eCall (automatische 112-oproep bij auto-ongeluk)

Standpunt ANWB

Wat vindt de ANWB?

We streven naar 100% veiligheid, maar álle ongelukken voorkomen? Dat zal wel nooit helemaal lukken. Als het dan mis gaat, is het zaak om hulpverleners zo snel mogelijk ter plekke te krijgen.

De ANWB heeft zich sterk gemaakt voor een snelle invoering van eCall, het automatische 112-noodsysteem in de auto. Met succes. In alle nieuwe auto’s vanaf voorjaar 2018 wordt dit oproepsysteem verplicht ingebouwd.

Hoe werkt eCall

Bij een heftige botsing zendt het eCall systeem onmiddellijk een alarmsignaal vanuit de auto naar de meldkamer. Dit alarmsysteem heeft volgens de ANWB verschillende levensreddende voordelen.

  • De hulpinstanties zijn meteen gewaarschuwd zodra een ongeluk gebeurd is.
  • Het is precies bekend waar het ongeval heeft plaatsgevonden.
  • Ook als niemand het ongeluk heeft zien gebeuren, bijvoorbeeld ’s nachts, wordt de meldkamer toch gealarmeerd.

Het eCallsysteem reageert op botssensoren en het openen van de airbags.
Het filmpje hieronder geeft meer informatie (in het Engels).


Het succes van een automatisch alarmsysteem staat of valt met de snelheid waarmee hulpverleners ter plaatse zijn. Mobiele providers moeten het signaal storingsvrij doorgeven. Alle meldkamers moeten het eCall-signaal kunnen ontvangen. De ANWB volgt de ontwikkelingen op de voet en heeft aangeboden haar ervaringen met de eigen alarmcentrale te delen met de politie en andere hulpverleningsinstanties. De ANWB verwacht dat eCall elk jaar 40 verkeersdoden kan voorkomen.

Alternatieven voor eCall

Is je auto niet uitgerust met eCall dan zijn er tegenwoordig alternatieven met een vergelijkbare alarmfunctie. Deze systemen zijn meestal iets minder nauwkeurig dan eCall maar wel relatief goedkoop om in de auto aan te brengen. Heb je een abonnement op ANWB Smart Driver, dan is deze functionaliteit al ingebouwd.

(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 11-02-2022)

Zie ook

Lees meer over ANWB Smart Driver