Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

E-biketest 2019

20 elektrische fietsen met middenmotor

Wat is de beste en fijnste e-bike met middenmotor van 2019? In de grootste E-biketest van Nederland hebben wij 20 modellen grondig getest op remkracht, actieradius, stabiliteit en elektrische ondersteuning.

Uitleg test

'Wat er nog meer uit de trapfiets kan voortkomen? Wel, als ik aan de wedergeboorte van de bromfiets denk, dan durf ik te voorspellen dat wij – en zeker de jongeren – de herrijzing zullen beleven van… de elektrische fiets!' Dat schreef journalist G. Bosch van Drakestein in het oktobernummer van de Kampioen in 1962. Profetische woorden, want precies die jongeren van toen fietsen nú massaal op e-bikes.

Daarom hebben wij onze jaarlijkse zoektocht naar de perfecte e-bike weer uitgevoerd. We onderzochten 20 e-bikes van 20 verschillende merken. We kozen voor de e-bike met middenmotor, omdat deze het best past bij de recreatieve fietser en simpelweg de meest natuurlijke fietservaring biedt. Daartegenover staat dat je voor een elektrische fiets met middenmotor wel wat dieper in de buidel tast.

Omdat de meeste fietsen in deze test een grote accu hebben en we dit jaar gekozen hebben voor overwegend sportieve modellen, liggen de prijzen hoger dan bij voorgaande edities van deze test. De prijzen lopen uiteen van €1.499,- (B’Twin Elops E920) tot maar liefst €3.499,- (QWIC Premium MN8 Belt). Wel gelijk aan voorgaande jaren: we hebben alle fietsen onderworpen aan een uitgebreide serie tests. Variërend van een remtest op nat en droog wegdek tot een test van de actieradius en de grootste publiekstest van Nederland met 135 testpersonen.

Testresultaat per e-bike

Hieronder lees je per geteste elektrische fiets de specificaties en de beoordeling. Bij het testresultaat staat achter de verschillende onderdelen een percentage. Dit percentage toont hoe zwaar een onderdeel is meegenomen in het eindoordeel.

De test

Grotere actieradius
Nog een stukje geschiedenis: in 2010 was de gemiddelde actieradius van de fietsen in de Kampioen E-biketest 37 kilometer. Heel wat, vonden we toen. In 2019 is de gemiddelde radius bijna verdubbeld tot 69 kilometer per fiets. Dat komt vooral omdat accu’s meer capaciteit bieden. Het merendeel van de fietsen in deze test heeft een accucapaciteit van 500 Wattuur (Wh: de hoeveelheid energie die een accu levert voor het daadwerkelijke fietsen) of nog meer. De actieradius bepaalden we in de praktijk door alle 20 fietsen (lees: accu's) op drie achtereenvolgende dagen letterlijk leeg te fietsen op de Veluwe in de hoogste, dus meest krachtige, ondersteuningsstand.

Teleurstellend zijn de prestaties van de Batavus Wayz E-Go Deluxe, Flyer T5.1 en Pegasus Premio E10 Sport. Zij gaven al na zo’n 50 kilometer of minder de geest. Toegegeven, deze fietsen zijn geleverd met relatief kleine accu's. De absolute winnaar van de actieradiustest is de Keola Zeeland. Deze fiets haalde drie dagen lang de hoogste score en kwam uit op een gemiddelde van
88 km. Let wel, we deden deze test dus in de hoogste ondersteuningsstand. Met veel fietsen haal je in een lage of gemiddelde ondersteuning makkelijk een afstand van 100 km of nog meer.

Minder aangenaam: de prijs van de accu's gaat ongeveer gelijk op met de toenemende kilometers. Voor de prijs van de vervangende accu's van QWIC (€949,-) en Specialized (€1.000,-) kun je al een eenvoudige, complete e-bike kopen. De accu van B’Twin kun je het goedkoopst vervangen: €285,-.

Remtest
De remmen van alle fietsen kregen een grondige check. Op zowel droog als nat wegdek is de remweg tot op de centimeter nauwkeurig gemeten. Anders gezegd: we controleerden of je binnen een veilige afstand tot stilstand komt. Dat bleek bij zowel een nat als droog wegdek altijd het geval. Op droog wegdek kwamen alle fietsen met maximaal samengeknepen voor- en achterrem in maximaal 3,55 meter tot stilstand vanaf een snelheid van 25 km/u. De Sparta M8b stond zelfs al stil na 2,30 meter. De achterremmen zijn apart getest. Die van de Batavus Wayz E-Go Deluxe, Keola Zeeland en Van Dijck Freya zijn het minst krachtig.

Stabiliteitsproef
Een andere krachtmeting was de test van de stuurstabiliteit op een heuvel bij Arnhem. Telkens dezelfde testrijder liet daar bergafwaarts en op dezelfde snelheid zijn handen los van het stuur. Veel fietsen gingen vervolgens kaarsrecht en zeer stabiel de heuvel af, zelfs bij snelheden boven 30 km/u. Bij andere fietsen begon het stuur flink te trillen, ook bij lagere snelheden. Dit zogenaamde ‘shimmy’-rijgedrag is normaal gesproken niet gevaarlijk, tenzij je je handen van het stuur besluit te halen.

