Testrapport* BMW IX2 I (U10)
- Pluspunten
- Uitstekende prestaties
- Veilig en dynamisch weggedrag
- gunstige verbruikscijfers
- Laden met 22KW mogelijk (Optioneel)
- Goed werkende rijhulpsystemen
- Minpunten
- Batterijspanning (<300 V) begrenst laadprestaties aan 50Kw laadpaal
- Duur in aanschaf
- Finesse in het interieur ontbreekt
- Achterin beperkte ruimte en gebruiksgemak
Conclusie
De BMW iX2 is een dynamisch vormgegeven, coupé-achtige SUV in het lagere middensegment en deelt het platform met de iX1, die een klassiek SUV-design heeft. Deze BMW rijdt in de test met de krachtigere van de twee aandrijfvarianten: xDrive30. De aandrijving gebeurt door een elektromotor op de voor- en achteras. Samen produceren de twee motoren maximaal 313 pk en 494 Nm koppel. Tijdens de test liet de elektrische auto uitstekende rijprestaties zien en dankzij het standaard M-Sport-onderstel was de auto zeer dynamisch, hoewel het comfort wat tegenviel.
Uit de test blijkt dat de iX2 ook zuinig kan zijn: 17,6 kWh per 100 km (inclusief laadverliezen) is een indrukwekkende waarde voor een krachtige SUV van twee ton. Ook de oplaadmogelijkheden zijn goed: de iX2 kan in 28 minuten van 10 tot 80 procent
opladen bij een snellaadstation, biedt optioneel 22 kW laadvermogen voor laden met wisselstroom en overtuigt met een goede planning van laadroutes en voorverwarming van de accu.
Een ander pluspunt is de bovengemiddelde functionele kwaliteit van de rijhulpsystemen, die de bestuurder op betrouwbare
wijze ontlasten van taken als autonoom parkeren of langere ritten op de snelweg. Het grootste kritiekpunt zijn de hoge prijskaartjes van BMW. Hoewel de testauto, met een prijs van dik 63.000 euro, over vrijwel alle technische snufjes beschikt, scoort de look and feel van het interieur toch een stuk minder. Hier mag u meer finesse in de basisuitrusting verwachten voordat de totaalprijs na een visuele upgrade oploopt tot ruim 66.000 euro.
Scores
| Afwerking | 7,5 |
|---|---|
| Gebruik | 6,3 |
| Licht en rondomzicht | 6,8 |
| In- en uitstap | 7,3 |
| Kofferruimte volume | 7,0 |
| Kofferruimte toegankelijkheid | 6,6 |
| Kofferruimte variabiliteit | 7,3 |
| Totale score |
| Bediening | 7,2 |
|---|---|
| Multimedia / connected | 8,8 |
| Ruimte voorin | 7,3 |
| Ruimte achterin | 5,8 |
| Binnenruimte (Variabiliteit) | 5,6 |
| Totale score |
| Veercomfort | 6,6 |
|---|---|
| Zitcomfort | 7,2 |
| Interieurgeluid | 7,4 |
| Verwarming / Ventilatie | 7,5 |
| Totale score |
| Prestaties | 8,8 |
|---|---|
| Motorloop | 9,0 |
| Versnellingsbak / Schakelen | 9,0 |
| Totale score |
| Koersvastheid | 7,6 |
|---|---|
| Besturing | 7,5 |
| Remmen | 6,9 |
| Totale score |
| Actieve veiligheid - Hulpsysteem | 9,3 |
|---|---|
| Passieve veiligheid | 7,5 |
| Kinderen | 7,3 |
| Voetgangers | 6,8 |
| Totale score |
| Brandstofverbruik | 9,4 |
|---|---|
| Uitlaatgasemissie | 7,9 |
| Totale score |
ANWB meetwaarden
| Inhaalactie 60-100km/h in 3e versnelling | 3,4s |
|---|---|
| Elasticiteit 60-100 km/h in 4e/5e/6e versnelling | - / - / - |
| Remweg vanaf 100 km/h | 35,5 m |
| Bandenmaat testauto | 225/55 R18 102Y XL |
| Bandenmerk testauto | Continental Eco Contact 6 |
| Draaicirkel links / rechts | 11,8 / 11,9 |
| Actieradius | 419 km |
| Interieurgeruis 130 km/h | 66 dB(A) |
| Voertuigbreedte incl. spiegels | 2.110 mm |
| Massa rijklaar / laadvermogen | 2.032 / 573 kg |
| Inhoud kofferruimte normaal / omgeklapt / dak | 395 / 755 / 1215 l |
| Maximum lichaamslengte voor | 1,94 m |
| Maximum lichaamslengte achter | 1,79 m |
| Interieurbreedte voor | 1.420 mm |
| Interieurbreedte achter | 1.385 mm |
| Hoogte laaddrempel buiten | 780 mm |
| Hoogte laaddrempel binnen | 90 mm |
| Hoogte zitting boven grond | 715 mm |
| 3 autostoeltjes achter mogelijk | nee |
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
