Veelgestelde vragen ANWB Parkeren
Op deze pagina vind je vragen en antwoorden over ANWB Parkeren.
Wat is mobiel parkeren?
Je kunt vrijwel in heel Nederland op straat parkeren en afrekenen met slechts één druk op de knop.
- Open de ANWB Onderweg app of download deze eerst.
- Ga in de app naar het tablad ‘Parkeren’. Ga vervolgens bovenin naar Mijn Parkeren. Log in met je ANWB Parkeren gegevens. Heb je nog geen ANWB Parkeren account? Deze kan je eenvoudig en gratis aanmaken.
- Bestemming bereikt? Kies je parkeerzone in de ANWB Onderweg app en start de parkeertransactie.
- Klaar voor vertrek? Stop transactie via de app.
- Na het stoppen van de transactie krijg je een overzicht van je parkeerduur en kosten. Je betaalt achteraf via een automatische incasso.
ANWB Parkeren is alleen beschikbaar voor ANWB-leden. Ben je nog geen lid? Dat kan je zelf eenvoudig regelen.
Om ANWB Parkeren te kunnen gebruiken, heb ook een ANWB Parkeren account nodig. Deze kan je gratis aanmaken.
ANWB Parkeren biedt verschillende voordelen:
- Gemak
Met de ANWB Onderweg app kun je eenvoudig je parkeeractie starten en stoppen zonder naar een parkeerautomaat te hoeven lopen. - Kostenbesparing
Je betaalt alleen voor de werkelijke parkeertijd, per minuut. Bovendien krijg je als ANWB-lid korting op de transactiekosten. - Geen abonnementskosten
Er zijn geen maandelijkse abonnementskosten, je betaalt alleen per parkeeractie. - Flexibiliteit
Je kunt meerdere kentekens toevoegen aan je account zonder extra kosten. - Betalen achteraf
De parkeerkosten worden achteraf in rekening gebracht, zodat je nooit te veel betaalt.
Met ANWB Parkeren wordt parkeren eenvoudiger en voordeliger.
Nee, je kunt de app gewoon sluiten. Log niet uit. Doe je dat wel, dan zal je eerst weer opnieuw moeten inloggen om je transactie te stoppen.
Tip: In het openingsscherm van de ANWB Onderweg app kun je tijdens de transactie zien hoeveel minuten je al parkeert.
De controleur scant je kenteken en kan daarmee nagaan of er een parkeertransactie voor jouw voertuig is gestart.
Accountbeheer
Contactgegevens wijzigen
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Mijn account en ga naar Mijn Gegevens. Hier kun je je inloggegevens en het contact- en factuuradres wijzigen.
Betaalgegevens wijzigen
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Mijn account en ga naar Betaalgegevens en facturen. Hier kun je de betaalmethode wijzigen.
Kenteken wijzigen
Je kunt een kenteken op twee manieren wijzigen:
- In je Mijn ANWB Parkeren account
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in, ga naar Mijn account, Voertuigen en wijzig je kenteken. -
In de Onderweg app
Ga in de Onderweg app naar de tab Parkeren, klik op Mijn Parkeren rechtsboven. Klik op Kentekens beheren en daarna op het penicoontje om je kenteken te wijzigen.
Als je een parkeertransactie start via de ANWB Onderweg app of internet kun je bij het starten van de transactie direct het kenteken aanpassen. Dit doe je door te klikken ophet kenteken te klikken.
Let op: Wijzigingen in Mijn ANWB Parkeren staan los van je Mijn ANWB-account en andersom. Deze gegevens worden niet onderling uitgewisseld.
Je kunt een kenteken toevoegen in Mijn ANWB Parkeren of via de ANWB Onderweg app:
- In de Mijn ANWB Parkeren omgeving
Ga naar Mijn ANWB Parkeren, log in en ga naar Mijn Account. Ga dan naar Voertuigen en voeg een kenteken toe.