Wel is deze test een goede graadmeter van de stabiliteit van de fiets als geheel: een fiets met lage score op deze test biedt een minder prettige rijervaring. 12 van de 20 fietsen haalden een perfecte of vrijwel perfecte score op dit testonderdeel. De Batavus Wayz E-Go Deluxe, Giant GrandTour E+ 1 LDS en QWIC Premium MN8 Belt scoorden matig, terwijl de Amslod Aston MX 2019, Keola Zeeland en Van Dijck Freya het slechtst presteerden. Bij de laatstgenoemde merken begint het stuur vrijwel direct flink te trillen nadat de testpersoon zijn handen loslaat.

Steeds betere fietsen
E-bikes worden steeds mooier, strakker, beter en completer, zeker in deze hogere prijsklasse. Van alle fietsen kun je de accu zowel op de fiets als los van de fiets opladen (het gemak waarmee je een accu verwijdert en terugplaatst verschilt wel). Alle lichten kun je makkelijk aanzetten via het display. De Giant GrandTour E+ 1 LDS en Sparta M8b hebben zelfs fraaie 'dagrijverlichting' in de voorvork.

De verschillen zitten vooral in het karakter van de fiets. Veel sportieve fietsen hebben een derailleur en een geheel open of grotendeels open kettingkast. Dat is prima voor de recreatieve mooi-weer-fietser. De oer-Hollandse weer-en-wind fietser is echter beter af met een e-bike met gesloten kettingkast, zoals bij de Gazelle Grenoble C7+ HMB, Giant GrandTour E+ 1 LDS, Koga E-Nova, Sparta M8b en Stella Vicenza Superior Nero Steps.

Fietsen van Nederlandse makelij blijken sowieso het meest compleet en worden bijna altijd geleverd met kleine dingen die het leven van de fietser aangenamer en veiliger maken. Denk aan jasbeschermers, snelbinders, goede verlichting, voldoende reflectie en, ook best handig, een slot.

Publiekstest

De vuurproef kregen de 20 e-bikes tijdens een 3-daagse publiekstest in Amersfoort. Daar zijn ze blootgesteld aan échte fietsers: 135 ANWB-vrijwilligers beoordeelden de e-bikes op een gevarieerd en uitdagend rondje van zo'n 3 km lengte, waaronder een 450 meter lange weg met een hellingsgraad van 4,8%. In totaal fietsten de fanatieke testers 1.252 rondjes met een totale afstand van 3.881 km. Zo is elk van de 20 modellen door minimaal 50 (!) personen beoordeeld.

Na elke testronde vulden zij een beoordelingsformulier in met vragen over rijeigenschappen, comfort, bediening, display en elektrische ondersteuning. Vooral bij dat laatste onderdeel bleken de verschillen groot. Zo leggen de e-bikes met Bafang-motoren (onder andere de Amslod Aston NX 2019) en E-Motion (Batavus Wayz E-Go Deluxe) het af tegen fietsen met Bosch-motoren. Die middenmotors werden vooral geroemd door de testpersonen vanwege het natuurlijke fietsgevoel, de prettige, stille ondersteuning en aangename ‘boost’ heuvelopwaarts. De testpersonen oordeelden dat de Amslod Aston MX 2019, Keola Zeeland en Van Dijck Freya de minst prettige ondersteuning boden, vooral heuvelopwaarts.

Conclusie E-biketest 2019

Het is dringen aan de top dit jaar. De eindbeoordelingen van de E-bike Das Original C009 Dutch, CUBE Touring Hybrid Pro 500, Kalkhoff Image 5.B Move BLX, Kettler Traveller E-Comfort Pro, Koga E-Nova en Sparta M8bontlopen elkaar nauwelijks. Het zijn allemaal prima e-bikes met krachtige ondersteuning, fijne rij-eigenschappen en prima actieradius. Opvallend is dat deze toppers allemaal beschikken over een Bosch-motor.

De Gazelle Grenoble C7+ HMB verslaat de concurrentie echter met een fotofinish en wint deze test met 0,1 punt verschil op de Koga E-Nova en de Sparta M8b. De Gazelle Grenoble C7+ HMB presteert goed op alle testonderdelen, van actieradius tot comfort tot elektrische ondersteuning tot stabiliteit. Verrassend is dat de goedkoopste fiets uit de test (B’Twin Elops E920; €1.499; eindscore 7,1) slechts iets lager scoort dan fietsen die tweemaal zo duur zijn en dat hij bovendien een zeer betaalbare vervangende accu heeft. Dit model krijgt daarom de titel 'Voordelige keus'.

E-bike kopen

Na het lezen van deze test enthousiast geworden om een e-bike te kopen? Wij hebben alle informatie op een rij gezet waar je op moet letten bij de aanschaf van een e-bike. 

Maar eerst: e-bikes vergelijken

In onze E-bike vergelijker vergelijk je e-bikes op onder andere prijs, actieradius en accucapaciteit.

Speciaal voor jou geselecteerd

Wegenwacht Fiets 

Altijd snel hulp voor pech met je fiets, óók thuis voor de deur. Jaarlijks gratis fietscheck en juridisch advies bij een ongeval.

Fietsverzekering 

Verzeker je tegen diefstal en schade met de ANWB Fietsverzekering en voorkom vervelende verrassingen.

Alles voor de fiets 

Bekijk hier het volledige aanbod fietsverlichting, sloten, fietstassen, helmen en nog veel meer!

Gratisverzending
Fietsaccu kopen 

Is je fietsaccu aan vervanging toe? Koop je nieuwe e-bike accu bij ANWB voor een scherpe prijs en gratis verzending!