E-biketest 2019
20 elektrische fietsen met middenmotor
Wat is de beste en fijnste e-bike met middenmotor van 2019? In de grootste E-biketest van Nederland hebben wij 20 modellen grondig getest op remkracht, actieradius, stabiliteit en elektrische ondersteuning.
Uitleg test
'Wat er nog meer uit de trapfiets kan voortkomen? Wel, als ik aan de wedergeboorte van de bromfiets denk, dan durf ik te voorspellen dat wij – en zeker de jongeren – de herrijzing zullen beleven van… de elektrische fiets!' Dat schreef journalist G. Bosch van Drakestein in het oktobernummer van de Kampioen in 1962. Profetische woorden, want precies die jongeren van toen fietsen nú massaal op e-bikes.
Daarom hebben wij onze jaarlijkse zoektocht naar de perfecte e-bike weer uitgevoerd. We onderzochten 20 e-bikes van 20 verschillende merken. We kozen voor de e-bike met middenmotor, omdat deze het best past bij de recreatieve fietser en simpelweg de meest natuurlijke fietservaring biedt. Daartegenover staat dat je voor een elektrische fiets met middenmotor wel wat dieper in de buidel tast.
Omdat de meeste fietsen in deze test een grote accu hebben en we dit jaar gekozen hebben voor overwegend sportieve modellen, liggen de prijzen hoger dan bij voorgaande edities van deze test. De prijzen lopen uiteen van €1.499,- (B’Twin Elops E920) tot maar liefst €3.499,- (QWIC Premium MN8 Belt). Wel gelijk aan voorgaande jaren: we hebben alle fietsen onderworpen aan een uitgebreide serie tests. Variërend van een remtest op nat en droog wegdek tot een test van de actieradius en de grootste publiekstest van Nederland met 135 testpersonen.
Testresultaat per e-bike
Hieronder lees je per geteste elektrische fiets de specificaties en de beoordeling. Bij het testresultaat staat achter de verschillende onderdelen een percentage. Dit percentage toont hoe zwaar een onderdeel is meegenomen in het eindoordeel.
Gazelle Grenoble C7+ HMB - Eindcijfer 8,4 - Testwinnaar
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,8
|
Remmen (15%) | 8,1 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 8,3 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 8,1 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 7 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9,2 |
Eindoordeel | 8,4 |
Beoordeling
Pluspunten | + Actieradius
+ Zeer stabiel
+ Krachtige hydraulische velgremmen
+ Elektrische ondersteuning op vlakke ondergrond
+ Fietsen heuvelopwaarts
+ Fietsen zonder ondersteuning
+ Zeer fraaie en complete afwerking
+ Dubbele voorvorkvering en zadelpenvering
+ Fraaie verlichting in spatborden
+ Laswerk
+ Banden met hoge anti-lekbescherming
+ Afneembaar display
+ Comfort en rijhouding
+ Lichte accu
+ Goede grip op accu
+ Handige bel in handvat
+ Prettige brede instap
+ Ondersteuning voelt natuurlijk aan |
Minpunten | - Prijs vervangende accu
- Rubber accu sluit lastig af
- Bedrading kan iets strakker |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €3.049,- |
Prijs nieuwe accu (via Gazelle)* | €749,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 75 kilometer |
Gewicht accu | 2,6 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Magura HS11 Hydraulische velgremmen |
Versnellingen | Shimano Nexus 7-speed |
Banden | Schwalbe Energizer Plus |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Koga E-Nova - Eindcijfer 8,3
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8,4
|
Remmen (15%) | 8,9 |
Stabiliteitsproef (10%) | 6 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,9 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 8,3 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 7,7 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9,1 |
Eindoordeel | 8,3 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer prettige ondersteuning
+ Ondersteuning heuvelopwaarts
+ Rijcomfort
+ Actieradius met geteste accu
+ Krachtige hydraulische velgremmen
+ Compleet afgewerkte fiets
+ Zeer mooi laswerk
+ Inclusief pompje
+ Groot afneembaar display
+ Stille motor
+ Lichte fiets
+ Gesloten kettingkast
+ Ondersteuning voelt natuurlijk aan
|
Minpunten | - Lastig afsluitklepje accu
- Bedrading kan beter
- Stabiliteit kan beter
- Prijs vervangende accu |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €3.199,- |
Prijs nieuwe accu (via Koga)* | €789,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 79 kilometer |
Gewicht accu | 2,7 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 24,5 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Magura HS11 Hydraulische velgremmen |
Versnellingen | Nexus 8-speed Premium |
Banden | Schwalbe Energizer Active Plus |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | Trelock |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Sparta M8b - Eindcijfer 8,3
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 7,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8
|
Remmen (15%) | 8,8 |
