Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB Alarmcentrale vindt altijd passende oplossingen voor complexe situaties

Veel meldingen die binnenkomen bij de ANWB Alarmcentrale betreffen milde klachten. De hulpverlening is dan eenvoudig te noemen. Vaak zijn verzekerden op vakantie in het Middellandse Zeegebied en krijgen daar buikklachten of hebben vochttekort. De hulpverlener zorgt dan bijvoorbeeld voor vergoeding van de kosten van de doktersafspraak. Maar de Alarmcentrale krijgt ook te maken met dossiers die beginnen met een eenvoudige hulpvraag en gaandeweg toch complexer worden. “Dat is wel typerend voor het werk wat we doen,” vertelt personenhulpverlener Melanie.

Dit gold ook bij de case van een verzekerde die een verzoek had voor repatriëring. De vraag leek in eerste instantie standaard, maar het vinden van een passende oplossing werd complex door verschillende factoren. Melanie: “De case betrof een oudere vrouw die al langere tijd in Marokko zat. Ze was op vakantie gegaan met het idee om na een aantal weken weer naar huis te gaan. Door Covid reisrestricties was dat niet mogelijk, omdat ze geen reisverzekering had en in de tussentijd was ze niet meer mobiel genoeg om zelfstandig terug te reizen.” 

Medische informatie nodig

De Alarmcentrale kon zonder medische informatie moeilijk bepalen wat mogelijk was. Melanie: ”Als wij iemand helpen, hebben we medische informatie nodig. Op de Alarmcentrale zijn artsen die advies geven over transporten van verzekerden en zij doen dit op basis van die informatie. Die komt alleen beschikbaar als de verzekerde in een ziekenhuis is opgenomen voor onderzoek. Dat was de verzekerde niet, dus moest ze speciaal hiervoor naar een ziekenhuis. Afhankelijk van de bevindingen van de arts ter plaatse en de uitkomsten van de onderzoeken is er een ambulante behandeling, dagopname of meerdaagse opname nodig. We schakelden onze lokale agent in en die vond een goede kliniek. Daar is ze een paar dagen opgenomen en daarna ontvingen we de benodigde informatie.” 

Geluk met passende oplossing

Daarnaast bleek de verzekerde geen dekking te hebben voor vervoer terug naar Nederland. Melanie: “De verzekerde had alleen een zorgverzekering en die dekt in principe alleen transport van ziekenhuis naar ziekenhuis. Maar medisch gezien was voor haar geen ziekenhuisopname nodig. De zorgverzekering zegde toen op basis van coulance een stretcher toe. De reis over de weg vanaf haar locatie naar de luchthaven duurde acht uur, maar daar was de verzekerde niet fit genoeg voor. Dus overwogen we een air ambulance, alleen die kost veel meer. Uiteindelijk hadden we het geluk dat ze zich even beter voelde en besloten we haar na overleg toch met een ambulance te vervoeren.”  

Allerlei scenario’s

Zo heeft elke situatie weer een eigen aanpak nodig. Dat vergt flexibiliteit en betrokkenheid van de hulpverleners. Melanie: “Het welzijn van de patiënt staat altijd voorop. Daarom is ter plaatse herstellen vaak beter dan reizen met letsel, omdat dat risico’s met zich meebrengt. Daarnaast kunnen ook kosten meespelen in de overweging om iemand naar huis te halen. Als je bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of Turkije opgenomen moet worden, zijn de kosten voor opname vaak hoger dan de kosten voor transport. Zo zijn er allerlei scenario’s. We willen wel alles doen, maar kunnen niet alles doen. Dit betekent altijd veel communiceren met verzekeraars, artsen, verpleegkundigen en de lokale agent. Het is veel puzzelen bij dit soort dossiers.” 
 

Bekijk ook

Turkse douane geeft medicijnen niet vrij
Helikoptervlucht of grondtransport?
Bewonderenswaardige samenwerking na ernstig ongeluk