Geef gehoor aan een terugroepactie! Repareren kost je niets
11 december 2025 Honderdduizenden auto’s met openstaande terugroepactie
In Nederland rijden naar schatting meer dan 800 duizend voertuigen met een openstaande terugroepactie. Dat betekent dat deze voertuigen recht hebben op een gratis reparatie. Het gaat mogelijk over een gevaarlijk defect. Staat er voor jouw auto of motor een terugroepactie open? Controleer het!
Een terugroepactie van voertuigen is een maatregel waarbij een fabrikant voertuigen terugroept naar de garage of dealer om een probleem te verhelpen. Dat gebeurt meestal als er een defect is ontdekt dat gevolgen kan hebben voor de veiligheid, het milieu of de werking van het voertuig.
Maak een afspraak
Bij een recall ontvangt de voertuigeigenaar een bericht van de fabrikant of vertegenwoordiger daarvan met het verzoek een afspraak te maken bij de merkdealer. Ook als je auto of motor bij een universele garage in onderhoud is, kun je terecht bij de dealer. Als de terugroepactie is uitgevoerd, meldt de fabrikant/distributeur dit bij de RDW. De RDW registreert de recalls in het Terugroepregister.
Autofabrikanten voeren jaarlijks honderden terugroepacties uit. In 2024 registreerde de RDW 343 terugroepacties, iets meer dan de 318 in 2023. Harm Zeven, automotive specialist bij de ANWB: ‘Dat komt door de toenemende complexiteit van moderne voertuigen, die vol zitten met elektronische systemen en software. Over een periode van tien jaar is het aantal veiligheid-gerelateerde terugroepacties zelfs verzesvoudigd.’
Helaas geeft een deel van de automobilisten in Nederland geen gehoor aan terugroepverzoeken. Dat betekent dat er mogelijk levensgevaarlijke defecten blijven bestaan in voertuigen die dagelijks op de weg rijden.
Recente terugroepacties
- Stellantis riep in Nederland 24 duizend dieselauto’s terug vanwege slijtage aan de nokkenasketting.
- Meer dan 30 automerken hebben wereldwijd auto's teruggeroepen bij de Takata-airbagzaak, waarbij airbags kunnen ontploffen met dodelijke gevolgen.
- Dieselauto’s (van o.a. het Volkswagenconcern) zijn teruggeroepen omdat zij door een softwareprobleem te veel stikstofoxiden uitstoten. Dat is een gevaar voor de volksgezondheid.
- Ook voor universele onderdelen, zoals bijvoorbeeld Fulda banden, kan er een terugroepactie zijn. Onderdelen als banden zijn niet gebonden aan een bepaald voertuig, daarom is dit niet terug te vinden in het Terugroepregister maar op Safety Gate: the EU rapid alert system for dangerous non-food products
Waarom reageren automobilisten niet?
De lage respons is mogelijk te verklaren door:
- Mensen openen de brief over de recall niet, omdat ze denken dat het reclame is
- Gebrek aan urgentie: mensen denken dat het probleem ‘wel meevalt’
- Onwetendheid: Niet iedereen ontvangt of begrijpt de melding
- Mensen denken bijvoorbeeld dat het niet voor hen geldt, omdat de auto niet (meer) in onderhoud is bij de merkdealer
- Angst voor extra kosten, rompslomp of lange wachttijden.
Is er een terugroepactie voor jouw auto?
Op de website van de RDW (RDW Kentekencheck onder het tabblad Overzicht) kun je een kentekencheck doen om te zien of er een terugroepactie voor jouw voertuig loopt. Check dit! Ook slim om te doen als je op het punt staat een gebruikte auto te kopen. Heb je een bericht ontvangen over een terugroepactie, maak dan zo snel mogelijk een afspraak om de reparatie (kosteloos) uit te laten voeren.
Wat kan beter?
Ondanks de kentekencheck bij de RDW geven mensen weinig gehoor aan een terugroepactie. De ANWB pleit daarom voor:
- Betere communicatie door de importeurs
- Meer bewustwording via media en overheid
- Dat er tijdens de APK gewezen wordt op een openstaande recall
Advies
Het advies van de ANWB is gehoor te geven aan een terugroepactie, zodat je weer in een veilig en goed functionerend voertuig rijdt. Het is gratis!