Testrapport* Citroen C3 IV
- Pluspunten
- Voldoende plaats voor inzittenden en bagage
- Comfortabel en een prima wegligging.
- Goede remmen
- Krachtige elektrische aandrijving
- Aantrekkelijk geprijsd
- Minpunten
- Karige uitrusting (geen radio en touchscreen)
- Achterbank niet in delen neerklapbaar
- Vrij hoog verbruik en matige actieradius
Conclusie
De vierde generatie van de Citroën C3 is nu voor het eerst leverbaar met een elektrische aandrijving. Voor deze test hebben we de vier meter lange B-segmenter in de basisversie You met de grotere 44 kWh-accu te logeren. De Franse fabrikant heeft inmiddels het Urban You-model geïntroduceerd met een kleinere 30 kWh-accu. Deze autotest leverde een actieradius van 255 km op, wat in de meeste gevallen voor woon- werkverkeer voldoende zou moeten zijn, vooral omdat in het stadsverkeer ruim 300 km mogelijk is. Wie echter het hele jaar door met de elektrische auto op de snelweg rijdt en een snelheid aanhoudt
die dicht bij de maximumsnelheid van 132 km/u ligt, haalt slechts zo'n 150 km, vooral bij koudere temperaturen.
De e-C3 is daarom niet ontworpen voor langere ritten, vooral omdat het opladen van 10 tot 80 procent zelfs onder ideale
omstandigheden ongeveer 35 minuten duurt. Bij zeer koude temperaturen kunnen de laadtijden aanzienlijk langer zijn. Dit is jammer, want het vijfdeurs model biedt een verrassend ruim interieur voor vier inzittenden en hun bagage en voor een auto uit dit segment is ook het rijcomfort is uitzonderlijk goed. Bovendien levert de 83 kW/113 pk sterke elektromotor op de vooras voldoende power en zorgt deze voor goede prestaties.
De basisprijs van € 23.700, die bijna € 1.300 lager ligt dan die van de technisch nauw verwante Fiat Grande Panda Electric,
gaat gepaard met een opvallend karige standaarduitrusting. Een radio, touchscreen, in hoogte verstelbare of zelfs verwarmde stoelen en een lederen stuurwiel zijn niet eens als optie verkrijgbaar.
Scores
| Afwerking | 6,0 |
|---|---|
| Gebruik | 6,0 |
| Licht en rondomzicht | 4,8 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 6,3 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 5,0 |
| Kofferruimte variabiliteit | 4,8 |
| Totale score |
| Bediening | 6,7 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 4,6 |
| Ruimte voorin | 6,7 |
| Ruimte achterin | 6,6 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 4,6 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,8 |
|---|---|
| Zitcomfort | 5,0 |
| Interieurgeluid | 6,5 |
| Verwarming / Ventilatie | 5,0 |
| Totale score |
| Prestaties | 7,2 |
|---|---|
| Motorloop | 8,4 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,1 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,2 |
|---|---|
| Besturing | 6,6 |
| Remmen | 6,8 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 6,7 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 6,8 |
| Kinderen | 5,8 |
| Voetgangers | 4,8 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,0 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,5 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 6,0s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,6 m |
| Bandenmaat testauto | 205/55 R16 94V |
| Bandenmerk testauto | Michelin e-primacy |
| Draaicirkel links / rechts | 11,2 / 11,1 |
| Actieradius | 255 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 69 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.025 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.440 / 470 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 290 / 675 / 1115 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,85 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,85 m |
| Interieurbreedte voor | 1.365 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.355 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 815 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 250 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 755 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