Stabiliteitsproef (10%) | 9 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 8,3 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 8,2 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 7,2 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9 |
Eindoordeel | 8,3 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer prettige ondersteuning
+ Stabiel
+ Zeer krachtige hydraulische velgremmen
+ Fietsen heuvelopwaarts
+ Fietsen zonder ondersteuning
+ Zeer fraaie en complete afwerking
+ Afneembaar display
+ Comfort en rijhouding
+ Lichte accu
+ Goede grip op accu
+ Fraaie verlichting én dagrijverlichting in frame
+ Zelfde sleutel slot en accu
+ Ventielen met bandenspanningmeter
+ Voorvorkvering en zadelpenvering
|
Minpunten | - Prijs vervangende accu
- Rubber accu sluit lastig af
- Bedrading kan iets strakker
- Standaard |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.749,- |
Prijs nieuwe accu (via Sparta)* | €619,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 400 Wh |
Actieradius met geteste accu | 68 kilometer |
Gewicht accu | 2,7 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Magura HS11 Hydraulische velgremmen |
Versnellingen | Nexus 8-speed Premium |
Banden | Schwalbe Road Cruiser |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | AXA Victory |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Cube Touring Hybrid Pro 500 - Eindcijfer 8,2
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8,1
|
Remmen (15%) | 8,1 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,6 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,9 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 8,5 |
Eindoordeel | 8,2 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Actieradius met geteste accu
+ Zeer stabiel
+ Zeer lichte fiets
+ Krachtige hydraulische schijfremmen
+ Krachtige elektrische ondersteuning
+ Ondersteuning heuvelopwaarts
+ Stille motor
+ Banden met hoge anti-lekbescherming
+ Afneembaar display
+ Lichte accu
+ Ondersteuning voelt natuurlijk aan
+ 10 versnellingen
+ Goede grip op accu
+ Snelsluiter zadel
+ Handvatten met zeer goede grip
|
Minpunten | - Prijs vervangende accu
- Slot niet standaard bijgeleverd
- Sobere afwerking
- Derailleur kwetsbaar
- Geheel open kettingkast
- Vuil verzamelt onder accu
- Geen snelbinders of klem
- Laswerk |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.499,- |
Prijs nieuwe accu (via Cube)* | €782,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 78 kilometer |
Gewicht accu | 2,6 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 23 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 140 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Shimano Hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Deore 10-speed |
Banden | Schwalbe Marathon GT Tour |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | Niet standaard bijgeleverd |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
E-bike Das Original C009 Dutch - Eindcijfer 8,1
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 9 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,6
|
Remmen (15%) | 7,3 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,6 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,8 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,7 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 8,8 |
Eindoordeel | 8,1 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Actieradius met geteste accu
+ Zeer stabiel
+ 4 jaar garantie op accu
+ Banden met hoge anti-lekbescherming
+ Dubbele voorvorkvering en zadelpenvering
+ Gesloten kettingkast
+ Veel reflectie
+ Groot en afneembaar display
+ Krachtige hydraulische velgremmen
+ Stille motor
+ Prettige en natuurlijke ondersteuning
+ Ondersteuning heuvelopwaarts
+ Rijden zonder ondersteuning
+ Rijcomfort en zithouding
|
Minpunten | - Prijs vervangende accu
- Rubber accu sluit lastig af
- Geen jasbeschermer
- Bedrading kan netter (lussen bij stuur)
- Zeer zware fiets |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.699,- |
Prijs nieuwe accu (via E-bike Das Original)* | €749,- |
Garantieduur accu | 48 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 81 kilometer |
Gewicht accu | 2,7 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 28 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 140 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Magura HS11 Hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Nexus 7-speed |
Banden | Continental Contact Plus City |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | Abus Amparo |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Reactie fabrikant: 'Op de testversie van E-bike Das Original, de C009 Comfort Dutch, zaten Magura HS11 hydraulische bediende velgremmen. Inmiddels is er een upgrade zonder prijsverhoging doorgevoerd en is deze e-bike sinds maart 2019 standaard voorzien van Shimano MT200 hydraulische bediende schijfremmen. Dat zorgt voor nóg betere remprestaties.'
