Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mogelijkheden autodata breiden zich uit

28 maart 2022 Snelle ontwikkelingen connected services

Steeds vaker zijn auto’s verbonden met het internet. Daardoor is de auto in staat om allerlei data te delen met autofabrikanten en andere partijen zoals de ANWB. Diensten waarbij gebruik wordt gemaakt van deze voertuigdata noemen we ‘connected services’. Maar wat is dit precies en wat kun je ermee?

Hans Bosch, verantwoordelijk voor Connected Car bij de ANWB, legt uit: “De ANWB wil de huidige dienstverlening verbeteren en optimaliseren door gebruik te maken van actuele voertuigdata. Hiervoor koppelen we historische pechdata aan actuele voertuigdata. We kunnen met deze data sneller en beter bepalen hoe we de klant het beste kunnen helpen. Zijn er bij een pechsituatie bijvoorbeeld bepaalde onderdelen nodig of sturen we meteen een sleepwagen, omdat we niet ter plaatse kunnen repareren? Als we dat vooraf weten, kunnen we de klant slimmer helpen en kan hij weer sneller op weg. Dit is een belangrijke ontwikkeling, want onze focus verandert hiermee. We verschuiven van reactieve naar proactieve hulpverlening.”  

Zo wil de ANWB met deze vorm van dienstverlening de zakelijke klant op nieuwe manieren van dienst zijn. Hans: “We willen beheerders van wagenparken proactief informeren als bijvoorbeeld blijkt dat een bestelbusje al langere tijd met een rood dashboardlampje rijdt en dit kan leiden tot een pechgeval. Dan weet de wagenparkbeheerder dat de auto moet worden gerepareerd.” 

Keerpunt in de markt

Connected services zijn heel vernieuwend en Hans ziet een keerpunt ontstaan in de markt: “Er komen steeds meer auto’s beschikbaar die data genereren en die kunnen delen. Zo zijn elektrische auto’s per definitie connected. Deze ontwikkeling gaat hard en dat is goed nieuws. De voorspelling is dat in de zakelijke markt binnen nu en vijf jaar alle auto’s connected zijn.”  

Voor de ANWB bieden connected services ook andere kansen. Hans: “Autodata zijn ook nuttig voor de automobilist zelf. Hierbij moet je denken aan informatie over de batterij. Je kunt dan via een app op afstand aangeven wanneer het laden van de auto moet starten of stoppen. In de toekomst gaat dit nog verder.  Dan kun je op afstand bijvoorbeeld de opdracht geven om iemand eenmalig toegang te geven tot de auto. Dit is handig als iemand een pakketje wil afleveren of de binnenkant van de auto wil wassen. Dit noemen we een ‘remote lock/unlock’ systeem.” 

Intensieve samenwerking

Volgens Hans is samenwerking tussen verschillende marktpartijen erg belangrijk: “Het is vanzelfsprekend dat de eigenaar van het voertuig altijd bepaalt of data gedeeld wordt en met wie. Maar er zijn al veel bestaande aanbieders van telematica oplossingen die systemen inbouwen in de auto’s van onze gezamenlijke klant. En die systemen zijn ook in staat data te delen. Ook van die data willen wij heel graag gebruikmaken om onze dienstverlening te optimaliseren. Dus zoeken wij heel nadrukkelijk de samenwerking op met die telematica leveranciers.”   

De ANWB werkt ook in Europa intensief samen met zusterorganisaties, want schaal en volume is op dit gebied belangrijk. Hans: ”Hoe meer auto’s connected zijn, hoe meer data je verzamelt. Hiervoor hebben we met enkele zusterclubs Drvn Solutions in Engeland opgericht. Dit bedrijf levert technologie op het gebied van ‘Connected Car’ aan de ANWB en andere bedrijven. ‘Connected Car’ is een belangrijke ontwikkeling en biedt veel kansen. Maar om deze kansen te benutten is samenwerking tussen alle partijen in de markt heel belangrijk. Alleen samen kunnen we de dienstverlening naar de berijder echt verbeteren.” 

Bekijk ook

Connected Services
ANWB Alarmcentrale breidt digitalisering uit
Data uitlezen met Smart Driver