ANWB: 17 procent meer files op de Nederlandse wegen in 2019
28 december 2019 Grootste fileleed 2019: A4 Amsterdam richting Den Haag
De filezwaarte (lengte x duur file) op de Nederlandse wegen is in 2019 met 17 procent opnieuw fors gestegen. Dat concludeert de ANWB op basis van haar filecijfers, gedurende het hele jaar gemeten over alle A- en N-wegen van het hele Nederlandse wegennet. Niet alleen tijdens de spitsuren nam de filezwaarte toe maar ook overdag ondervond het verkeer het afgelopen jaar veel meer hinder van files.
Direct naar:
File top tien 2019
File top tien ochtendspits 2019
File top tien avondspits 2019
File top tien N-wegen 2019
Ondanks dat in de afgelopen jaren de infrastructuur sterk is uitgebreid blijkt deze onvoldoende robuust te zijn om het toenemende verkeersaanbod te kunnen verwerken. Vorig jaar steeg de filezwaarte met 20%. Dit jaar stijgt het aantal files met 17% opnieuw. De filezwaarte tijdens de ochtendspits nam het afgelopen jaar met 16 procent toe. Gedurende de avondspits steeg deze met 14 procent.
Overdag veel meer files
Dat het verkeersaanbod verder toeneemt en het steeds drukker wordt op de weg blijkt uit de enorme groei van de filezwaarte overdag. Het gaat om een stijging van maar liefst bijna 40 procent in vergelijking met vorig jaar.
Naast het grote aanbod is ook het weer van invloed geweest op de doorstroming van het verkeer. De drukste dag was dinsdag 22 januari toen sneeuwval en gladheid in de oostelijke helft van het land leidden tot grote verkeershinder met een filerecord van maar liefst 2.287 kilometer. Ook het regenachtige weer in oktober en november zorgde voor een fors aantal uitzonderlijk drukke spitsen.
De omvangrijke maar noodzakelijke werkzaamheden aan de Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht leidden in oktober dagelijks tot lange files en veel verkeershinder. De werkzaamheden aan de brug werden op zaterdagochtend 2 november afgerond. Twee dagen eerder dan aangekondigd.
De ANWB constateert veel extra hinder door kop-staartbotsingen in files. Met meer alertheid van de weggebruiker moet dat toch kunnen worden voorkomen.
ANWB file top tien 2019 |
2019* |
2018 | |||
1 |
A4 Amsterdam -> Den Haag | Roelofarendsveen - Zoeterwoude |
+25% |
2 | |
2 |
A27 Utrecht -> Breda | Lexmond - Werkendam |
+2% |
1 | |
3 |
A58 Tilburg -> Eindhoven |
Moergestel - Oirschot |
+21% |
5 | |
4 |
A15 Rotterdam -> Gorinchem |
Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht |
+13% |
4 | |
5 | A4 Den Haag -> Rotterdam |
Den Haag-Zuid - Ketheltunnel |
+5% |
6 | |
6 |
A1 Apeldoorn -> Amsterdam |
Voorthuizen - Amersfoort |
+34% |
- | |
7 |
A2 Utrecht -> 's-Hertogenbosch |
Culemborg - Zaltbommel |
+10% |
8 | |
8 |
A50 Arnhem -> Eindhoven | Knp. Valburg – Ravenstein |
+13% |
10 | |
9 |
A1 Amsterdam -> Apeldoorn |
Amersfoort-West - Barneveld |
+12% |
9 | |
10 |
A20 Gouda -> Hoek van Holland |
Knp. Terbregseplein - Kleinpolderplein |
+38% |
- | |
* Toename filezwaarte in 2019 |
File top 10 ochtendspits 2019 | 2019 | 2018 | ||
1 |
A1 Apeldoorn -> Amsterdam |
Voorthuizen - Amersfoort |
↑ | 4 |
2 | A4 Den Haag -> Amsterdam | Leidschendam - Zoeterwoude | ↓ | 1 |
3 |
A16 Breda -> Rotterdam | knp. Zonzeel - Dordrecht | ↑ | 7 |
4 |
A27 Breda -> Utrecht |
Geertruidenberg - Gorinchem | ↓ | 3 |
5 |
A58 Tilburg -> Eindhoven |
Moergestel - Oirschot | ↓ | 2 |
6 |
A50 Arnhem -> Eindhoven | knp.Valburg - knp. Bankhoef | ↓ | 5 |
7 |
A67 Venlo -> Eindhoven | Someren - Geldrop | ↑ | 9 |
8 |
A2 Maastricht -> Eindhoven |
Budel - Valkenswaard |
- | 8 |
9 |
A12 Duitse grens -> Arnhem | Duitse grens - Arnhem |
↑ | 10 |
10 |
A4 Amsterdam -> Den Haag |
Roelofarendsveen - Zoeterwoude | ↑ | - |
File top 10 avondspits 2019 | 2019 | 2018 | ||
1 |
A27 Utrecht -> Breda |
Lexmond - Werkendam |
- | 1 |
2 |
A4 Amsterdam -> Den Haag |
Roelofarendsveen - Zoeterwoude |
- | 2 |
3 |
A4 Den Haag -> Rotterdam |
Den Haag-Zuid - Ketheltunnel |
- | 3 |
4 |
A2 Utrecht -> ‘s-Hertogenbosch |
Culemborg - knp. Deil |
- | 4 |
5 |
A15 Rotterdam <-> Gorinchem |
Hendrik-Ido-Ambacht - Sliedrecht |
- | 5 |
6 |
A1 Amsterdam -> Apeldoorn |
Amersfoort-West - Barneveld | ↑ | 6 |
7 | A20 Hoek van Holland <-> Gouda | knp. Terbregseplein – knp. Gouwe | ↑ | 8 |
8 |
A58 Tilburg -> Eindhoven | Moergestel - Oirschot | ↑ | - |
9 |
A12 Arnhem -> Duitsland |
Knp. Velperbroek - Zevenaar |
- | 9 |
10 |
A27 Almere -> Utrecht |
Hilversum - Utrecht | ↑ | - |
File top 10 N-wegen 2019 |
2019 | 2018 | ||
1 | N206 | Katwijk -> Zoetermeer, bij Leiden |
+48% | 3 |
2 | N242 | Middenmeer <-> Alkmaar, bij Alkmaar |
+2% | 1 |
3 | N247 | Amsterdam -> Hoorn, tussen Amsterdam en Volendam |
+28% | 5 |
4 | N44 | Den Haag -> Wassenaar, bij Wassenaar |
-9% | 2 |
5 | N210 | Rotterdam <-> Krimpen a/d IJssel |
+29% | 7 |
6 | N279 | ’s-Hertogenbosch <-> Helmond,tussen Veghel en Beek en Donk |
+21% | - |
7 | N230 | Rondweg Utrecht, bij Maarssen | +74% | - |
8 | N50 | Emmeloord <-> Zwolle, bij Kampen |
-7% | 4 |
9 | N65 | Tilburg -> ‘s-Hertogenbosch | +22% | - |
10 | N3 | Dordrecht -> Papendrecht |
+21% | 10 |
Filezwaarte avondspits
Filezwaarte ochtendspits
Bron: ANWB Verkeersinformatie
Zie ook
Filezwaarte door de jaren heen