Auto Review Peugeot 508 II
Onderscheidende grote middenklasser van Peugeot
De Peugeot 508 heeft als occasion het nadeel dat de klasse waarin hij valt steeds minder populair wordt. Het enige wat Peugeot daartegen kan doen, is een 508 neerzetten waarvoor kopers tòch vallen, op grond van de charme die het model ontegenzeggelijk biedt.
- Pluspunten
- Lekker onderscheidend model
- Fraai en ‘afwijkend’ interieur
- Goede rijeigenschappen
- Behoorlijk betrouwbaar
- Minpunten
- De 1,2 liter PureTech benzinemotor heeft specifieke problematiek
- Achterin (HB) relatief krap
Wat vindt de Wegenwacht?
Wat vindt de Wegenwacht van de Peugeot 508 als occasion?
- De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. We verwijzen u graag naar de pagina over de 1.2 Pure Tech motor problemen elders op deze site, die uitgebreide informatie omvat over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft.
- Deskundig onderhoud voorkomt dat de multiriem van een hybride-versie slipt. Het kan gebeuren dat de motor hierdoor niet wil aanslaan. Deze riem drijft ook de dynamo/elektromotor aan. Die slippende riem kan zelfs brand veroorzaken.
Over de Peugeot 508
Traditioneel is de grotere middenklasse een stuk van de markt waarin Peugeot sterk is vertegenwoordigd. Dat gaat al meer dan zestig jaar terug, met modellen als de 404 en 504. Deze 508 verscheen als opvolger van het gelijknamige, eerdere model in 2018, begin 2019 aangevuld met de 508 SW (stationwagen). Al krimpt de belangstelling voor dit soort auto’s, de positie van deze Peugeot wordt naar verhouding alleen maar sterker. Er zijn maar enkele serieuze concurrenten over en daarbij heeft de 508 als sterk aankoopargument een zeer geslaagd uiterlijk, al is dat een kwestie van smaak.
Uitvoeringen en varianten:
- In totaal kennen we de 508 met liefst vijf verschillende benzinemotoren en drie diesels.
- De uit vele modellen bekende 1,2 liter driecilinder ‘PureTech’-benzinemotor is pas vanaf medio 2020 in de 508 leverbaar. Met 96 kW/130 pk komt die motor ook in de wat grotere en zwaardere 508 (vergeleken met een 208, bijvoorbeeld) verbazend goed tot zijn recht.
- De 1,6 liter benzinemotor met turbo levert liefst 133 kW/181 pk en is feitelijk de meest logische motorkeuze voor dit model.
- Dezelfde motor is er ook met een sterkere turbo, goed voor 165 kW/224 pk.
- Die motor is ook geleverd in combinatie met een 81 kW/110 pk sterke elektromotor, als plug-in hybrid, die bij veelvuldig gebruik van de elektrische capaciteit spectaculair zuinig kan zijn.
- Sinds begin 2021 is er ook een absolute topversie van de 508, eveneens een plug-in hybride, maar nu met twee elektromotoren, voor- en achterin en –dus- vierwielaandrijving, aangeduid als PSE Hybrid 360.
- De basisdiesel is een 1,5 liter met 96 kW/130 pk.
- Daarnaast is er een 2,0 liter diesel met naar keuze 120 kW/163 pk of 130 kW/177 pk.
- Een heel goede greep van Peugeot is dat alleen de basis-diesel met een handgeschakelde zes-versnellingsbak is geleverd, tòt medio 2020.
- Alle andere versies en vanaf de genoemde datum dus ook de 1,5 diesel, zijn voorzien van een moderne achttraps automatische transmissie.
- Daarnaast zijn in principe alle technische varianten van de 508 geleverd als hatchback en als SW.
- De normale uitvoeringen heten Active, Allure, GT-Line en GT. De PSE staat als het ware op zichzelf.
- Op basis van de genoemde uitvoeringen zijn de Blue Lease-uitvoeringen gebaseerd, met name vanwege hun uitrusting gericht op zakelijke rijders, maar ja, die komen ook als occasion op de markt.
De Peugeot 508 als occasion
Het zit in de aard van dit Peugeot-model dat deze in eerste instantie ‘nieuw’ worden ingezet als zakenauto. Veelal rijden die op een leasecontract van drie of vijf jaar en pas als die contracten aflopen, groeit het occasionaanbod. Geheel volgens verwachting is ruimschoots meer dan de helft een SW-model. Diesels maken ongeveer een vijfde van het totale aanbod uit, de handgeschakelde basis-diesels zijn relatief schaars, dat is ook verklaarbaar. Het overgrote deel van het hele aanbod is voorzien van een automatische transmissie.
Een belangrijk deel van het aanbod staat uiteraard bij de officiële Peugeot-agenten. Een compleet overzicht op het aanbod gebruikte 508-en is snel te vinden via www.spoticar.nl, dat is de occasionsite van het Stellantis-concern, waar Peugeot deel van uitmaakt. Uiteraard kan een gebruikte 508 ook opduiken bij een dealer van een ander merk, òf in de outlets van de grote leasemaatschappijen.
De proefrit:
De vormgeving van de 508 is een heel belangrijk argument om voor deze Peugeot te kiezen. Hij is opvallend gestrekt en voorzien van enkele opmerkelijke details, maar niet, zoals veel tijdgenoten, met teveel overbodige lijnen en dergelijke. Daarbij is het opmerkelijk dat de ‘normale’ 508 een sedan líjkt te zijn, tot het moment dat de achterkant wordt geopend en het toch een hatchback blijkt te zijn, met een enorme achterklep. De heel slank aflopende daklijn van dit model heeft wel een nadeel: de instap naar de achterbank is niet ideaal en eenmaal daar aangeland voelen vooral volwassenen zich daar ook erg ‘opgesloten’, door diezelfde daklijn. De SW heeft een vrijwel vlak dak, in elk geval ter hoogte van de achterportieren en daarbij geldt dit dus niet. Opvallend zijn de zijruiten zonder omlijsting, zoals we bij andere merken kennen van sportieve coupés. De bagageruimte bedraagt in de HB al minimaal 487 liter, in de SW is dat zelfs 530 liter. Klein is anders!
Achter het stuur is de 508 ook niet bepaald conventioneel. Zoals in alle actuele Peugeots zijn de tellers óver het stuur in plaats van er doorheen af te lezen. Het volledig digitale instrumentarium is naar smaak in te delen. Fraaie vormen, mooie materialen en de ‘pianotoetsen’ onder het centrale beeldscherm vallen op: daarmee kiest men de functie voor dat display en dat werkt fijner dan een touchscreen. De voorstoelen zitten prima. Consequentie van de opstelling van de instrumenten is het kleine stuur. Het is niet rond en voorzien van een erg dikke rand. Dat vraagt gewenning, maar op zich stuurt de 508 erg fijn. De 1,6 liter benzinemotor is een erg fijne combinatie met de achttraps automaat. Hierdoor is ook deze versie heel vlot, maar vooral heel stil en soepel. Een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 is gemakkelijk te halen.
Conclusie
De 508 is een heel moderne interpretatie van wat we vanuit de historie verwachten van een middenklasse Peugeot: Hij is uiterlijk fraai en onderscheidend, een tikje eigenzinnig, maar in een ‘gewone’ uitvoering wel al een heel fijne, ruime en comfortabele reisauto. Let bij de 1,2 wel op de specifieke problematiek van deze motor, waardoor de keuze snel op een andere kan vallen.
Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 508.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
