logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Citroen C3 IV

Pluspunten
  • Voldoende plaats voor inzittenden en bagage
  • Comfortabel en een prima wegligging.
  • Goede remmen
  • Krachtige elektrische aandrijving
  • Aantrekkelijk geprijsd
Minpunten
  • Karige uitrusting (geen radio en touchscreen)
  • Achterbank niet in delen neerklapbaar
  • Vrij hoog verbruik en matige actieradius

Conclusie

De vierde generatie van de Citroën C3 is nu voor het eerst leverbaar met een elektrische aandrijving. Voor deze test hebben we de vier meter lange B-segmenter in de basisversie You met de grotere 44 kWh-accu te logeren. De Franse fabrikant heeft inmiddels het Urban You-model geïntroduceerd met een kleinere 30 kWh-accu. Deze autotest leverde een actieradius van 255 km op, wat in de meeste gevallen voor woon- werkverkeer voldoende zou moeten zijn, vooral omdat in het stadsverkeer ruim 300 km mogelijk is. Wie echter het hele jaar door met de elektrische auto op de snelweg rijdt en een snelheid aanhoudt

die dicht bij de maximumsnelheid van 132 km/u ligt, haalt slechts zo'n 150 km, vooral bij koudere temperaturen.

De e-C3 is daarom niet ontworpen voor langere ritten, vooral omdat het opladen van 10 tot 80 procent zelfs onder ideale

omstandigheden ongeveer 35 minuten duurt. Bij zeer koude temperaturen kunnen de laadtijden aanzienlijk langer zijn. Dit is jammer, want het vijfdeurs model biedt een verrassend ruim interieur voor vier inzittenden en hun bagage en voor een auto uit dit segment is ook het rijcomfort is uitzonderlijk goed. Bovendien levert de 83 kW/113 pk sterke elektromotor op de vooras voldoende power en zorgt deze voor goede prestaties.

De basisprijs van € 23.700, die bijna € 1.300 lager ligt dan die van de technisch nauw verwante Fiat Grande Panda Electric,

gaat gepaard met een opvallend karige standaarduitrusting. Een radio, touchscreen, in hoogte verstelbare of zelfs verwarmde stoelen en een lederen stuurwiel zijn niet eens als optie verkrijgbaar.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking6,0
Gebruik6,0
Licht en rondomzicht4,8
In- en uitstap7,0
Kofferruimte volume6,3
Kofferruimte toegankelijkheid5,0
Kofferruimte variabiliteit4,8
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,7
Multimedia / connected4,6
Ruimte voorin6,7
Ruimte achterin6,6
Binnenruimte (Variabiliteit)4,6
Totale score

Comfort

Veercomfort6,8
Zitcomfort5,0
Interieurgeluid6,5
Verwarming / Ventilatie5,0
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,2
Motorloop8,4
Versnellingsbak / Schakelen9,1
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,2
Besturing6,6
Remmen6,8
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem6,7
Passieve veiligheid6,8
Kinderen5,8
Voetgangers4,8
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,0
Uitlaatgasemissie7,5
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling6,0s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,6 m
Bandenmaat testauto205/55 R16 94V
Bandenmerk testautoMichelin e-primacy
Draaicirkel links / rechts11,2 / 11,1
Actieradius255 km
Interieurgeruis 130 km/h69 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.025 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.440 / 470 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak290 / 675 / 1115 l
Maximum lichaamslengte voor1,85 m
Maximum lichaamslengte achter1,85 m
Interieurbreedte voor1.365 mm
Interieurbreedte achter1.355 mm
Hoogte laaddrempel buiten815 mm
Hoogte laaddrempel binnen250 mm
Hoogte zitting boven grond755 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.