Kettler Traveller E-Comfort Pro - Eindcijfer 8
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8,2
|
Remmen (15%) | 8,1 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 6,7 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,5 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,1 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 7,9 |
Eindoordeel | 8 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer krachtige motor, ook heuvelopwaarts
+ Actieradius met geteste accu
+ Krachtige hydraulische schijfremmen
+ Groot afneembaar display
+ Stille motor
+ Stabiliteit zeer goed
+ Goede grip op handvatten
|
Minpunten | - Zeer lastige instap
- Afwerking kabels en lampen
- Laswerk slordig
- Onhandig, kwetsbaar kapje over tandwiel / ketting
- Geen jasbeschermer
- Derailleur kwetsbaar
- Onhandige klem op spatbord
- Losse accu geen grip en amper beschermd
- Accu verwijderen vereist imbussleutel
- Standaard niet heel stabiel
- Geen slot |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.799,- |
Prijs nieuwe accu (via Kettler)* | €635,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 74 kilometer |
Gewicht accu | 2,9 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 25 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Bosch Performance CX |
Remmen | Shimano hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Alivio 8-speed |
Banden | Schwalbe Citizen |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | Niet standaard bijgeleverd |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Kalkhoff Image 5.B Move BLX - Eindcijfer 7,9
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,5
|
Remmen (15%) | 8,1 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,6 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,2 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,2 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 8,1 |
Eindoordeel | 7,9 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer stabiel
+ Jasbeschermer
+ Stille motor
+ Banden met zeer hoge anti-lekbescherming
+ 1 sleutel voor accu en slot
+ Krachtige ondersteuning, vooral op vlakke grond
+ Zeer krachtige hydraulische schijfremmen
+ Dubbele voorvorkvering en zadelpenvering
|
Minpunten | - Deels open kettingkast
- Slordig laswerk
- Geen snelbinders op klem op (smalle) bagagedrager
- Klein zijdisplay
- Zeer prijzige vervangende accu
- Bedrading lampen
- Smalle instap
- Fiets erg zwaar aan voorkant
- Zware fiets |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.999,- |
Prijs nieuwe accu (via Kalkhoff)* | €802,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 73 kilometer |
Gewicht accu | 3,1 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 28 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Shimano hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Nexus 8-speed |
Banden | Schwalbe Marathon Plus 50 km/u |
Anti-lekbanden | Ja, zeer hoge bescherming |
Ringslot | Trelock RS453 |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Pegasus Premio E10 Sport - Eindcijfer 7,8
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 5,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8,1
|
Remmen (15%) | 7,3 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,4 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,6 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,2 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9,0 |
Eindoordeel | 7,8 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer krachtige motor, ook heuvelopwaarts
+ Stabiliteit zeer goed
+ Krachtige hydraulische schijfremmen
+ Groot afneembaar display
+ Stille motor
+ Zeer lichte accu
+ Zelfde sleutel aan accu en slot
+ Goede grip op accu
+ Banden met zeer hoge anti-lekbescherming
+ 10 versnellingen
+ Goede grip op handvatten
|
Minpunten | - Actieradius met geteste accu
- Bedrading kan beter
- Laswerk
- Grotendeels open kettingkast
- Geen jasbeschermer
- Derailleur kwetsbaar
- Onhandige klem op spatbord |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.999,- |
Prijs nieuwe accu (via Pegasus)* | €549,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 400 Wh |
Actieradius met geteste accu | 52 kilometer |
Gewicht accu | 2,5 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 25 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 135 kilogram |
Motor | Bosch Performance Line CX |
Remmen | Shimano hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Deore 10-speed |
Banden | Schwalbe Marathon Plus 50 km/u |
Anti-lekbanden | Ja, zeer hoge bescherming |
Ringslot | AXA |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Trek TM2+ - Eindcijfer 7,7
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 7,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8,1
|
Remmen (15%) | 7,3 |
Stabiliteitsproef (10%) | 6 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,7 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,6 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,6 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9,2 |
Eindoordeel | 7,7 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Krachtige hydraulische schijfremmen
+ Groot afneembaar display
+ Stille motor
+ Lichte fiets
+ Zelfde sleutel accu en slot
+ Prettige brede instap
+ Lichte accu
|
Minpunten | - Lastig afsluitklepje accu
- Bedrading kan beter
- Stabiliteit kan beter
- Laswerk
- Grotendeels open kettingkast
- Geen jasbeschermer
- Derailleur kwetsbaar
- Prijs vervangende accu |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.699,- |
Prijs nieuwe accu (via Trek)* | €749,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 66 kilometer |
Gewicht accu | 2,7 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 24 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 136 kilogram |
Motor | Bosch Active Line Plus |
Remmen | Shimano hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Acera 9-speed derailleur |
Banden | Schwalbe Life |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Merida E-Spresso City 600 - Eindcijfer 7,6
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 7,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,7
|
Remmen (15%) | 7,3 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,3 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 7,7 |
Eindoordeel | 7,6 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Lichte fiets
+ Afneembaar display
+ Zeer lichte accu
+ Actieradius met geteste accu
+ Derailleur met 9 versnellingen
+ Ondersteuning heuvelopwaarts
+ Prettige rij-eigenschappen
+ Hydraulische schijfremmen
|
Minpunten | - Klepje accu komt tegen ketting / tandwiel
- Derailleur kwetsbaar
- Smalle bagagedrager
- Geen jasbeschermer
- Geen klem of snelbinders
- Sobere afwerking
- Amper grip op accu
- Grotendeels open kettingskast
- Motorgeluid soms storend
- Prijs vervangende accu |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €3.099,- |
Prijs nieuwe accu (via Merida)* | €700,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 74 kilometer |
Gewicht accu | 2,6 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 24 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 140 kilogram |
Motor | Shimano Steps |
Remmen | Shimano hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Deore 9-speed derailleur |
