logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Citroen C3 III (B618)

Lekker anders

De derde generatie van de Citroën C3 is als occasion van meet af aan populairder dan zijn voorgangers. Met deze C3 heeft Citroën de speelse en onderscheidende styling die eerder is ingezet met de C4 Cactus verder voortgezet.

Pluspunten
  • Leuk en onderscheidend uiterlijk
  • Weinig ècht vergelijkbare aanbiedingen
  • Rijdt opvallend comfortabel
  • Heel bewuste keuze
Minpunten
  • Kwalitatief goed, behoudens PureTech-techniek

Wat vindt de Wegenwacht?

De 1,2 liter benzinemotor is van het zogenaamde PureTech-type. In het ontwerp van deze motor zit een constructie, waarbij de distributieriem door de motorolie loopt. Na verloop van tijd is gebleken dat dit tot ernstige motorproblemen kan leiden. Uitgebreide informatie over de 1.2 Pure Tech motor vind je hier. Over wat er kan gebeuren, hoe dan te handelen en waarop u als consument onder de geschetste voorwaarden recht heeft. Los van die problematiek is deze generatie van de C3 best betrouwbaar. Andere, vaker voorkomende euvels zijn ons niet bekend.

Over de Citroën C3

Niet iedereen is een grijze muis. Er zijn ook mensen die zich graag onderscheiden, maar dan wel op een aangename en sympathieke manier. In die stijl past deze generatie van de C3 uitstekend. Dat geldt dan het sterkst voor de meest complete uitvoering. De eenvoudiger versies missen een paar opvallende zaken, maar zijn in hun vormgeving nog steeds anders en eigenzinnig. Dat past ook allemaal zo goed bij het hele merk. Citroëns zijn gewoon niet bedoeld voor grijze muizen.

Uitvoeringen en varianten

  • De C3 is er uitsluitend als vijfdeurs.
  • Er is één 1,2 liter driecilinder benzinemotor beschikbaar in drie vermogensvarianten en een diesel in twee varianten. Alleen de absolute basisversie (‘Live’) is beschikbaar met de basismotorisering, 50 kW/68 pk sterk. De tweede variant levert 60 kW/82 pk. De derde versie van deze motor heeft een turbo en intercooler en levert 81 kW/110 pk.
  • De 1,6 liter viercilinder dieselmotor is er met 55 kW/75 pk of 73 kW/99 pk. Die eerste versie is er uitsluitend in de uitvoering ‘Feel’ en die is in 2018 uit het programma verdwenen.
  • Alleen de sterkste benzineversie is als optie leverbaar met een sequentiële zestraps automatische transmissie, alle andere C3’s hebben een handgeschakelde vijfbak.
  • De normale uitvoeringen heten Live, Feel en Shine. Alleen laatstgenoemde heeft de opvallende ‘airbumps’ op de deuren en een afwijkende kleur voor onder meer het dak.
  • Tijdelijke, maar langer meelopende versies zijn de Feel & Style, Feel Edition, Business, Origins en de ELLE, vernoemd naar een befaamd Frans damesblad.

De Citroën C3 als occasion

De C3 is nieuw vrijwel uitsluitend gekocht door particuliere automobilisten. Dit verklaart tevens waarom er maar héél weinig diesels in omloop zijn, want die zijn voor de Nederlandse markt nauwelijks interessant geweest. Versies met automatische transmissie maken zo’n 10% van het totale aanbod uit en zijn indien gewenst dus best te vinden. Veel gebruikte C3’s hebben naar verhouding bescheiden kilometrages. Deze generatie C3 is te vinden bij allerhande autobedrijven, waaronder ook dealers van andere merken. De jongste exemplaren zijn ook nog wel te vinden bij officiële Citroën-dealers. Citroën maakt deel uit van het Stellantis-concern en de dealeroccasions van de betreffende merken zijn snel te vinden via de site www.spoticar.nl.

De proefrit

Er zijn geen concrete maatstaven voor, maar zeer waarschijnlijk is de C3 wel de comfortabelste auto in deze compacte klasse. Zeker in een (gezins-) auto, zonder sportieve pretenties, is dat zeer te waarderen. Het onderstel verwerkt kleine en grote oneffenheden echt uitstekend. Er staat een paar erg fijne voorstoelen in de C3 en op kruissnelheid is de 1,2 liter driecilinder aangenaam stil. Lange ritten zijn in de C3 beslist geen bezwaar. De keerzijde is dus dat de C3 niet echt sportief is, met een beetje doodse besturing en een goede, maar niet extreme wegligging. Is dat belangrijk? Nee, natuurlijk niet, niet voor dit soort auto. Achterin is de C3 voor volwassenen aan de krappe kant. Dat het bij uitstek een gezinsauto is, bewijst ook het feit dat de rechtervoorstoel is voorzien van aanklikpunten voor een ISOFOX-kinderzitje, eventueel omgekeerd op de rijrichting. Achterin kunnen ook twee kinderzitjes worden gemonteerd, links en rechts. De bagageruimte (minimaal 300 liter) is normaal voor een auto van dit formaat. Met de 1,2 liter 110 pk-motor is de C3 lekker vlot en levendig, de meeste kopers kunnen met de 82 pk-versie ook prima uit de voeten. De basismotor is wat ondermaats. Met een 110 pk-uitvoering is een gemiddeld verbruik van 1 op 15 á 16 gemakkelijk haalbaar, de middelste motor kan nog een haartje zuiniger uitvallen.

Conclusie

Deze generatie van de C3 slaat duidelijk beter aan bij een groot publiek dan zijn voorgangers. Zodoende is hij ook als occasion populairder. Terecht, want het is een erg fijne auto in de omgang, met name door zijn prettig comfortabele karakter. Informeer u voor aanschaf wel even uitgebreid over de problematiek van de PureTech-motor, zie het kader van de Wegenwacht.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.