Bewonderenswaardige samenwerking na een ernstig ongeluk

Hulpverleners krijgen niet vaak te maken met een ongeluk dat zo ernstig is dat er drie mensen overlijden. Toch gebeurde dit bij de ANWB Alarmcentrale en dat had veel impact. 

Toch zegt Bastiaan Kwast – allround hulpverlener die hier intensief bij betrokken was: “Ondanks de emotie vond ik het niet zwaar. De samenwerking met de families verliep zo goed, dat het voor mij geen moeilijke case was. De emotie kan me overvallen, maar ik zie dat als een natuurlijk onderdeel van mijn werk.” 

Onzichtbaar schild

Bastiaan kreeg de case op zaterdagochtend, de dag na het ongeluk: “Ik kreeg een telefoontje en dan ga je gewoon. Dan word je door je collega’s gesteund en dat is heel fijn. Ze wensten me succes en stoorden me verder niet. Je hebt bijna een onzichtbaar schild om je heen.”

Het ongeluk vond plaats in het buitenland in een taxibusje. De Alarmcentrale kreeg te maken met zeven mensen van twee families, waarvan drie waren overleden, één zwaargewond en twee lichtgewond. Bastiaan: “De exacte toedracht was niet essentieel, want het was voor deze mensen al zoiets vreselijks. We wilden hun continuïteit bieden, zodat ze maximaal met twee of drie hulpverleners te maken hadden. Daarbij focusten we ons op goede zorg voor de mensen die het hadden overleefd.”

Bewonderenswaardige samenwerking

Bastiaan had steeds contact met de vader ter plaatse: “Deze man regelde dingen zelf, maar liet zich ook door ons leiden en die combinatie was heel prettig. Met hem hebben we fantastisch samengewerkt. Helemaal gezien zijn verlies, want hij had net z’n vrouw en zoon verloren. Dat vond ik echt bewonderenswaardig.” 

Hulpverleners zijn in dit proces de schakel tussen alle partijen. Bastiaan legt uit: “Ons werk hierbij is terug te brengen tot het betalen van ziekenhuizen, het regelen van een hotel en het akkoord geven voor ambulancevluchten door onze artsen. Veel besteden we uit aan de lokale agent, maar die komt steeds terug met de vraag: is hier een dekking voor? Zo wilde hij weten of hij het vervoer kon regelen voor degenen die elke dag naar de patiënten in het ziekenhuis afreisden. Wij hadden gelukkig een ruim mandaat van de verzekeraar.”

Bastiaan raakt geëmotioneerd als hij vertelt over het regelen van het vervoer van de overleden personen naar Nederland: “Beide families hadden hierbij speciale wensen. En die legden wij weer voor aan de vervoerder. Zo wist de familie van de overleden dochter niet hoe zwaar beschadigd haar gezicht zou zijn. Dus vroegen ze of ze haar handafdrukken konden ontvangen.”  

Unieke case

Voor Bastiaan was dit een unieke case. In de vijf jaar dat hij bij de Alarmcentrale werkt, heeft hij zoiets nog nooit meegemaakt. Als steun stuurden ze na de uitvaart een bloemstuk naar beide families. Bastiaan: “Ik heb voor beide families een kaart gemaakt met een tekst. Dat was van ons uit gezien de afronding. Van één familie hebben we een dankwoord gekregen en van de andere niet. Maar dat geeft niet, het was goed.“

In verband met bescherming van de privacy van de verzekerde zijn medische details en details over het betreffende land achterwege gelaten.

Bekijk ook

Turkse douane geeft medicijnen niet vrij
Ambulancevlucht uit West-Afrika
Helikoptervlucht of grondtransport?