De OV-chipkaart

De OV-chipkaart is een betaalpas voor het OV in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat het OV-chipkaartsysteem vooral voor de incidentele reiziger op veel punten voor verbetering vatbaar is. Denk aan problemen met het activeren en opladen van een OV-chipkaart en het in- en uitchecken per vervoerder.

 

Speerpunten OV-chipkaart

 

De ANWB pleit voor een toegankelijk en eenvoudig betaalsysteem waardoor ook incidentele reizigers gemakkelijk en betaalbaar gebruik kunnen maken van het OV in Nederland.

  1. De ANWB pleit voor enkelvoudig in- en uitchecken in de railketen. Dat betekent dat reizigers bij het overstappen van treinvervoerder op treinvervoerder niet langer opnieuw hoeven in- en uitchecken.
  2. Proef achteraf betalen OV succesvol. Wachten op vervolg.
    De ANWB onderzoekt of incidentele OV reizigers in de nabije toekomst kunnen reizen zonder het activeren en opladen van een ov-chipkaart. Daarom heeft de ANWB samen met alle OV-vervoerders in Nederland de proef  ‘eerst reizen, dan betalen’ gedaan. Deze proef is succesvol geweest.
  3. De ANWB ziet het ov-chipkaartsysteem als één geheel. Dat betekent één loket voor alle vragen en klachten en claims met betrekking tot de ov-chipkaart ongeacht de vervoerder waarmee gereisd wordt.
  4. De ANWB monitort het totale bedrag aan incomplete transacties als gevolg van ‘vergeten uitchecken’. Veel van de ov reizigers vergeten nogal eens uit te checken. Dat geld is en blijft van de reiziger.
  5. De ANWB wil dat alle ov-chipkaart oplaadapparatuur en in- en uitcheckpalen op steeds dezelfde logische plekken worden geplaatst op openbaar vervoer stations. Hierdoor wordt het reizen met het openbaar vervoer voor met name de incidentele reiziger gemakkelijker.