Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Stop opbrengsten van autobelasting in elektrisch rijden

CEO Marga de Jager van de ANWB vindt dat de overheid elektrisch rijden veel meer moet stimuleren.

Voor autobezitters wordt 2023 weer duurder. De motorrijtuigenbelasting, BPM en provinciale opcenten zijn verhoogd. En de accijnzen bereiken eind van dit jaar historische hoogte, daarmee zijn we de koploper in Europa. We betalen voor een liter brandstof meer dan de helft aan belasting. Voor een gemiddelde VW Golf van vijf jaar oud stijgen de autobelastingen in 2023 met 9% t.o.v. 2022. En zo betalen we in 2024 meer dan ooit. Let wel, ik wil hiermee niet zeggen dat we niets meer moeten betalen. Maar je kunt je afvragen of de richting die met die hoge tarieven is ingeslagen, nou zo verstandig is. Het levert veel belastinginkomsten op, maar slechts eendere daarvan wordt geïnvesteerd in  mobiliteitsoplossingen in Nederland, de rest wordt besteed aan andere zaken.

De overheid is enorm afhankelijk van de belasting op fossiele brandstofauto’s en wil de huidige inkomsten niet missen. Dit betekent dat té snelle groei van elektrische voertuigen voor de staatskas niet fijn is. Want minder fossiele kilometers zorgt op korte termijn voor minder inkomsten aan brandstofaccijnzen en BPM. Daarmee ontbreekt de drijfveer om het Nederlandse wagenpark snel te vergroenen.

Het verhogen van de tarieven heeft ook effect op de toegankelijkheid van mobiliteit. Veel mensen in Nederland zijn hiervoor afhankelijk van hun auto. Denk aan de loodgieter, elektricien, een mantelzorger of de politievrouw en verpleger die in ploegendienst werken. Lang niet overal zijn alternatieven voorhanden. Onderzoek onderstreept dat ook, voor 30% van werkend Nederland is het OV gewoon geen alternatief en in het landelijk gebied verdwijnen steeds meer buslijnen. Daar neemt de afhankelijkheid van de auto alleen maar toe.

Voordat iedereen op zijn achterste benen gaat staan en mijn mailbox komende week volstroomt: Natuurlijk vind ik niet dat de auto altijd en overal de eerste keus moet zijn. En ik vind ook niet dat we tot in de eeuwigheid in fossiele brandstofauto’s met vervuilende uitstoot moeten blijven rondrijden. Door de groeiende bevolking en Nederlanders die langer mobiel zijn blijft de mobiliteitsbehoefte toenemen, dus we hebben alle vormen van vervoer nodig. Maar we moeten wel reëel zijn. De auto is en blijft voor de Nederlander voorlopig het meest belangrijke vervoermiddel, 70% van alle mobiliteits/ reiskilometers wordt met de auto afgelegd. En de transitie naar elektrisch rijden kost tijd. Om het hier leefbaar te houden moeten we dus snel met de verduurzaming van ons wagenpark aan de slag!

We lijken nu van alles te willen financieren uit de stijgende autobelastingen, behalve investeren in de snelle vergroening van het wagenpark zelf. Daarmee raken de klimaatdoelen onnodig buiten bereik. Daarom pleiten wij ervoor om de aanschafsubsidie op elektrische auto’s jaarrond aan te bieden en de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen te corrigeren met een gewichtscorrectie. Anders betalen elektrische auto’s meer dan een diesel of benzineauto. Op die manier zetten we vol in op verduurzaming en blijft een schone auto beter betaalbaar op het moment dat deze aan vervanging toe is.

Bij ANWB vinden we dat mobiliteit inclusief moet zijn, dus: Voor iedereen bereikbaar, toegankelijk en betaalbaar. De oplossingen zijn er, maar met de huidige koers kan een grote groep Nederlanders geen kant op. Daarom moeten we uit de spagaat van stijgende autobelastingen zonder extra investeringen.  Daar plukken we op termijn allemaal de vruchten van.

Marga de Jager, CEO ANWB

 

Zie ook:

ANWB Belangenbehartiging