Banden | Continental Ride Tour |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | Abus Shield 5650 |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Specialized Como 3.0 - Eindcijfer 7,6
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 6,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
8,1
|
Remmen (15%) | 8,1 |
Stabiliteitsproef (10%) | 9 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,3 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,2 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 7,4 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 6,6 |
Eindoordeel | 7,6 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer stille motor
+ Accu in het frame
+ Zeer stabiel
+ 9 versnellingen
+ Krachtige hydraulische schijfremmen
+ Zeer krachtige ondersteuning, ook heuvelopwaarts
+ Dubbele voorvorkvering
+ Magnetisch klepje op laadaansluiting
+ Sportieve rijhouding
+ Handige bediening
+ Ondersteuning voelt natuurlijk aan
+ Spatborden
+ App om onder meer ondersteuning te regelen
|
Minpunten | - Accu lastig terug te plaatsen
- Open kettingkast
- Kwetsbare derailleur
- Zeer sober afgewerkt (geen snelbinder, jasbeschermer)
- Klein display
- Fiets heeft amper reflectie
- Smalle bagagedrager
- Geen automatisch accuslot
- Zeer prijzige vervangende accu
- Lastige, smalle instap
- Slechts drie ondersteuningsstanden
- Geen slot |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.699,- |
Prijs nieuwe accu (via Specialized)* | €1.000,- (hiervoor krijg je een grotere accu met 604 Wh) |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 460 Wh |
Actieradius met geteste accu | 59 kilometer |
Gewicht accu | 2,7 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 25 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 136 kilogram |
Motor | Specialized 1.2e |
Remmen | Tektro hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Alivio 9-speed derailleur |
Banden | Nimbus Armadillo |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | Niet standaard bijgeleverd |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Stella Vicenza Superior Nero Steps - Eindcijfer 7,6
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 7,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
6,6
|
Remmen (15%) | 8 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 6,7 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 6,4 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 5,6 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9 |
Eindoordeel | 7,6 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer stabiel
+ Lichte accu
+ Actieradius met geteste accu
+ Mooi laswerk en afwerking
+ Gesloten kettingkast
+ Prettige ondersteuning op vlakke ondergrond
+ Goede grip op accu
+ Voorlicht in spatbord
+ Prima hydraulische schijfremmen
+ Zelfde sleutel accu en slot
+ Anti-lekbanden met zeer hoge bescherming
+ 3 jaar garantie op accu
+ Optie automatische versnellingen
|
Minpunten | - Bediening ondersteuning en versnellingen
- Geluid motor
- Ondersteuning heuvelopwaarts
- Rijden zonder ondersteuning
- Bedrading kan beter
- Automatisch schakelen niet altijd soepel |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €3.299,- (Ondanks herhaalde verzoeken aan Stella heeft de redactie van de Kampioen niet de juiste prijs van de fiets doorgekregen voor de publicatie van de E-biketest 2019. De prijs die in de Kampioen staat (€2.499,-) klopt daarom niet; de juiste prijs is €3.299,-) |
Prijs nieuwe accu (via Stella)* | €414,- |
Garantieduur accu | 36 maanden |
Capaciteit geteste accu | 418 Wh |
Actieradius met geteste accu | 70 kilometer |
Gewicht accu | 3 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 27 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 120 kilogram |
Motor | Shimano Steps |
Remmen | Shimano hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Di2 Automatische / handmatige versnellingen |
Banden | Schwalbe Marathon Plus 50 km/u |
Anti-lekbanden | Ja, zeer hoge bescherming |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Ja |
* op moment van test
Reactie Stella: 'De Stella Vicenza Superior Nero Steps heeft een automatische versnellingsnaaf. Hierbij dient gemak de mens: met het Di2 elektronisch schakelsysteem hoef je zelf helemaal niks te doen. Wanneer de e-bike schakelt, is volledig te finetunen naar eigen wens. Voor optimaal comfort beschikt de Stella e-bike over een verstelbaar stuur en zadel. De rijhouding op de e-bike is daardoor volledig af te stellen op basis van de wensen van de gebruiker. Ons eigen Stella bezorgteam stelt de e-bike volledig af naar wens van de klant bij de uitgebreide bezorging aan huis. Op deze manier kan iedere gebruiker optimaal genieten tijdens het fietsen.'
Flyer T5.1 - Eindcijfer 7,5
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 5,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,3
|
Remmen (15%) | 8,2 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,2 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 6,9 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,2 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 7,6 |
Eindoordeel | 7,5 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Redelijke ondersteuning heuvelopwaarts
+ Redelijke ondersteuning op vlakke ondergrond
+ Zeer stabiel
+ Handvat op accu
+ Kleurendisplay
+ Dubbel voorvorkvering en zadelpenvering
+ Hoog toegestaan maximaal totaalgewicht
+ Krachtige hydraulische velgremmen
+ Handvatten met goede grip
|
Minpunten | - Zware fiets
- Actieradius val tegen ten opzichte van capaciteit accu
- Sensor vastgezet met tie-wraps
- Bijbetalen voor langere garantie op accu
- Kettingkast grotendeels open
- Onhandige klem op bagagedrager
- Fietsen zonder ondersteuning
- Klein display
- Bekabeling: grote lussen bij stuur, voorlicht en achterrem
- Vingers kunnen klemmen bij terugplaatsen accu
- Prijs vervangende accu
- Motor soms lawaaiig |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.999,- |
Prijs nieuwe accu (via Flyer)* | €750,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 452 Wh |
Actieradius met geteste accu | 50 kilometer |
Gewicht accu | 3,2 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 28 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 150 kilogram |
Motor | Panasonic Standard |
Remmen | Magura HS11 hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Nexus 8-Speed |
Banden | Schwalbe Energizer Plus |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | Abus ProShield 5850 |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Reactie Flyer: 'De T5.1 wordt geleverd met één van de krachtigste motoren die beschikbaar is in de markt (motorkoppel 80Nm). Deze motor verbruikt in de maximale ondersteuningsstand wat meer stroom, daarom is deze fiets ook verkrijgbaar met een grotere accucapaciteit. Flyer hecht veel waarde aan een robuuste stabiele fiets, omdat dit naast rijplezier ook de veiligheid aanmerkelijk verhoogt. Dit ervaart u niet alleen tijdens een klim, maar meer nog tijdens een afdaling waar u veel hogere snelheden bereikt. Dat wij op veiligheid letten ziet u naast het stabiele frame ook terug in de goede remmen en overige gemonteerde onderdelen op de fiets.'
