Banden van de caravan

Weet jij wanneer je je band moet vervangen? En hoeveel bar nodig is? Hoe je een wiel wisselt? Veel vragen; de ANWB geeft je de antwoorden.

De banden zijn misschien wel het meest besproken onderdeel van de caravan. Bij een doorsnee auto leidt een beetje onderspanning hooguit tot wat meer brandstofverbruik, bij een caravan kan het echter levensgevaarlijk zijn. Autobanden worden namelijk maar zelden op hun maximale draagvermogen belast, bij een caravan gebeurt dit veel vaker.

Loadindex

Vergeleken met rond de eeuwwisseling verschijnen er nu meer caravans op de weg met banden die méér aankunnen dan strikt noodzakelijk is. Deze banden, herkenbaar aan een hoge loadindex (draagvermogen), zijn vaak van het type c en ontworpen voor een grote bestelwagen of lichte truck. Uit onderzoek blijkt dat c-banden voor meer draagkracht zorgen en het weggedrag van de caravan verbeteren. Ze zijn echter ook vrij stug en daardoor is het verstandig om hun draagvermogen niet meer dan circa 100 kilo boven dat van de as uit te laten komen.

Bandenspanning

Te weinig lucht vermindert dat draagvermogen, te veel gaat ten koste van het comfort. De ANWB hanteert 3 bar als vuistregel voor doorsnee caravanbanden. Bij reinforced- en c-banden is dat 3,5 tot 5 bar. De bandenindustrie adviseert vanaf 4,5 bar overigens versterkte (stalen) ventielen te gebruiken.

Balanceren

Hoewel vaststaat dat door onbalans veroorzaakte trillingen overmatige slijtage aan het onderstel en de opbouw (meubilair) tot gevolg kan hebben, hangt het in principe van de inzet van de dealer af of je al dan niet met ‘stuiterende’ wielen de weg op gaat. Ons advies: eis dat het balanceren (alsnog) gebeurt!

Wanneer vervangen?

Hoewel er geen houdbaarheidsdatum op banden staat, raden wij aan de banden van de caravan voor de zekerheid na 10 jaar te laten vernieuwen. Let op dat sommige verzekeringsmaatschappijen bij de caravanverzekering eisen dat ze na zes jaar moeten worden vervangen. 

Wiel wisselen

Een wiel wisselen: het wordt niet snel je hobby. Veel gedoe. En hoe moet het ook alweer? Hangt het reservewiel in een beugel onder de caravan, dan moet je de caravan vaak eerst opkrikken om het wiel eronder vandaan te kunnen halen. Een riskant klusje, vooral langs de snelweg. Rijd daarom – liefst stapvoets en met knipperende alarmlichten – over de vluchtstrook verder tot er meer ruimte is. Zet dan zowel de auto als de caravan op de handrem en draai vervolgens de wielmoeren/bouten alvast één slag los. Krik nu de caravan op. Als er te weinig ruimte tussen het chassis en het wegdek is, leg dan een of meerdere plankjes of een wig voor het desbetreffende wiel en rijd de caravan daar op. Met een hydraulische krik of een schaarkrik gaat dat ook, maar kies wel voor een plek zo dicht mogelijk bij de as. Hangt het wiel eenmaal vrij, draai dan ook de uitdraaisteunen aan die kant omlaag. Dat zorgt voor extra veiligheid en helpt tegen wiebelen. Wissel nu het wiel en maak het karwei vervolgens in omgekeerde richting af. Stop na circa 25 kilometer nog een keer om de wielbouten te controleren. Wielen behoren overigens met een momentsleutel te worden vastgezet. De aanhaalspanning is 90 Nm voor stalen velgen en 120 Nm voor aluvelgen.