- In de Onderweg app
Ga in de Onderweg app naar de tab Parkeren, klik op Mijn Parkeren rechtsboven. Klik op kentekens beheren en daarna op Kenteken toevoegen.
Je kunt zoveel kentekens toevoegen als je wilt.
Ben je je inloggegevens vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan via het inlogscherm in de ANWB Onderweg app of Mijn ANWB Parkeren.
Lukt het nog steeds niet om in te loggen? Neem dan contact op met de Customer Service van Yellowbrick.
- Ga naar Mijn ANWB Parkeren en klik op Wachtwoord vergeten?
- Vul je e-mailadres en klik op bevestigen.
- Je ontvangt daarna een link via e-mail, waarmee je een nieuw wachtwoord kan kiezen.
-
Gebruik samen één ANWB Parkeren account. Je kunt met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord op meerdere telefoons inloggen in de ANWB Onderweg app. De hoofdaanvrager van het ANWB Parkeren account ontvangt de factuur.
- Een andere mogelijkheid is dat iedereen zijn/haar eigen account aanmaakt en hetzelfde kenteken koppelt. In dit geval krijgt elke gebruiker een eigen factuur.
Betalingen en facturen
Je betaalt maandelijks via automatische incasso of via een creditcard (Visa Card of MasterCard). Indien gewenst kun je de betaalmethode altijd wijzigen via Mijn ANWB Parkeren.
Ga daarbij naar Mijn account. Ga vervolgens naar Betaalgegevens en Facturen en klik op Verander betaalmethode.
Dit kan via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar Mijn Account, Betaalgegevens en Facturen en klik op het Factuuroverzicht. Ook ontvang je maandelijks per e-mail je factuur.
Je hebt waarschijnlijk een betalingsherinnering ontvangen.
Hoe los ik dit op?
Je maakt het openstaande bedrag, dat vermeld staat op de betalingsherinnering, over met het kenmerk zoals in de betalingsherinnering omschreven staat. Heb je een nieuwe creditcard? voer de gegevens van de nieuwe creditcard in op Mijn ANWB Parkeren. Je kunt binnen 2 dagen weer gebruik maken van ANWB Parkeren.
Heb je vragen over de factuur? Neem dan contact op met Customer Service Yellowbrick.
Dit kan via Mijn ANWB Parkeren. Ga naar Mijn Account, Betaalgegevens en Facturen en klik op het Factuuroverzicht. Ook ontvang je maandelijks per e-mail je factuur.
Problemen tijdens mobiel parkeren
Het starten en (op tijd) stoppen van parkeertransacties is de verantwoordelijkheid van de parkeerder.
Als je een parkeertransactie op straat vergeet te stoppen, loopt deze door tot het einde van de parkeertijd in die zone op die dag. Daarna stopt de transactie automatisch. Zo blijft de schade door het vergeten af te melden ‘beperkt’.
Het parkeergeld is een belasting die Yellowbrick int namens de gemeente. Daar zijn strikte regels aan verbonden. Zij hebben geen mogelijkheid in het systeem de transactieduur achteraf aan te passen. Dit betekent dat uw een doorgelopen transactie moet betalen.
In de ANWB Onderweg app zitten gratis notificaties, voor tijdens het parkeren, die gebruikers herinneren aan lopende transacties. Mocht dit niet voldoende zijn, dan biedt Yellowbrick ook nog een betaalde service aan via SMS. Deze sms’jes staan standaard uit.
Hoe stel je herinneringen in?
- Zet in de Onderweg app, in de tab Parkeren via ‘Parkeermeldingen’ gratis parkeermeldingen aan.
- Ook is het mogelijk om via je ANWB Parkeren account een parkeerherinnering aan te zetten via e-mail of sms. De SMS Reminder Service kost € 0,35 per ontvangen bericht.
Als je even geen internet hebt, kun je ook altijd een parkeeractie starten of stoppen door te bellen met 088-2742536 (24 uur per dag bereikbaar). Op basis het 06-nummer dat je bij de registratie hebt ingevoerd, word je automatisch herkend.