Giant GrandTour E+ 1 LDS - Eindcijfer 7,5
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 7,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,3
|
Remmen (15%) | 8,2 |
Stabiliteitsproef (10%) | 5 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,4 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,2 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 9,3 |
Eindoordeel | 7,5 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Prettige ondersteuning, ook heuvelopwaarts
+ Display mooi geintegreerd in stuur
+ Fraaie dagrijverlichting in frame
+ Voorlicht in spatbord
+ Geheel gesloten en deels transparante kettingkast
+ Zeer complete, goed afgewerkte fiets
+ Verstelbare standaard
+ EPAC-plaatje compleet
+ Inclusief pompje
+ Banden met hoge anti-lekbescherming
+ Hydraulische velgremmen
+ Goede grip / Handvat op accu
+ Goede jasbeschermer
+ Prettige bediening op stuur
+ Zeer hoog toegestaan totaalgewicht (156 kg)
+ Actieradius met geteste accu
+ USB-lader in display
+ App om onder meer ondersteuning te regelen
|
Minpunten | - Storend geluid motor
- Sleutel kan ombuigen door hak tijdens fietsen
- Zware fiets
- Stabiliteit kan beter
- Ketting te dicht op kabelhouder versnellingsnaaf
- Wegwerken bedrading kan iets beter (grote lussen bij stuur) |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.899,- |
Prijs nieuwe accu (via Giant)* | €599,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 500 Wh |
Actieradius met geteste accu | 70 kilometer |
Gewicht accu | 3,2 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 27 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 156 kilogram |
Motor | Giant Sync Drive Life |
Remmen | Maguro HS11 hydraulische velgremmen |
Versnellingen | Shimano Nexus 8-Speed |
Banden | Schwalbe Active Plus 50 km K5 |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | Abus ProShield 5850 |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
QWIC Premium MN8 Belt - Eindcijfer 7,5
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
7,7
|
Remmen (15%) | 8 |
Stabiliteitsproef (10%) | 4 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,8 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,4 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,4 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 8,3 |
Eindoordeel | 7,5 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer krachtige riemaandrijving op vlakke ondergrond
+ Krachtige riemaandrijving heuvelopwaarts
+ Actieradius
+ Krachtige hydraulische schijfremmen
+ Lage, brede instap
+ Fraaie verlichting in accu
+ Stevige verbinding frame met accu
+ Anti-lekbanden met hoge bescherming
+ Stevige bagagedrager
+ Zelfde sleutel accu en slot
+ Comfort en rijhouding
+ Hoog toegestaan maximaal totaalgewicht
|
Minpunten | - Zware fiets
- Beltdrive kan vuil afgeven
- Actieradius valt tegen ten opzichte van capaciteit accu
- Geen jasbeschermer
- Open 'kettingkast'
- Display niet verwijderbaar
- Zeer zware accu
- Stabiliteit kan beter |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €3.499,- |
Prijs nieuwe accu (via QWIC)* | €949,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 625 Wh |
Actieradius met geteste accu | 75 kilometer |
Gewicht accu | 4,2 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 28 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 145 kilogram |
Motor | Bafang met riemaandrijving (belt drive) |
Remmen | Magura MT4 hydraulische schijfremmen |
Versnellingen | Shimano Nexus 8-Speed |
Banden | Schwalbe Energizer Plus |
Anti-lekbanden | Ja, hoge bescherming |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
B'Twin Elops E920 - Eindcijfer 7,1 - Voordelige keus
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 6,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
6,5
|
Remmen (15%) | 7,9 |
Stabiliteitsproef (10%) | 10 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,2 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 6,6 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 5,4 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 6,9 |
Eindoordeel | 7,1 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Zeer stille motor
+ Prettig ondersteuning, vooral op vlakke ondergrond
+ Verlichting in spatbord en frame
+ Veel reflectie
+ Zeer stabiele fiets
+ Krachtige remmen
+ Prettige rij-eigenschappen
+ Ondersteuning voelt natuurlijk aan
|
Minpunten | - Actieradius
- Kwetsbare bedrading
