Auto Review Volkswagen Id.4 I
Voor liefhebbers van EV's én kampeervakanties
Volkswagen ID.4 1st Max
- Pluspunten
- Zuinige aandrijflijn
- Rust
- Ruimte
- Laadmogelijkheden
- Minpunten
- Zwaarlijvig
- Goedkope interieurmaterialen
Met horten en stoten kwam de elektrificatie van het Volkswagen modellengamma op gang, maar inmiddels zijn de Duitsers niet meer te stuiten. Koud een half jaar na de marktintroductie van de ID.3 is er nu hun volgende EV: de ID.4.
Conclusie
Met het grote accupakket uit onze testauto is de Volkswagen ID.4een prijzige auto. De voor een EV benodigde batterijen kosten nu eenmaal geld: dat kun je de Duitsers nietaanrekenen. Volkswagen mag zich wél aantrekken dat de door hen gebruikte interieurmaterialen vanbedenkelijkniveau zijn. Bovendien geeft het te denken dat de garantietermijn op elektrische modellen twee jaar bedraagt, terwijl eigenaren van een Volkswagen met een benzine- of dieselmotor tot vier jaar na aanschaf bij de dealer mogen aankloppen. Dat gezegd hebbende, blijkt de ID.4 onderaan de streep comfortabel, zuinig én is het een van de weinige EV's die raad weet met een aanhanger of caravan. In dat licht bezien is zijn vanafprijs een koopje.
Type auto en prijs
De ID.4 is een ruime gezinsauto, die wedijvert met elektrische crossovers zoals de MG ZS EV en de elektrische Citroën C4. Onze testuitvoering kost 58 mille, maar het model is er al vanaf € 47.790. Die prijs gaat nog verder omlaag, wanneer je later dit jaar ook voor een versie met een kleiner batterijpakket kunt kiezen. Bij de ID.4 behoort stoelverwarming tot de standaarduitrusting, net als navigatie, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone én… 77 kWh aan batterijen! Daar ligt deels de verklaring voor de huidige, stevige vanafprijs. Je krijgt op de Volkswagen 2 jaar fabrieksgarantie en 8 jaar - of 160.000 kilometer – garantie op de batterijen. Saillant detail: op alle Volkswagens met een conventionele krachtbron ontvang je tegenwoordig viér jaar fabrieksgarantie.
Hoe rijdt de ID.4?
De Volkswagen ID.4 is het grote broertje van de ID.3 en dat mag je gerust letterlijk nemen: de EV weegt ruim 2.100 kilogram. Dat is 400 kilo meer dan de ID.3. Het is geen trage auto - dat zeker niet - maar in combinatie met zijn leeggewicht zorgt de 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor niet voor vuurwerk. De elektrische crossover is zwaar en dat merk je bij alles: of je de ID.4 nu op snelheid over een rotonde rijdt of afremt voor het verkeerslicht. In zulke situaties voel je het gewicht 'duwen'. Gelukkig gaat er ook rust van uit: de Volkswagen is een heerlijke reisgezel, mede dankzij de imposante stilte aan boord. Bovendien accelereert en vertraagt de semi-terreinwagen vloeiend. De actieve rijstrookassistentie van de Volkswagen werkt prima, maar hij staat altijd aan. Wil je hem niet gebruiken dan moet je hem elke rit opnieuw uitzetten want de ID.4 onthoudt niet aan welke instellingen je wat dat betreft de voorkeur geeft. Best irritant. Overigens beschikt de ID.4 over een indrukwekkende serie rijhulpsystemen. Alleen voor een dode-hoek-waarschuwing ben je aangewezen op de optielijst (of een nog duurdere uitvoering). Alle overige veiligheidsuitrusting is standaard! We staan speciaal even stil bij het bijzondere head-up display, dat niet alleen de snelheid projecteert, maar ook verkeersborden en navigatie-aanwijzingen. Dit zogeheten augmented reality systeem zorgt er voor dat er pijlen op de wegworden getoond die je moet volgen. Een verkeerde afslag nemen behoort daarmee tot het verleden!Goed nieuws voor mensen die van EV’s én kampeervakanties houden, want de ID.4 mag een caravan trekken tot 1.000 kilogram. Uniek indeze prijsklasse!
De ID.4 van binnen
Met een lengte van 4.58 meter is de ID.4 geen kleine jongen. Dat merk je ook van binnen. De been- en hoofdruimte zijn keurig, al neemt het panoramadak van onze testauto voor de achterpassagiers kostbare hoofdruimte weg. De bagageruimte is 543 liter groot met de achterbank op zijn plaats. Klap je die weg, dan is er maximaal 1.575 liter ruimte. Ondanks de fraaie tweekleurige combinatie van ons exemplaar zijnveel bekledingsmaterialen vervaardigd van knalhard plastic. Dat kan echt niet in een auto van bijna 60.000 euro! Daarnaast moet de elektrische crossover het net als veel andere Volkswagen-modellen zonder traditionele druk- en draaiknoppen stellen. De bediening van de radio en klimaatcontrole wordt daardoor nodeloos omslachtig. Wel fijn is de gigantische middentunnel, die je naar eigen inzicht kunt indelen.
De ID.4 en het milieu
Voor onze verbruiksmeting zijn we ook met deze volledig elektrische testkandidaat vanuit Den Haag op en neer gereden naar de luchthaven van Lelystad. Ditmaal deden we dat bij een buitentemperatuur van 10 graden; heen gingen we binnendoor en terug namen we de snelweg. Bij vertrek zaten de batterijen tjokvol. De ID.4beloofde ons op zijn boordcomputer een rijbereik van 363 kilometer. Na een totale afstand van 220 kilometer had de ID.4 nog 149 kilometers over. Het gemiddeldestroomverbruik bedroeg gedurende de rit19,9 kWh per 100 kilometer. Niet verkeerd voor zo'n zware EV! Hetzelfde geldt voor de laadsnelheid, die maximaal 125 kW bedraagt.Bij een publiek laadpunt kan de ID.4 met 3 fasen laden. De Volkswagen doet vrij weinig om je te helpen zoveel mogelijk rendement uit de batterij te halen. Er zit weliswaar een spaarmodus op en in de speciale ‘Brake’-stand heb je iets meer te zeggen over de mate waarin de crossover remenergie terugwint, maar daarmee heb je het ook wel gehad.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
