Rijden met de vouwwagen

De meeste moderne auto's hebben geen problemen om een aanhangwagen te trekken. Het is vooral van belang dat het gewicht van de beladen aanhanger niet hoger is dan 75% van de beladen auto (inclusief inzittenden) en dat het trekgewicht het toegestane maximum van de trekauto niet overschrijdt. Ook lees je in dit artikel handige bandentips.

Auto en gewicht

Wie een aanhangwagen of een caravan achter zijn voertuig hangt, moet weten welk gewicht de auto maximaal mag trekken. Dit is belangrijk om boetes en problemen met het voertuig te voorkomen.
Op het papieren kentekenbewijs of op het kentekenbewijs op creditcardformaat (ook wel kentekencard genoemd) staat, in de meeste gevallen, welk gewicht het voertuig mag trekken.

Trekgewicht op het papieren kentekenbewijs

Op het papieren kentekenbewijs staan de trekgewichten vermeld als:
- Maximum massa geremd (voor een aanhangwagen met remmen)
- Maximum massa ongeremd (voor een aanhangwagen zonder remmen)

Trekgewicht op de kentekencard

Op de kentekencard staan de trekgewichten vermeld als:
- Technisch maximum massa AHW (geremd)
- Technisch maximum massa AHW (ongeremd)

De volledige trekgegevens staan alleen bij een personenauto op de kentekencard vermeld. Heb je een bedrijfsauto? Dan staan de trekgegevens niet op de kentekencard. Je kunt online je voertuiggegevens bekijken. Je vindt de gegevens onder het tabblad technisch: "Wettelijke toegestane maximum massa's".
Kijk op de site van de RDW en vul je kenteken in voor meer informatie over het trekgewicht van je auto.

Trekkracht

Ook hellingen beïnvloeden de prestaties. In de bergen moet de motor behalve de auto, inzittenden en bagage ook nog het gewicht van de (beladen) vouwwagen de helling opsjorren. Een auto met iets extra onder de motorkap doet dat wat makkelijker en/of haalt schuinere hellingen. De ideale trekker heeft een groot koppel bij een relatief laag motortoerental. Maar omdat ook de bandenmaat, de reductie in de versnellingsbak en de eindoverbrenging een rol spelen, kun je je het beste laten informeren door ANWB Experts. Ook automaten presteren vaak goed, mits de koppelomvormer genoeg koeling krijgt. Over de koeling kun je advies krijgen van je autodealer.

ANWB Caravan- en aanhangwagentraining

De ANWB biedt rijvaardigheidstrainingen voor het rijden met caravan of aanhanger, zowel voor beginnende als gevorderde chauffeurs. Je kunt deelnemen aan een dagtraining, een dagdeeltraining of een opfriscursus. Kijk voor nadere informatie op www.anwb.nl/rijvaardigheid.

Bandentips

Niets vervelender en gevaarlijker dan een klapband onderweg! Lees daarom hier hoe je zelf problemen met banden kunt herkennen en voor kunt zijn. Voor meer informatie kun je ook altijd terecht bij ANWB Experts.

Kijk altijd of de banden op de juiste spanning staan. Een te lage bandenspanning zorgt voor een te hoge warmteontwikkeling, waardoor de structuur van de band beschadigt. Het gevolg is een klapband. Vouw- en bagagewagenbanden hebben vanwege hun kleinere maat vaak een afwijkend hoge spanning nodig. De juiste waarde kun je opvragen bij ANWB Experts. Pomp voor je wegrijdt ook de achterbanden van de auto op tot het maximum dat de fabrikant voor een volbeladen auto opgeeft. Dit vanwege de bagage in de kofferbak en de kogeldruk van de vouwwagen.

Slijtage en veroudering

Bij vouwwagens zal het niet snel voorkomen dat de banden versleten zijn, bij auto's wel. Voor de volledigheid vermelden we toch nog even de wettelijk toegestane profieldiepte van 1,6 mm in de hoofdgroeven. Hoewel er geen houdbaarheidsdatum op banden zit, raden wij aan de banden na circa 6 tot 8 jaar te laten vervangen. Uit onderzoek is gebleken dat door veroudering de kans op een klapband dan aanmerkelijk toeneemt.

Controlepunten:

  • Controleer of de banden niet aangelopen hebben tegen de wielkasten. Je herkent dat aan zwarte sporen. Een verkeerde maat band of een slecht veersysteem kan de oorzaak zijn.
  • Beschadiging waarbij het karkas van de band (Nylon en staaldraden) zichtbaar is en ook een uitstulping door een koordlaag-breuk is absoluut niet toegestaan. Een stoeprand of steen is vaak de oorzaak.
  • Droogtescheuren waarbij de koordlagen van de band zichtbaar zijn, zijn wettelijk niet toegestaan. Vervang de banden daarom tijdig. Let vooral op het gedeelte van de band waar de caravan in de stalling op heeft gestaan. Controleer ook het loopvlak in de groeven.
  • Kuiltjes in de zijkanten van de banden kunnen geen kwaad. Het zijn de aanhechtingspunten (lassen) van de koordlagen.
  • Hebben beide banden dezelfde maataanduidingen? Twee verschillende merken is geen probleem.
  • Is het draagvermogen van de banden (Load Index) toereikend? Je vindt de Load Index op de zijkant van de band: een tweecijferig getal gevolgd door een letter voor de snelheidsaanduiding. De ANWB-afdeling Caravans en Kamperen kan je vervolgens vertellen wat het bijbehorende draagvermogen is.

Stallingstip:

Breng je de vouwwagen naar de stalling, zet de banden dan altijd op de juiste spanning, het liefst nog twee- of drietiende bar hoger.