- Bediening display tijdens fietsen
- Display niet afneembaar
- Geen jasbeschermer
- Kwetsbare locatie achterrem
- Laswerk
- Verschillende sleutels voor accu en slot
- Geen autoslot voor accu
- Geen grip accu
- Rijden zonder ondersteuning
- Slechts drie ondersteuningsstanden
- Stuur kan blokkeren (bij maximale uitslag) |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €1.499,- |
Prijs nieuwe accu (via B'Twin)* | €285,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 418 Wh |
Actieradius met geteste accu | 58 kilometer |
Gewicht accu | 2,7 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Brose Drive T |
Remmen | Tektro schijfrem (voor) en Tektro velgrem (achter) |
Versnellingen | Shimano Nexus 7-Speed |
Banden | CST e-bike 25 km/u |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Amslod Aston MX 2019 - Eindcijfer 6,8
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
6,2
|
Remmen (15%) | 7,7 |
Stabiliteitsproef (10%) | 3 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,3 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 6,2 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 8,3 |
Eindoordeel | 6,8 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Grote accu inclusief
+ USB-lader in display
+ Dichte kettingkast
+ Actieradius
+ Prijs vervangende accu
+ Gesloten kettingkast
+ 36 maanden garantie op accu
+ 10 ondersteuningsstanden
+ Kleurendisplay
+ Remlichten
+ Zelfde sleutel accu en slot
+ Prettige, brede instap
|
Minpunten | - Stabiliteit / Shimmytest
- Elektrische ondersteuning mag krachtiger, vooral heuvelopwaarts
- Zware accu
- Ondersteuning heuvelopwaarts
- Bedrading
- Display lastig leesbaar in fel licht |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €1.999,- |
Prijs nieuwe accu (via Amslod)* | €399,- |
Garantieduur accu | 36 maanden |
Capaciteit geteste accu | 600 Wh |
Actieradius met geteste accu | 72 kilometer |
Gewicht accu | 3,66 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 140 kilogram |
Motor | Bafang M400 |
Remmen | Shimano schijfrem (voor) en rollerbrake (achter) |
Versnellingen | Shimano Nexus 7-Speed |
Banden | CST Expedkum Ampero |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Reactie Amslod m.b.t. beoordeling 'Elektrische ondersteuning': 'De beschikbaar gestelde Amslod Aston MX-600 voor de ANWB test is voorzien van de Amslod software instellingen voor het optimale gebruik in Nederland (vlak / heuvelig landschap) en een hoogst mogelijke accu levensduur. Voor consumenten die een sterkere elektrische ondersteuning wensen heeft Amslod twee extra software versies beschikbaar (1. heuvellandschap 2. berglandschap). Een van deze versies kan op verzoek gratis bij een Amslod Experience Center op de Amslod e-bike geïnstalleerd worden, of bij de consument thuis tijdens het uitvoeren van een servicebeurt.'
Batavus Wayz E-Go Deluxe - Eindcijfer 6,6
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
6,7
|
Remmen (15%) | 7,7 |
Stabiliteitsproef (10%) | 4 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 7,2 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 5,5 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 7,7 |
Eindoordeel | 6,6 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Degelijke constructie
+ Gesloten kettingkast
+ Redelijke ondersteuning op vlakke grond
+ Prettige, brede instap
+ Aangename rijhouding
|
Minpunten | - Beperkte actieradius
- Klein display
- Ondersteuning heuvelopwaarts
- Achterrem vrij zwak
- Display niet verwijderbaar
- Weinig grip op losse accu
- Zeer laag toegestaan totaalgewicht
- Rijden zonder ondersteuning
- Stabiliteitsproef / Shimmytest |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €1.949,- |
Prijs nieuwe accu (via Batavus)* | €549,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 400 Wh |
Actieradius met geteste accu | 43 kilometer |
Gewicht accu | 3 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 100 kilogram |
Motor | E-Motion |
Remmen | Shimano Nexus BR-C6000 Rollerbrakes |
Versnellingen | Shimano Nexus 7-Speed |
Banden | Schwalbe Energizer Active Plus |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Reactie Batavus: 'De specificaties van dit product zijn zo gekozen dat een maximaal totaalgewicht van 130 kg haalbaar moet zijn. Op dit moment loopt er echter nog een test om dit te verifiëren en dus is ervoor gekozen om voorlopig een maximaal toegestaan gewicht van 100 kg op dit product te vermelden.'
