Trendwatcher: de toekomst van kamperen

Internet heeft ook de reiswereld rigoureus op zijn kop gezet en het einde is nog niet in zicht. Toeristisch trendwatcher Toerisme en vrijetijdsdeskundige Goof Lukken (44) zette voor de KCK de toekomstige kampeertrends op een rijtje. En, wat zag Lukken allemaal in zijn glazen bol?

alt text

1. Campingeigenaars kunnen zich geen fouten meer veroorloven

Was het vroeger vooral billen knijpen als de ANWB-inspecteur langs kwam, tegenwoordig kunnen kampeerders 365 dagen per jaar klagen als iets niet bevalt. Daarnaast zijn gasten een stuk mondiger geworden. Kortom: campingeigenaars moeten nog veel harder hun best doen om het mensen naar de zin te maken. Fouten worden rücksichtslos afgestraft!

2. Consumenten hebben keuzestress. Leve de prijsvergelijkingssites!

Door de opkomst van het internet is de rol van de traditionele touroperator minder belangrijk geworden. Tegelijkertijd staat de consument centraler dan ooit. Die ‘macht’ is fijn, maar heeft ook een keerzijde: keuzestress. Prijsvergelijkingsites zijn enorm in opkomst en maken het voor de consument een stuk eenvoudiger om te kiezen.

3. Alléén kamperen is uit, switchen is in

Nederlanders zijn bij de geboorte allemaal in een ketel met kampeerdrank gevallen; kamperen zit ons in de genen. Maar het aantal kampeerders loopt sinds een paar jaar terug en het aantal campings neemt af. De groep van mensen die alléén nog kamperen, wordt steeds kleiner. Switchen is in. Net zo makkelijk ruilen we een ingerichte tent op de camping in voor een bungalow op een vakantiepark en hoppa, kiezen we voor goedkoop en all inclusive in Turkije.

4. Campings moeten een kwaliteitsslag maken: bamping naast glamping

Een kwaliteitsslag maken betekent niet automatisch ‘groter groeien’. Het gaat vooral om een goed concept. Kamperen bij de boer bijvoorbeeld waar het om rust en aandacht draait en niet zozeer om luxe. Basic Camping, bamping, als tegenhanger van glamping heeft zeker een toekomst. Natuurmonumenten speelt daar met zijn basic kampeerterreinen al handig op in.

5. Het begrip kamperen is toe aan een herdefinitie

Het einde voor ‘grijze’ middenmoot-campings is in zicht. Kamperen in luxe kampeertenten met echte bedden, een toilet en douche wint duidelijk aan populariteit. In landen als Spanje en Italië ontstaat nu een markt met grote resorts met luxe zwemparadijzen en theaters. Steeds meer mensen, vooral gezinnen, willen wél het natuurlijke en het buitenleven ervaren, maar bedanken er vriendelijk voor om met een caravan te slepen. Wel de lusten, niet de lasten. Een kanttekening; voorkom eenheidsworst, geef bijvoorbeeld je ingerichte tenten een persoonlijk tintje. Onderscheid je!

6. De deeleconomie heeft zijn intrede gedaan

Ook kampeerders delen steeds vaker. Dat gebeurt al met caravans en in iets mindere mate met campers. In de Achterhoek bestaat al een initiatief om stacaravans te delen.

7. Camperaars zijn de moderne nomaden

Het aantal babyboomers dat de laatste jaren investeert in een, vaak, luxe camper groeit. Vijftig- of zestigjarigen waarbij de kinderen het huis uit zijn en voor wie de wereld weer open ligt. Die ontwikkeling vereist aanpassingen want deze fervente kampeerders hebben terecht geen zin om hutje mutje op een veredeld parkeerterrein te bivakkeren. Op termijn ontstaat een nieuw soort campings voor campers. Camperings? Gemeenten moeten hier nu al over na gaan denken.

8. Kampeerders gaan weer samen op vakantie: connecten

Iedereen is steeds meer online. Maar tijdens de vakantie is het weer leuk om écht samen je hobby te delen. Mensen willen weer connecten met elkaar, herinneringen maken; niet online, maar écht. Live!