logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* Renault 4 E-Tech II

Pluspunten
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • Groot en bruikbare bagageruimte
  • Korte remweg
  • Efficiënte aandrijflijn
  • Goed functionerende ADAS systemen
Minpunten
  • Matig zicht rondom, in het bijzonder naar achteren
  • Hoge opstaande rand bij neergeklapte achterbank
  • Krap achterin
  • Windgeruis op hogere snelheden

Conclusie

De R4 is Renaults tweede retro-stijl elektrische auto na de R5 en is eveneens gebaseerd op het nieuwe AmpR Small-platform van de Franse autofabrikant. Naast de visuele knipogen naar zijn voorganger uit de jaren 60, wil hij de veelzijdigheid belichamen die destijds zo populair was. Gepositioneerd in het segment van kleine auto's, direct boven de R5, waarmee hij 68 procent van zijn onderdelen deelt, richt hij zich niet alleen op stedelijke klanten, maar ook op een breder publiek voor elektrische voertuigen.

Deze elektrische auto heeft een consequent modern en stijlvol uiterlijk, maar scoort ook met zijn innerlijke kwaliteiten, zoals het positieve totaalresultaat aantoont. De R4 is inderdaad veelzijdig voor een elektrische kleine auto: hij biedt een aanzienlijk trekvermogen en een ruime kofferbak met een lage laaddrempel – net als de originele R4.

Op de weg presteert hij ook goed met een vlotte acceleratie en een praktische actieradius van 345 km, wat keurig is in dit

segment; met een zuinigere rijstijl is meer dan 400 km mogelijk. De standaarduitrusting van de topuitvoering Iconic is uitgebreid en de functionaliteit van de rijassistentiesystemen laat niets te wensen over – de prijs is echter stevig met minimaal € 35.395, - De bediening is grotendeels intuïtief – alleen de drie hendels aan de rechterkant van de stuurkolom zijn even wennen.

We waren teleurgesteld over het beperkte zicht rondom, vooral naar achteren, en het merkbare windgeruis bij hogere snelheden. De grote opstaande rand van de bank in de laadvloer bij het neerklappen van de achterbank doet ook

afbreuk aan de ambities van deze Renault, alleen de rugleuning is wegklapbaar. En wie hoopte dat de 22 cm langere R4 aanzienlijk meer ruimte zou bieden voor aan achterpassagiers dan de nogal krappe R5, komt helaas bedrogen uit.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking6,7
Gebruik6,3
Licht en rondomzicht6,0
In- en uitstap6,8
Kofferruimte volume6,4
Kofferruimte toegankelijkheid7,3
Kofferruimte variabiliteit6,9
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening6,8
Multimedia / connected7,8
Ruimte voorin7,4
Ruimte achterin5,6
Binnenruimte (Variabiliteit)5,0
Totale score

Comfort

Veercomfort6,1
Zitcomfort6,1
Interieurgeluid6,7
Verwarming / Ventilatie6,7
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties7,8
Motorloop8,0
Versnellingsbak / Schakelen8,8
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid6,9
Besturing7,2
Remmen7,1
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem8,8
Passieve veiligheid7,1
Kinderen7,4
Voetgangers6,5
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,4
Uitlaatgasemissie8,2
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling4,7s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h34,4 m
Bandenmaat testauto195/60 R18 96H
Bandenmerk testautoMichelin e-Primacy
Draaicirkel links / rechts11,0 / 11,0
Actieradius349 km
Interieurgeruis 130 km/h67 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.030 mm
Massa rijklaar / laadvermogen1.496 / 484 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak330 / 660 / 1075 l
Maximum lichaamslengte voor1,97 m
Maximum lichaamslengte achter1,85 m
Interieurbreedte voor1.365 mm
Interieurbreedte achter1.325 mm
Hoogte laaddrempel buiten600 mm
Hoogte laaddrempel binnen20 mm
Hoogte zitting boven grond725 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.