Keola Zeeland - Eindcijfer 6,5
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 9,5 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
6,4
|
Remmen (15%) | 7 |
Stabiliteitsproef (10%) | 3 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 6,7 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 6,3 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 5,3 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 7,1 |
Eindoordeel | 6,5 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Hoogst behaalde actieradius
+ Gesloten kettingkast / Chainglider
+ Accu met hoge capaciteit
+ Groot en prettig display
+ Traploze versnelling
+ Redelijke ondersteuning op vlakke ondergrond
+ Prettige brede instap
+ Prijs vervangende accu
+ Dubbele voorvorkvering en zadelpenvering
|
Minpunten | - Elektrische ondersteuning heuvelopwaarts
- Bedrading rommelig en soms kwetsbaar
- Onhandige knop op accu
- Slot accu
- Zware accu
- Achterrem zwak
- Lastig afdichtingsklepje accu
- Verschillende sleutels accu en slot
- Zeer instabiel / Shimmytest
- Fietsen zonder ondersteuning
- Speling bij bevestiging accu |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.099,- |
Prijs nieuwe accu (via Keola)* | €499,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 562 Wh |
Actieradius met geteste accu | 88 kilometer |
Gewicht accu | 4 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 135 kilogram |
Motor | Bafang |
Remmen | Tektro velgrem (voor), Shimano Nexus Inter M rollerbrake (achter) |
Versnellingen | NuVinci Nfinity 330 met C3 shifter ('traploze versnelling') |
Banden | CST Tires City |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | AXA Defender |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
Van Dijck Freya - Eindcijfer 6,3
Testresultaat
Actieradius met geteste accu (10%) | 8 |
Elektrische ondersteuning (25%) |
5,7
|
Remmen (15%) | 6,7 |
Stabiliteitsproef (10%) | 3 |
Comfort / Rijhouding (10%) | 6,9 |
Display / Gebruiksgemak (10%) | 7,1 |
Rijden zonder ondersteuning (5%) | 5 |
Constructie / Onderdelen (15%) | 7,3 |
Eindoordeel | 6,3 |
Beoordeling
Pluspunten |
+ Actieradius
+ Gesloten kettingkast
+ Accu met hoge capaciteit
+ Prettig, duidelijk display
+ Zadelpenvering en voorvorkvering
+ Makkelijk opladen
+ Redelijke ondersteuning op vlakke grond
+ Prettige, brede instap
+ Prijs vervangende accu
|
Minpunten | - Ondersteuning heuvelopwaarts
- Fietsen zonder ondersteuning
- Remmen mogen krachtiger
- Stabiliteitsproef
- Onhandige aan / uit-knop accu
- Verschillende sleutels accu en slot
- Verkeerd verwijderen accu mogelijk (met sleutel erin)
- Amper grip / handvat op accu |
Specificaties
Prijs met geteste accu* | €2.299,- |
Prijs nieuwe accu (via Van Dijck)* | €499,- |
Garantieduur accu | 24 maanden |
Capaciteit geteste accu | 562 Wh |
Actieradius met geteste accu | 72 kilometer |
Gewicht accu | 3,9 kilogram |
Gewicht fiets (inclusief accu) | 26 kilogram |
Maximaal toegestaan gewicht | 130 kilogram |
Motor | Bafang |
Remmen | Shimano Nexus Inter M rollerbrakes |
Versnellingen | Shimano Nexus 8-Speed |
Banden | Schwalbe Road Cruises |
Anti-lekbanden | Ja |
Ringslot | Abus ProShield 5850 |
Display afneembaar | Nee |
* op moment van test
De test
Grotere actieradius
Nog een stukje geschiedenis: in 2010 was de gemiddelde actieradius van de fietsen in de Kampioen E-biketest 37 kilometer. Heel wat, vonden we toen. In 2019 is de gemiddelde radius bijna verdubbeld tot 69 kilometer per fiets. Dat komt vooral omdat accu’s meer capaciteit bieden. Het merendeel van de fietsen in deze test heeft een accucapaciteit van 500 Wattuur (Wh: de hoeveelheid energie die een accu levert voor het daadwerkelijke fietsen) of nog meer. De actieradius bepaalden we in de praktijk door alle 20 fietsen (lees: accu's) op drie achtereenvolgende dagen letterlijk leeg te fietsen op de Veluwe in de hoogste, dus meest krachtige, ondersteuningsstand.
Teleurstellend zijn de prestaties van de Batavus Wayz E-Go Deluxe, Flyer T5.1 en Pegasus Premio E10 Sport. Zij gaven al na zo’n 50 kilometer of minder de geest. Toegegeven, deze fietsen zijn geleverd met relatief kleine accu's. De absolute winnaar van de actieradiustest is de Keola Zeeland. Deze fiets haalde drie dagen lang de hoogste score en kwam uit op een gemiddelde van
88 km. Let wel, we deden deze test dus in de hoogste ondersteuningsstand. Met veel fietsen haal je in een lage of gemiddelde ondersteuning makkelijk een afstand van 100 km of nog meer.
Minder aangenaam: de prijs van de accu's gaat ongeveer gelijk op met de toenemende kilometers. Voor de prijs van de vervangende accu's van QWIC (€949,-) en Specialized (€1.000,-) kun je al een eenvoudige, complete e-bike kopen. De accu van B’Twin kun je het goedkoopst vervangen: €285,-.
Remtest
De remmen van alle fietsen kregen een grondige check. Op zowel droog als nat wegdek is de remweg tot op de centimeter nauwkeurig gemeten. Anders gezegd: we controleerden of je binnen een veilige afstand tot stilstand komt. Dat bleek bij zowel een nat als droog wegdek altijd het geval. Op droog wegdek kwamen alle fietsen met maximaal samengeknepen voor- en achterrem in maximaal 3,55 meter tot stilstand vanaf een snelheid van 25 km/u. De Sparta M8b stond zelfs al stil na 2,30 meter. De achterremmen zijn apart getest. Die van de Batavus Wayz E-Go Deluxe, Keola Zeeland en Van Dijck Freya zijn het minst krachtig.
Stabiliteitsproef
Een andere krachtmeting was de test van de stuurstabiliteit op een heuvel bij Arnhem. Telkens dezelfde testrijder liet daar bergafwaarts en op dezelfde snelheid zijn handen los van het stuur. Veel fietsen gingen vervolgens kaarsrecht en zeer stabiel de heuvel af, zelfs bij snelheden boven 30 km/u. Bij andere fietsen begon het stuur flink te trillen, ook bij lagere snelheden. Dit zogenaamde ‘shimmy’-rijgedrag is normaal gesproken niet gevaarlijk, tenzij je je handen van het stuur besluit te halen.
