logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Suzuki Celerio I

Automatische piloot

Suzuki - Celerio 1.0 AGS

Er bestaat relatief veel vraag naar stadsauto’s met een automaat, alleen drijft zulke techniek de prijs zo op. Met de Celerio AGS heeft Suzuki een compromis gevonden, maar of de auto daar ook comfortabeler van wordt?

Conclusie

De Suzuki Celerio is een ruime stadsauto zonder opsmuk. Daar hoort een nuchtere automatische transmissie bij en die heeft de Celerio met de AGS gekregen. Zolang je kunt leven met het nadrukkelijke schakelgedrag van de halfautomaat, heb je er voor een betrekkelijk kleine meerprijs een prima auto aan.

Type auto en prijs

Een stadsauto met automaat; dat is doorgaans een dure grap. Voor de Celerio heeft Suzuki daarom gekozen voor een halfautomaat. Zo’n gerobotiseerde handbak drukt niet alleen het gewicht, maar ook de kosten van de auto. Met een vanafprijs van € 12.999 is de Celerio AGS echter niet de voordeligste stadsauto op de Nederlandse markt. Ook bij Volkswagen bieden ze namelijk een halfautomaat aan, die zowel op de Volkswagen Up!, Seat Mii als de Skoda Citigo te bestellen valt. De Citigo is met een prijskaartje van € 11.910 de goedkoopste vijfdeurs (half)automaat. Die andere stadsautodrieling – de Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo – is eveneens leverbaar met een gerobotiseerde handbak, maar kost dan minimaal € 13.280 (voor de 108). Suzuki maakt de Celerio louter met vijf deuren, maar beide drielingen staan ook in de showroom met twee portieren minder. In dat geval kun je op de versies met automaat nog een paar honderd euro besparen. De Suzuki stelt tegenover zijn meerprijs wel aanzienlijk meer binnenruimte.

Hoe rijdt de Suzuki Celerio 1.0 AGS

Zo’n gerobotiseerde handbak blijft een smaakgevoelige transmissie. Laat je de vijftraps automaat het werk doen, dan houdt hij merkbaar in bij het wisselen van verzet. Het is alsof de Suzuki een denkbeeldige hoed afneemt voor een bekende op straat. En dat vijf keer achter elkaar! Gelukkig beschikt de automaat ook over een manuele stand. Met een tikje naar achteren schakel je op, een tikje naar voren betekent een versnelling terug. Zolang je niet vergeet tijdens het schakelen even het gas los te laten, accelereer je zonder oponthoud. Zo is er nog iets waar je aan moet denken wanneer je onderweg bent in deze uitvoering. Omdat een halfautomaat in feite een module is bovenop de reguliere versnellingsbak, heb je bij het parkeren gewoon de handrem nodig. De automaat ontbeert namelijk een ‘P’-stand. Ongeacht de gekozen transmissie ligt er een 1.0-liter driecilinder zonder turbo onder de motorkap. De benzinemotor is goed voor 68 pk en met dank aan het geringe wagengewicht kun je daar aardig gang mee maken. De geluidsproductie is niet noemenswaardig en trap je de Suzuki op zijn staart, dan heeft de rasp van de driepitter zelfs iets sportiefs. Voor het verkeerslicht doet het blokje de auto trillen; je ziet het ook aan je binnenspiegel. Gooien en smijten is er met de Celerio niet bij, want de stadsauto stuurt gevoelloos en is (te) soepel geveerd. Daarmee is het geen bochtenridder, maar verkeersdrempels gaan haast ongemerkt aan hem voorbij. Hij heeft volwassen meubilair, waarvan de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. In de Suzuki zit je (iets) hoger dan in zijn concurrenten, wat reden zou kunnen zijn om er juist eentje te kopen. Het stuur is ook in hoogte verstelbaar, maar helaas niet in diepte. Daardoor moet je dichter op het dashboard gaan zitten, waar je rechterbeen al gauw in contact komt met de middenconsole. Bij langere ritten gaat dat irriteren. Vanwege het ‘recht toe, recht aan’-lijnenspel is het zicht rondom niet onaardig. De veiligheidsuitrusting is bescheiden. In het geval van de AGS blijf je ook nog eens verstoken van een systeem dat de auto op zijn plek houdt tijdens een hellingproef. Op de versie met handbak zit dat wel.

De Suzuki Celerio 1.0 AGS van binnen

De Suzuki Celerio is een van de ruimste stadsauto's die je kunt kopen. Op de achterbank zitten ook volwassenen prima, met genoeg extra hoofdruimte om nog een baseballcap op te zetten. De bagageruimte is met 274 liter net twee litertjes groter dan die andere 'reus' in dit segment: de Hyundai i10. De Celerio heeft een deelbare achterbank, maar alleen vanaf het tweede uitrustingsniveau. Een vlakke laadvloer zit er niet in. Afhankelijk van de gekozen uitvoering is de Suzuki van alle gemakken voorzien. Zelfs een af-fabriek radio met Bluetooth-koppeling behoort tot de mogelijkheden. Alleen cruise control ontbreekt; het systeem komt zelfs niet op de optielijst voor. De Celerio steekt goed in elkaar, maar doet blikkerig aan. De portieren zijn dunnetjes, maar gaan daarentegen wel ver open. In- en uitstappen is dan ook een peulenschil, mede geholpen door de iets hogere zit.

De Suzuki Celerio 1.0 AGS en het milieu

Op de Celerio met halfautomaat zoek je vergeefs naar een start/stop-systeem. Dat zit er niet op, terwijl de versie met handbak daar wel mee is uitgevoerd. Daarentegen is het verschil tussen het fabrieks- en het praktijkverbruik bij de AGS kleiner. Suzuki claimt 1 op 23,2, wij realiseerden 1 op 21. De handgeschakelde Celerio komt minder dicht bij het opgegeven verbruikscijfer in de buurt.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.