Een spoedoperatie en ambulancerit: duur prijskaartje
Hulpverlener en lokale arts besparen veel geld door snel te handelen
Sommige klinieken in het buitenland vragen enorme bedragen om patiënten te behandelen en vervoeren. Zo ook in een geval in Costa Rica. Gelukkig is het ons team gelukt om een flinke kostenbesparing te realiseren.
Montse Sanchez werkt sinds 2018 als hulpverlener vanuit ons steunpunt in Barcelona. Vanuit hier werkt zij niet alleen met lokale klinieken en Nederlandse patiënten in de regio, maar ook voor overige Spaanstalige landen, zoals Costa Rica. In dat land speelde zich onlangs dit klantverhaal af.
Een voorgestelde offerte van 27.000 Amerikaanse dollars
Een verzekerde was aan het genieten van zijn vakantie aan het strand op Costa Rica. Helaas gebeurde er de dag voor zijn vertrek terug naar Nederland iets heel vervelends: hij kreeg per ongeluk een surfplank tegen zijn neus. Hij ging langs een – voor ons onbekende – kliniek voor medische hulp. Deze kliniek nam op hun beurt contact met ons op.
Ze stelden voor dat de patiënt met spoed moest worden geopereerd in een ziekenhuis in San José, de hoofdstad van Costa Rica. Om daar veilig aan te komen wilden ze hem met een ambulance vervoeren. Het voorgestelde ziekenhuis in San José kennen we, dat staat bij ons bekend als een erg duur ziekenhuis. Aan zowel de operatie als de ambulancerit hing dan ook een duur prijskaartje: samen zou dit ons meer dan 27.000 Amerikaanse dollars kosten.
Onze contactarts beoordeelt de informatie opnieuw
We waren het oneens met deze hoge kosten en maakten dit meteen kenbaar. Vanwege het tijdverschil was het lastig om efficiënt en snel te communiceren. Onze hulpverlener Montse heeft herhaaldelijk gebeld met de kliniek dat we niet zomaar akkoord konden gaan met dit hoge bedrag. Iets later belde de patiënt ons op met de mededeling dat de kliniek bij hem had aangegeven de ambulancerit te annuleren, omdat wij niet akkoord gingen met de voorgestelde prijs.
Omdat de medische dienst de operatie als urgent had beoordeeld, besloten we het heft in eigen handen te nemen. We namen contact op met onze lokale contactarts Loyola, die samenwerkt met onze voorkeurskliniek in San José. Hij beoordeelde alle informatie en was het met ons eens: de kliniek waar de patiënt was geweest, bleek niet volledig betrouwbaar te zijn en had ons een offerte gegeven die zo’n vier keer hoger lag dan normaal.
De situatie bleek minder urgent te zijn dan gedacht
Desondanks moest er wel iets gebeuren. Dokter Loyola stelde voor om de verzekerde opnieuw te laten beoordelen in Hospital CIMA in San José. De verzekerde heeft rechtstreeks contact gehad met dokter Loyola en besloot daarna om met zijn huurauto zelf naar San José te rijden. Daar is hij opnieuw beoordeeld. Wat bleek? De situatie was niet zo urgent als voorheen werd gedacht. Een spoedoperatie was niet nodig en hij mocht zelfs terugvliegen naar Nederland op zijn eigen terugvlucht.
De verzekerde is uiteindelijk in Nederland behandeld. Dankzij het snelle handelen van Montse en onze lokale contactarts in San José hebben we een grote kostenbesparing gerealiseerd. De kosten van dokter Loyola kwamen uiteindelijk neer op 300 Amerikaanse dollars. Een enorm verschil met het eerdere bedrag van meer dan 27.000 Amerikaanse dollars!
Montse: “Voor de verzekerde was het even vervelend, want de eerste kliniek annuleerde zomaar de ambulancerit in plaats van met ons te overleggen. Gelukkig reageerde hij goed op ons advies en is het uiteindelijk goed gekomen. Hij kon in San José snel door een arts beoordeeld worden en is vanuit het ziekenhuis doorgereden naar de luchthaven, waarvan hij veilig is teruggevlogen naar Nederland”.
In verband met bescherming van de privacy van de verzekerde zijn medische details achterwege gelaten.
Bekijk ook
Turkse douane geeft medicijnen niet vrij
Helikoptervlucht of grondtransport?
Ambulancevlucht uit West-Afrika
Deel deze pagina