Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Missie en ambitie van de ANWB

Het is onze missie om iedereen zorgeloos en met plezier onderweg te laten zijn in een duurzame samenleving. ANWB Innovatie & Ventures heeft vanuit die missie en ambitie haar eigen strategische innovatie prioriteiten.

Onze innovatie prioriteiten

Energie

De elektrificatie van onze vervoersmiddelen en huizen is in volle gang. Toch geloven we bij de ANWB dat we nog ver verwijderd zijn van slimme energieoplossingen die haalbaar, betaalbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Hier wil de ANWB het verschil maken: de overstap naar elektrisch rijden makkelijker maken en elektriciteit – óók niet gerelateerd aan de auto – duurzaam en betaalbaar houden.

Gezondheid

De ANWB wil ervoor zorgen dat iedereen er met plezier op uit kan blijven gaan, passend bij een duurzame en inclusieve samenleving. We willen onze leden ondersteunen en beschermen door de nodige hulp toegankelijk, bereikbaar, beschikbaar en betaalbaar te houden, omdat we zien dat ons zorgsysteem onder druk staat door de toenemende vraag en het tekortkomende aanbod. Door naar bewezen oplossingen te zoeken en krachten te bundelen met partners, kunnen we leden helpen gezond te blijven en/of beter te worden.

Mobiliteit

We willen mobiliteit betaalbaar houden voor onze leden en verbreden daarom van pechhulp naar mobiliteit. Ook helpen we leden in de transitie naar duurzame vormen van mobiliteit, die betaalbaar en toegankelijk zijn voor iedereen. Met relevante en onderscheidende producten en diensten, gaan zij zorgeloos op pad en altijd op ons terugvallen als er onderweg iets gebeurt. De kans dat er iets gebeurt, proberen we te verkleinen door steeds slimmer te werken, assistentie te bieden op locatie en gebruik te maken van beschikbare data.

Dagelijkse waarde

Als ANWB hebben we de ambitie om dagelijks van waarde te zijn voor onze leden. Innovatie kan daaraan bijdragen. De ANWB heeft de rol van 'tussenpartij' waarbij ze samenwerkt met partijen in de markt die de diensten uitvoeren. ANWB bundelt de verschillende diensten in pakketten en vermarkt deze. ANWB leveraged haar schaal en volume om kleinere proposities te bundelen en in een gezamenlijke propositie aan te bieden.

Met het oog op de nabije toekomst

De volgende innovaties hebben op dit moment geen prioriteit. Mogelijk wel in de (nabije) toekomst:

  • Maak Morgen Beter – kansrijke, duurzame oplossingen;
  • Circulair – de levenscyclus van producten verlengen;
  • Wonen/huis – wat is er mogelijk vanuit de kernwaarden van de ANWB, náást Verzekeren en Energie?;
  • AI – rendabele services voor de consument introduceren die zijn leven vergemakkelijken, veraangenamen, verbeteren;
  • Financial Services – het ontwikkelen van proposities.