Hoe werkt mobiel parkeren?
Alleen betalen voor de tijd die je daadwerkelijk parkeert
Iedere keer zoeken naar een parkeerautomaat, uitvogelen hoe die werkt en vooraf eigenlijk niet weten hoe lang je wilt parkeren. Herken je dit? Met ANWB Parkeren in de ANWB Onderweg app wordt parkeren wel heel erg gemakkelijk. En goedkoper: je betaalt immers tot op de minuut precies. We leggen hieronder uit hoe je dit doet.
De ANWB Onderweg app als parkeer app
Open de ANWB Onderweg app en tik onderin het scherm op 'Parkeren'. De eerste keer moet je inloggen bij ANWB Parkeren. Dit kan in het 'parkeerscherm' in de app. Tik op de drie puntjes rechtsboven en daarna op 'Mijn ANWB Parkeren'. Hier kun je jouw ANWB Parkeren accountgegevens ingeven. Hierna kun je je eerste parkeeractie beginnen.
Heb je nog geen account? Meldt je dan eerst aan voor ANWB Parkeren. Klik vervolgens op 'Gratis registreren' en vul de gevraagde informatie in. Houd hiervoor je ANWB lidmaatschapsnummer en betaalgegevens bij de hand.
Parkeren met je mobiel in 3 stappen
Je kunt vrijwel in heel Nederland op straat parkeren en afrekenen met slechts één druk op de knop.
1. Zoek en start
Heb je je bestemming bereikt? Kies dan je parkeerzone en start de parkeertransactie in de ANWB Onderweg app. Tijdens het parkeren ontvang je gratis herinneringen.
Zelf proberen: Voer in het volgende scherm bovenin de zoekbalk (onder 'Waar?') zonecode 999999 in. Dit is een testzone waarbij 24 uur per dag, 7 dagen per week gratis (zonder gebruikskosten te betalen) fictief geparkeerd kan worden. Selecteer vervolgens 'ANWB Test Zone, ANWB Test' en druk op Start.
2. Stop transactie
De transactie loopt op de achtergrond door. Ieder uur ontvang je gratis herinneringen, zodat je weet dat de transactie nog loopt. Ben je klaar voor vertrek, stop dan jouw parkeertransactie.
Zelf proberen: Keer terug naar 'Parkeren' in de Onderweg app en druk op Stop om de fictieve testtransactie te stoppen.
3. Betaal achteraf
Na het stoppen van de transactie in de app krijg je direct een overzicht van de parkeerduur en -kosten. Je betaalt maandelijks achteraf via automatisch incasso.
4. Bekijk parkeertransacties
Bekijk in de Onderweg app je parkeertransacties bij 'Mijn Parkeren'. Hier kan je ook je kentekens beheren, je gegevens wijzigen en parkeermeldingen aan- en uitzetten.
Gratis registreren voor ANWB Parkeren
Heb je nog geen ANWB Parkeren account, maak die dan eerst aan door je gratis te registreren voor ANWB Parkeren.
Na de registratie kun je ANWB Parkeren gebruiken in de Onderweg app.
Heb je de Onderweg app nog niet?
Download de ANWB Onderweg app als je de ANWB app nog niet op je mobiel hebt staan.
Voor deze parkeerservice werkt ANWB samen met Yellowbrick.
Veelgestelde vragen
De controleur scant je kenteken en kan daarmee nagaan of er een parkeertransactie voor jouw voertuig is gestart.
Er zijn verschillende opties om een parkeertransactie alsnog te stoppen.
- App opnieuw opstarten
Sluit de app helemaal af en open de app opnieuw. Probeer de parkeeractie nogmaals te stoppen. - Mijn ANWB Parkeren
Nog niet gelukt om de parkeertransactie te stoppen? Je kunt ook via Mijn ANWB Parkeren je parkeeractie stoppen:- Log in met je gegevens bij Mijn ANWB Parkeren
- Klik rechtsboven op je naam en vervolgens op 'Mijn parkeeracties'
- Klik op 'Stop' en vervolgens op 'Bevestig stop'
- Bij succesvol stoppen zie je de melding: 'Einde parkeeractie'
- Het overzicht met lopende parkeeracties is leeg
- Bel met de parkeercomputer
Niet geholpen met stap 1? Je kunt ook altijd bellen met de parkeercomputer. Die is 24 uur per dag bereikbaar is 088-2742536. Op basis van het 06-nummer dat je bij je registratie ooit hebt opgegeven, word je door de computer automatisch herkend. In het menu kan je kiezen om een parkeeractie te stoppen. Als dit gelukt is, wordt het bevestigd door de computer. - Storingsformulier
Is het met bovenstaande mogelijkheden toch niet gelukt om de parkeeractie te stoppen? Vul dan het storingsformulier in. Yellowbrick zal dit formulier controleren en verwerken.
