logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Prinsjesdag 2025

15 september 2025 - Op Prinsjesdag presenteert het kabinet haar plannen voor aankomend jaar, in de dagen en weken daarna spreekt de Tweede Kamer over deze plannen.

Vanuit ANWB denken we graag met de politiek mee. We delen onze kennis en expertise om oplossingen te vinden voor uitdagingen waar we met z'n allen voor staan.

  • Betaalbaarheid

    De betaalbaarheid van mobiliteit is een van die uitdagingen. Bijna de helft van de mensen met een auto maakt zich zorgen of ze die kunnen blijven betalen. De aanschaf van een auto is natuurlijk al een grote uitgave. Maar mensen vragen zich ook af of ze die auto vervolgens kunnen blijven rijden.

    Voor brandstofauto’s heeft het kabinet nu een stap gezet door de accijnskorting te verlengen, dat is goed nieuws voor de betaalbaarheid.

    ANWB zet zich al jaren in om elektrisch rijden voor iedereen mogelijk te maken. Aan de ene kant zijn elektrische auto’s langzaamaan wat goedkoper geworden doordat er kleinere modellen beschikbaar komen en er beter aanbod is op de tweedehandsmarkt. Aan de andere kant zijn energieprijzen gestegen, vallen de (verwachte lage) onderhoudskosten wat tegen en werden stimuleringsmaatregelen door de overheid de afgelopen jaren versneld afgebouwd. Onder aan de streep is elektrisch rijden daardoor niet meer echt voordelig.

    Daarom maken we ons hard om de elektrische auto ook betaalbaar te houden als mensen er eenmaal een gekocht hebben. Daar heeft de overheid een rol in, maar de markt ook. ANWB helpt leden met advies en we zijn in gesprek met de politiek over oplossingen.

  • Achterstallig onderhoud infrastructuur

    Beheer en onderhoud van wegen, bruggen, tunnels, viaducten en sluizen is een ander belangrijk thema. Die dateren vaak uit de jaren 50 en 60 en zijn niet ontworpen voor het intensieve en zware verkeer van vandaag. Ze slijten daardoor sneller en zijn dringend toe aan groot onderhoud of vervanging. Weggebruikers hebben hierdoor vaker last van storingen, ongeplande werkzaamheden en wegafsluitingen.

    Het aanpakken van dit achterstallig onderhoud moet prioriteit krijgen. Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten moeten voldoende geld krijgen om deze noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren.

  • Verkeersveiligheid

    Verder blijft aandacht voor verkeersveiligheid van groot belang. Het aantal verkeersslachtoffers daalt niet. Jaarlijks komen rond de 700 mensen om het leven in het verkeer. Dat betekent dat elke week opnieuw zo'n 13 families geconfronteerd worden met het verlies van een naaste. Vooral fietsers betalen de hoogste prijs, zij vormen de grootste groep dodelijke slachtoffers.

    En we zien dat fietspaden steeds drukker en onveiliger worden. Daarom moedigen we mensen aan om een fietshelm te dragen. En roepen we op om meer te handhaven op illegale en opgevoerde e-bikes. En we maken ons er hard voor dat gemeenten om op gevaarlijke plekken gerichte handhaving kunnen inzetten tegen asociaal verkeersgedrag.