Auto Review Skoda Yeti I 1e facelift
Praktische achterblijver
Skoda - Yeti
Conclusie
Zijn blokkendoos-design maakt de Skoda Yeti naast charmant ook reuze-praktisch. Het is een fijne auto om mee te rijden, maar dankzij de achterblijvende veiligheidsuitrusting en de relatief forse schadelijke uitstoot van de beschikbare motoren mist hij de aansluiting met zijn belangrijkste concurrenten.Type auto en prijs
De Skoda Yeti was in 2009 een van de eerste semi-terreinwagens. Inmiddels is dat segment uitgegroeid tot de populairste klasse op de Nederlandse markt. De concurrentie is hevig: van de gelijk geprijsde Fiat 500X en Opel Mokka tot de goedkopere Peugeot 2008 en Renault Captur. Inmiddels heeft de Yeti een bescheiden facelift ondergaan, waardoor hij nu hetzelfde familiegezicht draagt als de andere Skoda-modellen. De Tsjechen hebben de uiterlijke wijzigingen aangegrepen om een scheiding te maken in het leveringsprogramma. De Yeti is er met voor- en vierwielaandrijving. Die laatste versie krijgt voortaan de toevoeging ‘Outdoor’ in de typenaam. De voordeligste Yeti staat voor € 23.230 in de prijslijst.Hoe rijdt de Skoda Yeti
De semi-terreinwagens van het eerste uur waren vaak hoog en zwaar. Hoewel de Yeti er massief uitziet, rijdt hij als een personenwagen. De 1.2 TSI-uitvoering waarmee wij op pad gingen, stuurt zelfs aangenaam scherp. De testuitvoering had een automatische versnellingsbak die ons iets te nadrukkelijk op een laag verbruik stond afgesteld: bij stadssnelheden draait de motor nauwelijks toeren, waardoor je een indringende brom hoort. In de sport-stand reageerde de Skoda juist opgefokt. Door te kiezen voor een handgeschakelde versie ben je van die ongemakken af. Met de 1.2 TSI zelf is niets mis: bij alledaags gebruik voldoet de benzinemotor prima. Met zijn 105 pk schopte de SUV het in 2014 zelfs tot groepswinnaar in de Trekauto van het Jaar-verkiezing. Waar je ongeacht de motorisering mee zult moeten leren leven, is het lage dashboard en de vlakke stand van het stuur. Een hoge zit is aangenaam, maar je kunt natuurlijk ook overdrijven. Vanwege zijn hoekige vormgeving is de Yeti gevoelig voor windgeruis. Aan zijn beperkte veiligheidsuitrusting kun je zien dat het model alweer een paar jaartjes meedraait. Uiteraard zijn ABS en ESP standaard en kun je de Skoda eventueel uitrusten met asymmetrische koplampen en alarmlichten die automatisch aangaan bij een noodstop. Maar de concurrentie is al veel verder. Zoals Nissan en Suzuki, die gelijksoortige modellen aanbieden met een zelfstandig remsysteem op radarbasis.De Skoda Yeti van binnen
Zijn blokkendoos-design zal misschien niet iedereen aanspreken, maar de grenzeloze functionaliteit die daaruit voortkomt, maakt van de Yeti een absolute allemansvriend. De bagageruimte heeft twee niveau’s en de achterbank is niet alleen op te klappen; je kunt de zittingen zelfs uitnemen! Op die manier ontstaan er een verhuiswagen eerste klas. Zet je de Skoda op die manier in, dan is het wel handig wanneer je een garage tot je beschikking hebt. Die achterbank zul je tenslotte moeten stallen, tot je de Yeti weer omturnt tot een personenauto. Vervoer je vaker spullen dan personen, dan zal het plastic interieur voor jou een zegen zijn. In alle andere gevallen oogt het een tikkeltje goedkoop. Handig: de Skoda heeft niet alleen voorin, maar ook in de kofferruimte een 12V-aansluiting.De Skoda Yeti en het milieu
De Yeti is leverbaar met 3 benzine- en 3 dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 105- tot 170 pk. Geen van de Yeti’s komt in aanmerking voor een gunstige fiscale bijtelling. De Greenline- en Greentech-uitvoeringen zijn standaard voorzien van een uitschakelaar start/stop-systeem.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
