Auto Review Suzuki Celerio I
Sterrenkunde
Suzuki - Celerio
Conclusie
De Suzuki Celerio is een prima stadsauto. Hij doet wat blikkerig aan en zijn uiterlijk spreekt nauwelijks tot de verbeelding, maar de Suzuki is wel ruim, zuinig en comfortabel. Het tegenvallende Euro NCAP-resultaat zal vermoedelijk nog wel even in de achterhoofden van de potentiële klandizie blijven rondzingen, ook al kan het worden afgekocht door voor een duurdere uitvoering te kiezen.Type auto en prijs
Hoewel zijn naam nieuw is, kennen we dit type Suzuki maar al te goed. De Celerio is in feite de opvolger van de Alto. In Japan besloten ze die typenaam echter te laten vallen, tot groot verdriet van de Nederlandse importeur: in ons land is de Alto al 35 jaar een begrip. Daar heeft het hoofdkantoor geen boodschap aan, want de beroemde stadsauto zet zijn bestaan voort in groeimarkten als China en India. Wij moeten het hier voortaan met de Celerio doen. Dat is geen straf, want in vergelijking met de Alto is die 10 centimeter langer én hoger. De wielbasis is bijna twee keer zo groot; daarmee zou de Celerio de meeste binnenruimte in het segment moeten bieden. De auto is zelfs zo gegroeid, dat hij ook in de plaats komt van de Suzuki Splash. Die mini-MPV zal in de loop van 2015 dan ook uit het leveringsprogramma verdwijnen. Helaas raken de pluspunten van de Celerio ondergesneeuwd door de teleurstellende botsproefresultaten. De auto scoorde drie Euro NCAP-sterren, onder meer vanwege het ontbreken van gordijnairbags. In Nederland worden die wel op de Suzuki geleverd, maar dan vanaf het tweede uitrustingsniveau. Het basismodel, waarvan de prijs straks op de reclameborden staat, moet het zonder stellen. Die versie rijd je voor € 9.999.Hoe rijdt de Suzuki Celerio
Je hoeft niet met de Celerio te rijden om te weten dat de stadsauto soepel is geveerd; aan de dakrand kun je hem eenvoudig heen en weer bewegen. Uiteraard heeft dat ook te maken met het geringe gewicht van de Suzuki (hij weegt nog geen 800 kilo), maar eenmaal onderweg dartelen we inderdaad moeiteloos over allerlei verkeersdrempels heen. Dat maakt de Celerio tot een comfortabele auto, maar wel eentje waarmee je bij voorkeur rechtuit rijdt. In bochten helt de wagen flink over. Ga je te hard zo'n bocht in, dan merk je bovendien dat de 14-inch wielen (we zetten het er maar even bij, want ze ogen onder de auto een stuk kleiner) moeite hebben de Suzuki op de weg te houden; de stadsauto glijdt al gauw over zijn voorwielen weg. De in Nederland leverbare Celerio heeft een 68 pk sterke, 1.0-liter driecilinder benzinemotor waarmee je heel aardig gang kunt maken (we waarschuwen niet voor niks voor dat onderstuur). De geluidsproductie is niet noemenswaardig en trap je de Suzuki op zijn staart, dan heeft de rasp van de driecilinder zelfs iets sportiefs. Koppelen en schakelen gaat licht, evenals de besturing, die daardoor wat gevoelloos aandoet. De Celerio heeft volwassen meubilair, waarvan de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. In de Suzuki zit je (iets) hoger dan in zijn concurrenten, wat juist reden zou kunnen zijn om er eentje te kopen. Het stuur is ook in hoogte verstelbaar, maar helaas niet in diepte. Daardoor moet je dichter op het dashboard gaan zitten, waar je rechterbeen al gauw in contact komt met de middenconsole. Bij langere ritten gaat dat irriteren. De veelbesproken botsproefresultaten tonen al aan dat Suzuki niets extra's heeft geïnvesteerd in veiligheid. Met ABS, ESP en een systeem dat de auto op zijn plek houdt tijdens een hellingproef, heb je het wel gehad.De Suzuki Celerio van binnen
De folderteksten zijn niet overdreven: de Suzuki Celerio is inderdaad een van de ruimste stadsauto's die je kunt kopen. Op de achterbank zitten ook volwassenen prima, met genoeg extra hoofdruimte om nog een baseballcap op te zetten. De bagageruimte is met 274 liter net twee litertjes groter dan die andere 'reus' in dit segment: de Hyundai i10. De Celerio heeft een deelbare achterbank, maar alleen vanaf het tweede uitrustingsniveau. Een vlakke laadvloer zit er niet in. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de Suzuki van alle gemakken voorzien; alleen cruise-control behoort niet tot de mogelijkheden. De auto steekt goed in elkaar, maar doet blikkerig aan. De portieren zijn dunnetjes, maar gaan daarentegen wel ver open. In- en uitstappen is dan ook een peulenschil, mede geholpen door de iets hogere zit.De Suzuki Celerio en het milieu
Met een uitstoot van 84 gram CO2 claimt Suzuki de schoonste stadsauto in het segment te verkopen. Die versie is volgens de fabrikant goed voor een verbruik van 1 op 27,7 (wij zagen tijdens onze ritten in ieder geval moeiteloos 1 op 20 op de boordcomputer voorbij komen). Elders in Europa komt er ook een versie met 99 gram CO2 beschikbaar. Die heeft weliswaar meer trekkracht onderin, maar zou gezien ons fiscale klimaat te duur worden voor Nederland. De 84 gram Celerio valt in de 20 procent bijtellingscategorie. Een start/stop-systeem wordt standaard meegeleverd.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
