logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Toyota C-Hr II

Pluspunten
  • maakt zuinig rijden makkelijk
  • sportieve rijprestaties
  • uitzonderlijke styling
  • uitgebreide en lange garantie
Minpunten
  • te lange remweg
  • middelmatige materiaalkwaliteit interieur
  • beperkt zicht naar achteren
  • hoge laaddrempel
  • laag trekvermogen

Conclusie

Compact High Rider - zo noemt Toyota zijn expressief vormgegeven crossover, die nu aan zijn tweede modelgeneratie toe is. De C-HR is voor het eerst

leverbaar met plug-in hybride aandrijving, afkomstig uit de niet minder opvallend vormgegeven Prius. In de test wordt het compacte Japanse model

geleverd in de middenklasse "Executive" uitvoering voor een testwagenprijs van een indrukwekkende € 45.930, -. In de ANWB Ecotest laat deze

zien dat het energiebesparingspotentieel niet ten koste hoeft te gaan van een bijzonder aerodynamische vorm. De hybride voltooide de testcyclus met een

gemiddeld verbruik van 12,4 kWh en 2,3 liter premium brandstof per 100 km - dat is efficiënt.

Toch is de C-HR geen onder gemotoriseerd brandstof besparend model. De aandrijving met 223 pk systeemvermogen zorgt voor pittige rijprestaties dankzij

de snel reagerende elektromotor. Helaas wordt dit tenietgedaan door een nogal slecht gedimensioneerd remsysteem: 37,8 m remweg vanaf 100 km/h is geen goede waarde. De ongewone styling zal voor velen een reden tot aankoop zijn, maar dit heeft ook zijn nadelen. Het zicht naar achteren is beperkt door de vlakke en smalle achterruit (zonder ruitenwisser) en de laaddrempel is met 79 cm vrij hoog voor een compacte auto. Bovendien is de ruimte achterin beperkt en is de

bagageruimte klein. Daarnaast moeten stylingfans een andere pil slikken. De kwaliteit van de materialen in het interieur komt hier en daar niet overeen met

de vraagprijs. Voor rond € 45.000, - er zou minder hard plastic gebruikt moeten worden - de concurrentie doet dit beter.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking6,5
Gebruik6,1
Licht en rondomzicht6,4
In- en uitstap7,0
Kofferruimte volume6,0
Kofferruimte toegankelijkheid6,6
Kofferruimte variabiliteit6,9
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,0
Multimedia / connected7,8
Ruimte voorin6,8
Ruimte achterin5,6
Binnenruimte (Variabiliteit)5,2
Totale score

Comfort

Veercomfort6,7
Zitcomfort6,8
Interieurgeluid6,3
Verwarming / Ventilatie7,7
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,2
Motorloop7,5
Versnellingsbak / Schakelen8,0
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,3
Besturing6,6
Remmen6,1
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,2
Passieve veiligheid7,4
Kinderen6,6
Voetgangers7,6
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik7,8
Uitlaatgasemissie7,8
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling4,1s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h37,8 m
Bandenmaat testauto225/50 R19 96V
Bandenmerk testautoBridgestone Turanza 6 Enliten
Draaicirkel links / rechts11,7 / 11,5
Actieradius801 km
Interieurgeruis 130 km/h69 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.040 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.676 / 454 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak235 / 665 / 1100 l
Maximum lichaamslengte voor1,92 m
Maximum lichaamslengte achter1,83 m
Interieurbreedte voor1.395 mm
Interieurbreedte achter1.340 mm
Hoogte laaddrempel buiten790 mm
Hoogte laaddrempel binnen45 mm
Hoogte zitting boven grond740 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.