast werkt sinds 2017 als hulpverlener op de ANWB Alarmcentrale en was betrokken bij dit dossier. Bastiaan: “De dochter van een verzekerde belde ons op. Haar moeder verbleef vanwege de coronapandemie langer dan gepland in Turkije, waardoor haar medicijnen op raakten. De dochter heeft haar medicijnen per koerier vanuit Nederland naar Turkije gestuurd, maar het pakketje kwam maar niet aan. Het werd tegengehouden door de Turkse douaneautoriteiten. Ze had al verschillende dingen geprobeerd. Zo had de huisarts een document in het Turks voor de douane opgesteld, wat de noodzaak van de medicijnen aantoonde. Helaas werd het pakketje maar niet vrijgegeven door de douane”.

Wereldwijde database van dienstverleners

Voor dit soort gevallen heeft de ANWB contracten afgesloten met buitenlandse contactorganisaties. Deze organisaties maken deel uit van een omvangrijke ANWB-database met ziekenhuizen, artsen en overige dienstverleners over de hele wereld. In Turkije werkt de ANWB samen met Marm Assistance. Via deze contactorganisatie kunnen heel veel praktische zaken op locatie geregeld worden. In dit geval is Marm gevraagd om te helpen om de medicijnen bij de verzekerde te krijgen.

Marm kwam meteen met een oplossing: “De verzekerde zou in Turkije gezien kunnen worden door een arts ter plekke. Deze arts zou dan een nieuw recept voorschrijven”, vertelt Bastiaan. “Marm heeft de verzekerde toen gebeld. Dit was zowel fijn voor haar als voor ons, aangezien ze gebrekkig Nederlands sprak en met Marm Turks kon spreken. Een afspraak met een lokale arts leek in eerste instantie een goede oplossing”.

“Op eigen initiatief lukt het klanten niet altijd om dingen voor elkaar te krijgen”

Voordat ze een afspraak met de arts maakte, heeft Marm op eigen initiatief besloten om toch even contact op te nemen met de koerier van het pakketje. Dit bleek succesvol, want de koerier pakte het verzoek om de medicijnen vrij te geven meteen op. Vanaf dat moment kon de dochter van de verzekerde via track en trace zien dat de status van het pakketje bij de douane eindelijk wijzigde. De verzekerde hoefde uiteindelijk niet naar een lokale arts te gaan want een paar dagen later kwam het pakketje alsnog aan op haar adres in Turkije.

Bastiaan: “Het bijzondere van dit verhaal is dat de dochter van de verzekerde doorhad dat er achter de Alarmcentrale nog een organisatie werkzaam was voor haar moeder. Ze is ervan overtuigd dat de medicijnen zonder Marm niet waren vrijgegeven door de douane. Dit toont het belang van deze contactorganisaties, want op eigen initiatief lukt het verzekerden niet altijd om dingen voor elkaar te krijgen”.

ANWB vormt – samen met 7 andere automobiel clubs in Europa – ARC Europe. Dit versterkt de onderhandelingspositie en daarom wordt er alleen met de beste contactorganisaties samengewerkt. 

Samen met ARC Europe, waar de ANWB onderdeel van is, is er een groot wereldwijd netwerk opgebouwd. Dankzij ARC is de onderhandelingspositie sterk op de markt en zo kan met de beste contactorganisatie worden samengewerkt. Bastiaan: “Zolang iemand goed verzekerd is, kunnen we de klant altijd helpen. De coronapandemie maakt het af en toe wel pittig, maar dankzij ons wereldwijde netwerk is het ook hier weer gelukt”.

In verband met bescherming van de privacy van de verzekerde zijn medische details achterwege gelaten.

Bekijk ook

Ambulancevlucht uit West-Afrika
Helikoptervlucht of grondtransport?