Meer hulp nodig?
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de Customer Service van Yellowbrick.
Het starten en (op tijd) stoppen van parkeertransacties is de verantwoordelijkheid van de parkeerder.
Als je een parkeertransactie op straat vergeet te stoppen, loopt deze door tot het einde van de parkeertijd in die zone op die dag. Daarna stopt de transactie automatisch. Zo blijft de schade door het vergeten af te melden ‘beperkt’.
Het parkeergeld is een belasting die Yellowbrick int namens de gemeente. Daar zijn strikte regels aan verbonden. Zij hebben geen mogelijkheid in het systeem de transactieduur achteraf aan te passen. Dit betekent dat uw een doorgelopen transactie moet betalen.
Als je met ANWB Parkeren parkeert, stopt de transactie automatisch aan het einde van de parkeertijd (dit is de betaald parkeren periode). Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als je in een zone staat waar er maar één uur geparkeerd mag worden, de zogenaamde 1-uurszones. Besluit je binnen dat uur te stoppen, dan kun je uiteraard de transactie zelf stoppen via de app. Informatie over de tijden waarin je moet betalen voor parkereen, vind je op de automaat. Je dient voor het gebruik van ANWB Parkeren op de hoogte te zijn van de regels in de desbetreffende zone.
Je kunt een transactie na afloop van de betaald parkeren periode alvast telefonisch starten voor de komende dag.
Nee, je kunt de app gewoon sluiten. Log niet uit. Doe je dat wel, dan zal je eerst weer opnieuw moeten inloggen om je transactie te stoppen.
Tip: In het openingsscherm van de ANWB Onderweg app kun je tijdens de transactie zien hoeveel minuten je al parkeert.
Heb je onderweg geen internet op je telefoon of wil je liever via een belverbinding een parkeertransactie starten? Dat kan ook met ANWB Parkeren. Je belt (na het aanmaken van een parkeeaccount) 088 - 2742536 en toetst de zonecode in. Ben je klaar met parkeren? Dan bel je ditzelfde nummer opnieuw om de transactie direct te stoppen.
ANWB Parkeren starten of stoppen via de mobiele telefoon kan via: 088 - 274 25 36 (Lokaal tarief*)
* Plus de kosten voor het gebruik van je mobiele telefoon.
Kom je er niet uit? Bel dan de klantenservice van Yellowbrick op 0900 - 200 6999 (ma t/m vrij tussen 09:00 en 17:00 uur).
Met de functie 'zonecode check' kan je jouw ingetoetste zonecode controleren als je telefonisch het parkeren start. Er wordt dan om een bevestiging van de zonecode gevraagd om te voorkomen dat je per ongeluk een onjuiste zonecode gebruikt. Je kiest zelf of je deze functie wilt gebruiken. Je stelt zonecode check in via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar ‘Mobiel’ en klik op 'wijzigen' achter je mobiele telefoonnummer. Volg dan de aanwijzingen. Als je een telefoonnummer toevoegt staat deze functie automatisch aan.
Bij het starten van de transactie is de zonecode niet correct of onvolledig aangeleverd vanaf je telefoon. Hierdoor is een bestaande code van een andere plaats doorgekomen en daarmee is de transactie opgestart. Bij het telefonisch starten van de transactie worden de zonecode en de stad waarin je parkeert herhaald in de bevestigingstekst van 'het bandje'. Een onjuist ingetoetste zonecode kan je eventueel wijzigen via het telefoonmenu. Deze optie om de zonecode extra te controleren stel je zelf in via Mijn ANWB Parkeren (log in, klik op 'Mobiel' en kies 'Toevoegen'). Iedere gestarte transactie dient ANWB Parkeren af te dragen aan de gemeente. De parkeerbelasting is officieel afgenomen, want hij staat geregistreerd bij de gemeente. Wij zijn dan ook genoodzaakt deze door te belasten aan de klant.
Dat kan. Op een aparte pagina leggen we dit uit:
Deel deze pagina