Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Mobiliteitsexperts over het gebruik en delen van data

6 mei 2021 “Als 10 tot 15 procent van auto’s signalen met elkaar uitwisselen, dan heb je direct al een behoorlijke impact op het verkeer”

Dankzij data reizen we efficiënter en worden auto’s slimmer. Zo gaan in de nabije toekomst auto’s onderling met elkaar communiceren. Hoe kijken mobiliteitsexperts in Nederland naar het innoveren met data? En van wie is deze data eigenlijk?

Aan het woord zijn Willem Aal, directeur van ANWB Zakelijk, Jeroen Kruisweg, directeur van ALD Automotive Nederland, Lizann Tjon, Programma Manager Smart Mobility bij de Gemeente Amsterdam en Maurice Geraets, directeur Nederland van NXP.

Elkaar helpen door data te delen

Partijen in de mobiliteitsindustrie hebben samen nu al veel data. En dat biedt mogelijkheden tot samenwerking. Zo werkt de gemeente Amsterdam inmiddels met tal van bedrijven samen, waaronder TomTom en Airbnb. Dat betekent niet dat de data van die partijen van de gemeente Amsterdam is, maar de stad is wel graag de spin in het web.

Lizann van de gemeente Amsterdam: “Wij zeggen: we hoeven geen eigenaar te zijn van de data, maar als jij diensten aanbiedt in de stad, willen we wel weten wat er gebeurt met de data. Er lopen gesprekken met bedrijven over welke data ze kunnen delen en welke niet. Dat is wat we met elkaar aan het onderzoeken zijn: hoe kunnen we elkaar zo goed mogelijk helpen? We vragen als overheid om data, maar het is ook onze taak als overheid om data terug te geven. We weten als gemeente bijvoorbeeld wanneer er onderhoud is en wegopbrekingen zijn. Die data kunnen we teruggeven aan de planners van het verkeer, zodat zij dat weer kunnen vertalen naar de gebruiker”.

Auto’s die met elkaar communiceren

Ook de auto-industrie maakt steeds meer gebruik van data. Zo worden auto’s, mede dankzij de chips van NXP, steeds slimmer. Een voorbeeld hiervan is de Volkswagen Golf en ID.3, die gebruik maken van de Vehicle 2 Everything technologie. Maurice van NXP: “Dat betekent dat deze auto’s met elkaar kunnen communiceren. Als de Volkswagen Golf een noodstop maakt en er rijdt een andere Golf 300 meter achter, dan wordt die gewaarschuwd dat er iets aan de hand is. De bestuurder kan dan op een veilige manier afremmen”.

Uiteindelijk zullen alle auto’s deze technologie krijgen, waardoor verschillende automerken met elkaar kunnen communiceren. “Als 10 tot 15 procent van de auto’s signalen met elkaar kunnen uitwisselen over hun snelheid, remgedrag en noodstops, dan kun je daarmee een groot deel van de spookfiles vermijden en heb je een behoorlijke impact op het verkeer. Dat geldt ook voor veiligheid”, aldus Maurice.

Over tien jaar een connected stad

In het AMS Instituut innoveert de gemeente Amsterdam met data om de stad slimmer in te richten. Lizann: “In 2030 hebben we een aantal nieuwe gebieden in Amsterdam ontwikkeld. Ik hoop dat we dan een mobiliteitsplatform hebben, waarin we data kunnen verzamelen van voetgangers, fietsers, het ov, taxi en touringcars. En dat we al deze data analyseren om de stad beter in te richten. Hoe mooi zou het zijn om in die nieuwe gebieden voldoende auto’s, deelauto’s, deelscooters en deelfietsen te hebben?”.

Wie bezit al deze data?

Maar van wie zijn al deze datagegevens nu en in de toekomst? Jeroen van ALD Automotive vindt dat de data van de gebruiker is. “We worden steeds bewuster dat we aan iedereen onze data geven. Er is een heel populaire app die ook de namen van je contacten deelt en dat vind ik niet kunnen. Met ALD zijn we daar heel terughoudend in. We gaan data sowieso niet verkopen, dat past niet bij onze filosofie van waarde creëren”.

Willem van ANWB Zakelijk is het daarmee eens. “In principe is die data van ieder individu. Maar je moet twee dingen uit elkaar trekken: je hebt persoonlijke data en je hebt voertuigdata. Wat betreft die voertuigdata: wat er met de auto gebeurt, met de motor en het laadproces. Het maakt mij niet uit dat de fabrikant daar inzage in heeft. Dat moet ook wel, want zij moeten ontwikkelen. Maar van persoonsdata vind ik dat ik moet bepalen wat ik afgeef en wat niet. Dat vind ik echt van belang”.

Wil je meer te weten komen over MaaS? In onze podcastreeks De nieuwe mobielen gaan deze vier experts samen met Annette van Soest in gesprek over de toekomst van mobiliteit. In deel 2 hebben we het over hoe data en connectiviteit ons reisgedrag verandert.

Een aantal citaten uit de podcast zijn voor de leesbaarheid ingekort.