Testrapport* Toyota C-Hr II
- Pluspunten
- maakt zuinig rijden makkelijk
- sportieve rijprestaties
- uitzonderlijke styling
- uitgebreide en lange garantie
- Minpunten
- te lange remweg
- middelmatige materiaalkwaliteit interieur
- beperkt zicht naar achteren
- hoge laaddrempel
- laag trekvermogen
Conclusie
Compact High Rider - zo noemt Toyota zijn expressief vormgegeven crossover, die nu aan zijn tweede modelgeneratie toe is. De C-HR is voor het eerst
leverbaar met plug-in hybride aandrijving, afkomstig uit de niet minder opvallend vormgegeven Prius. In de test wordt het compacte Japanse model
geleverd in de middenklasse "Executive" uitvoering voor een testwagenprijs van een indrukwekkende € 45.930, -. In de ANWB Ecotest laat deze
zien dat het energiebesparingspotentieel niet ten koste hoeft te gaan van een bijzonder aerodynamische vorm. De hybride voltooide de testcyclus met een
gemiddeld verbruik van 12,4 kWh en 2,3 liter premium brandstof per 100 km - dat is efficiënt.
Toch is de C-HR geen onder gemotoriseerd brandstof besparend model. De aandrijving met 223 pk systeemvermogen zorgt voor pittige rijprestaties dankzij
de snel reagerende elektromotor. Helaas wordt dit tenietgedaan door een nogal slecht gedimensioneerd remsysteem: 37,8 m remweg vanaf 100 km/h is geen goede waarde. De ongewone styling zal voor velen een reden tot aankoop zijn, maar dit heeft ook zijn nadelen. Het zicht naar achteren is beperkt door de vlakke en smalle achterruit (zonder ruitenwisser) en de laaddrempel is met 79 cm vrij hoog voor een compacte auto. Bovendien is de ruimte achterin beperkt en is de
bagageruimte klein. Daarnaast moeten stylingfans een andere pil slikken. De kwaliteit van de materialen in het interieur komt hier en daar niet overeen met
de vraagprijs. Voor rond € 45.000, - er zou minder hard plastic gebruikt moeten worden - de concurrentie doet dit beter.
Scores
| Afwerking | 6,5 |
|---|---|
| Gebruik | 6,1 |
| Licht en rondomzicht | 6,4 |
| In- en uitstap | 7,0 |
| Kofferruimte volume | 6,0 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,6 |
| Kofferruimte variabiliteit | 6,9 |
| Totale score |
| Bediening | 7,0 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 7,8 |
| Ruimte voorin | 6,8 |
| Ruimte achterin | 5,6 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 5,2 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,7 |
|---|---|
| Zitcomfort | 6,8 |
| Interieurgeluid | 6,3 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,7 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,2 |
|---|---|
| Motorloop | 7,5 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 8,0 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,3 |
|---|---|
| Besturing | 6,6 |
| Remmen | 6,1 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,2 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 7,4 |
| Kinderen | 6,6 |
| Voetgangers | 7,6 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 7,8 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,8 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 4,1s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 37,8 m |
| Bandenmaat testauto | 225/50 R19 96V |
| Bandenmerk testauto | Bridgestone Turanza 6 Enliten |
| Draaicirkel links / rechts | 11,7 / 11,5 |
| Actieradius | 801 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 69 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.040 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 1.676 / 454 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 235 / 665 / 1100 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,92 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,83 m |
| Interieurbreedte voor | 1.395 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.340 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 790 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 45 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 740 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