Wel is deze test een goede graadmeter van de stabiliteit van de fiets als geheel: een fiets met lage score op deze test biedt een minder prettige rijervaring. 12 van de 20 fietsen haalden een perfecte of vrijwel perfecte score op dit testonderdeel. De Batavus Wayz E-Go Deluxe, Giant GrandTour E+ 1 LDS en QWIC Premium MN8 Belt scoorden matig, terwijl de Amslod Aston MX 2019, Keola Zeeland en Van Dijck Freya het slechtst presteerden. Bij de laatstgenoemde merken begint het stuur vrijwel direct flink te trillen nadat de testpersoon zijn handen loslaat.

Steeds betere fietsen
E-bikes worden steeds mooier, strakker, beter en completer, zeker in deze hogere prijsklasse. Van alle fietsen kun je de accu zowel op de fiets als los van de fiets opladen (het gemak waarmee je een accu verwijdert en terugplaatst verschilt wel). Alle lichten kun je makkelijk aanzetten via het display. De Giant GrandTour E+ 1 LDS en Sparta M8b hebben zelfs fraaie 'dagrijverlichting' in de voorvork.
De verschillen zitten vooral in het karakter van de fiets. Veel sportieve fietsen hebben een derailleur en een geheel open of grotendeels open kettingkast. Dat is prima voor de recreatieve mooi-weer-fietser. De oer-Hollandse weer-en-wind fietser is echter beter af met een e-bike met gesloten kettingkast, zoals bij de Gazelle Grenoble C7+ HMB, Giant GrandTour E+ 1 LDS, Koga E-Nova, Sparta M8b en Stella Vicenza Superior Nero Steps.
Fietsen van Nederlandse makelij blijken sowieso het meest compleet en worden bijna altijd geleverd met kleine dingen die het leven van de fietser aangenamer en veiliger maken. Denk aan jasbeschermers, snelbinders, goede verlichting, voldoende reflectie en, ook best handig, een slot.
Publiekstest
De vuurproef kregen de 20 e-bikes tijdens een 3-daagse publiekstest in Amersfoort. Daar zijn ze blootgesteld aan échte fietsers: 135 ANWB-vrijwilligers beoordeelden de e-bikes op een gevarieerd en uitdagend rondje van zo'n 3 km lengte, waaronder een 450 meter lange weg met een hellingsgraad van 4,8%. In totaal fietsten de fanatieke testers 1.252 rondjes met een totale afstand van 3.881 km. Zo is elk van de 20 modellen door minimaal 50 (!) personen beoordeeld.
Na elke testronde vulden zij een beoordelingsformulier in met vragen over rijeigenschappen, comfort, bediening, display en elektrische ondersteuning. Vooral bij dat laatste onderdeel bleken de verschillen groot. Zo leggen de e-bikes met Bafang-motoren (onder andere de Amslod Aston NX 2019) en E-Motion (Batavus Wayz E-Go Deluxe) het af tegen fietsen met Bosch-motoren. Die middenmotors werden vooral geroemd door de testpersonen vanwege het natuurlijke fietsgevoel, de prettige, stille ondersteuning en aangename ‘boost’ heuvelopwaarts. De testpersonen oordeelden dat de Amslod Aston MX 2019, Keola Zeeland en Van Dijck Freya de minst prettige ondersteuning boden, vooral heuvelopwaarts.
Conclusie E-biketest 2019
Het is dringen aan de top dit jaar. De eindbeoordelingen van de E-bike Das Original C009 Dutch, CUBE Touring Hybrid Pro 500, Kalkhoff Image 5.B Move BLX, Kettler Traveller E-Comfort Pro, Koga E-Nova en Sparta M8bontlopen elkaar nauwelijks. Het zijn allemaal prima e-bikes met krachtige ondersteuning, fijne rij-eigenschappen en prima actieradius. Opvallend is dat deze toppers allemaal beschikken over een Bosch-motor.
De Gazelle Grenoble C7+ HMB verslaat de concurrentie echter met een fotofinish en wint deze test met 0,1 punt verschil op de Koga E-Nova en de Sparta M8b. De Gazelle Grenoble C7+ HMB presteert goed op alle testonderdelen, van actieradius tot comfort tot elektrische ondersteuning tot stabiliteit. Verrassend is dat de goedkoopste fiets uit de test (B’Twin Elops E920; €1.499; eindscore 7,1) slechts iets lager scoort dan fietsen die tweemaal zo duur zijn en dat hij bovendien een zeer betaalbare vervangende accu heeft. Dit model krijgt daarom de titel 'Voordelige keus'.
E-bike kopen
Na het lezen van deze test enthousiast geworden om een e-bike te kopen? Wij hebben alle informatie op een rij gezet waar je op moet letten bij de aanschaf van een e-bike. Ook kun je denken aan een fiets leasen, waarbij je voor een vast bedrag per maand op een gloednieuwe e-bike fietst.
Maar eerst: e-bikes vergelijken
In onze E-bike vergelijker vergelijk je e-bikes op onder andere prijs, actieradius en accucapaciteit.
Deel deze pagina