logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Testrapport* BMW IX2 I (U10)

Pluspunten
  • Uitstekende prestaties
  • Veilig en dynamisch weggedrag
  • gunstige verbruikscijfers
  • Laden met 22KW mogelijk (Optioneel)
  • Goed werkende rijhulpsystemen
Minpunten
  • Batterijspanning (<300 V) begrenst laadprestaties aan 50Kw laadpaal
  • Duur in aanschaf
  • Finesse in het interieur ontbreekt
  • Achterin beperkte ruimte en gebruiksgemak

Conclusie

De BMW iX2 is een dynamisch vormgegeven, coupé-achtige SUV in het lagere middensegment en deelt het platform met de iX1, die een klassiek SUV-design heeft. Deze BMW rijdt in de test met de krachtigere van de twee aandrijfvarianten: xDrive30. De aandrijving gebeurt door een elektromotor op de voor- en achteras. Samen produceren de twee motoren maximaal 313 pk en 494 Nm koppel. Tijdens de test liet de elektrische auto uitstekende rijprestaties zien en dankzij het standaard M-Sport-onderstel was de auto zeer dynamisch, hoewel het comfort wat tegenviel.

Uit de test blijkt dat de iX2 ook zuinig kan zijn: 17,6 kWh per 100 km (inclusief laadverliezen) is een indrukwekkende waarde voor een krachtige SUV van twee ton. Ook de oplaadmogelijkheden zijn goed: de iX2 kan in 28 minuten van 10 tot 80 procent

opladen bij een snellaadstation, biedt optioneel 22 kW laadvermogen voor laden met wisselstroom en overtuigt met een goede planning van laadroutes en voorverwarming van de accu.

Een ander pluspunt is de bovengemiddelde functionele kwaliteit van de rijhulpsystemen, die de bestuurder op betrouwbare

wijze ontlasten van taken als autonoom parkeren of langere ritten op de snelweg. Het grootste kritiekpunt zijn de hoge prijskaartjes van BMW. Hoewel de testauto, met een prijs van dik 63.000 euro, over vrijwel alle technische snufjes beschikt, scoort de look and feel van het interieur toch een stuk minder. Hier mag u meer finesse in de basisuitrusting verwachten voordat de totaalprijs na een visuele upgrade oploopt tot ruim 66.000 euro.

Scores

Carrosserie & Kofferbakruimte

Afwerking7,5
Gebruik6,3
Licht en rondomzicht6,8
In- en uitstap7,3
Kofferruimte volume7,0
Kofferruimte toegankelijkheid6,6
Kofferruimte variabiliteit7,3
Totale score

Binnenruimte & Interieur

Bediening7,2
Multimedia / connected8,8
Ruimte voorin7,3
Ruimte achterin5,8
Binnenruimte (Variabiliteit)5,6
Totale score

Comfort

Veercomfort6,6
Zitcomfort7,2
Interieurgeluid7,4
Verwarming / Ventilatie7,5
Totale score

Motor & Aandrijving

Prestaties8,8
Motorloop9,0
Versnellingsbak / Schakelen9,0
Totale score

Rijeigenschappen

Koersvastheid7,6
Besturing7,5
Remmen6,9
Totale score

Veiligheid

Actieve veiligheid - Hulpsysteem9,3
Passieve veiligheid7,5
Kinderen7,3
Voetgangers6,8
Totale score

Brandstofverbruik & Milieu

Brandstofverbruik9,4
Uitlaatgasemissie7,9
Totale score

ANWB meetwaarden

Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling3,4s
Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling- / - / -
Remweg vanaf 100 km/h35,5 m
Bandenmaat testauto225/55 R18 102Y XL
Bandenmerk testautoContinental Eco Contact 6
Draaicirkel links / rechts11,8 / 11,9
Actieradius419 km
Interieurgeruis 130 km/h66 dB(A)
Voertuigbreedte incl. spiegels2.110 mm
Massa rijklaar / laadvermogen2.032 / 573 kg
Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak395 / 755 / 1215 l
Maximum lichaamslengte voor1,94 m
Maximum lichaamslengte achter1,79 m
Interieurbreedte voor1.420 mm
Interieurbreedte achter1.385 mm
Hoogte laaddrempel buiten780 mm
Hoogte laaddrempel binnen90 mm
Hoogte zitting boven grond715 mm
3 autostoeltjes achter mogelijknee

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.