Zorg dat je batterij goed is opgeladen voordat je start met parkeren. De app belast je batterij nauwelijks als hij tijdens het parkeren in de achtergrond draait. Als je batterij toch leeg is, ga dan via een andere smartphone of je laptop of tablet naar Mijn ANWB Parkeren en log in met je e-mailadres en wachtwoord. Ook kun je tijdens kantooruren de klantenservice van Yellowbrick 0900-2006999 bellen (€0,45 per gesprek plus de kosten voor het gebruik van je telefoon).
Neem in dit geval contact op met de klantenservice van Yellowbrick 0900-2006999 (€0,45 per gesprek plus de kosten voor het gebruik van je telefoon).
Heel incidenteel komt het voor dat de zone juist ingevoerd is, het kenteken goed staat en dat de maximale parkeerduur nog niet verstreken was, dat je toch een boete ontvangt. Erg vervelend natuurlijk. Controleurs zijn ook afhankelijk van techniek bij het controleren. Ergens in het systeem kan een foutje optreden. Maar samen lossen we dit in goed overleg op.
Van transacties die in de ANWB Onderweg app succesvol afgesloten zijn, zie je direct een kostenoverzicht na het stoppen van de transactie. Dat is het sluitende bewijs. Twijfel je toch of de transactie nog loopt? Je kunt dit in een aantal makkelijke stappen zelf controleren.
- In de ANWB Onderwegapp zie je op het dashboard lopende transacties staan en als je bij Mijn Parkeren kijkt, zie je al je afgeronde parkeertransacties met de eindafrekening.
- Controleer online via Mijn ANWB Parkeren of de transactie nog loopt. Ga naar ‘Internet Parkeren’ op Mijn ANWB Parkeren. Hier stop je transacties ook eenvoudig.
- Check telefonisch via 088-2742536 of jouw transactie is geëindigd. Kun je starten met een transactie? Dan loopt er geen transactie meer.
Er zijn verschillende opties om een parkeertransactie alsnog te stoppen.
- App opnieuw opstarten
Sluit de app helemaal af en open de app opnieuw. Probeer de parkeeractie nogmaals te stoppen. - Mijn ANWB Parkeren
Nog niet gelukt om de parkeertransactie te stoppen? Je kunt ook via Mijn ANWB Parkeren je parkeeractie stoppen:- Log in met je gegevens bij Mijn ANWB Parkeren
- Klik rechtsboven op je naam en vervolgens op 'Mijn parkeeracties'
- Klik op 'Stop' en vervolgens op 'Bevestig stop'
- Bij succesvol stoppen zie je de melding: 'Einde parkeeractie'
- Het overzicht met lopende parkeeracties is leeg
- Bel met de parkeercomputer
Niet geholpen met stap 1? Je kunt ook altijd bellen met de parkeercomputer. Die is 24 uur per dag bereikbaar is 088-2742536. Op basis van het 06-nummer dat je bij je registratie ooit hebt opgegeven, word je door de computer automatisch herkend. In het menu kan je kiezen om een parkeeractie te stoppen. Als dit gelukt is, wordt het bevestigd door de computer. - Storingsformulier
Is het met bovenstaande mogelijkheden toch niet gelukt om de parkeeractie te stoppen? Vul dan het storingsformulier in. Yellowbrick zal dit formulier controleren en verwerken.
Meer hulp nodig?
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de Customer Service van Yellowbrick.
Overige vragen
Dat kan. Op een aparte pagina leggen we dit uit:
Nee. ANWB Parkeren is een samenwerking met Yellowbrick waarbij we gebruik maken van de systemen van Yellowbrick. Om deze reden moet je een ANWB Parkeren account aanmaken.
Je hoeft maar 1 keer in te loggen in de Onderweg app en ANWB Parkeren. De app onthoudt je inloggegevens.